خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقام «تیم بی» از ظریف

محمد قوچانی در روزنامه‌ب سازندگی نوشت: «گر چه هنوز تحریم محمدجواد ظریف از سوی دولت ایالات متحده آمریکا اعلام نشده است اما در صورت تحقق این امر می توان گفت این انتقام گروه B از وزیر امور خارجه ایران است.

گروه B اصطلاحی است که چندی قبل محمدجواد ظریف در یک نبرد توئیتری برای ائتلاف بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی)، بن‌سلمان (ولیعهد رژیم سعودی) و بولتون (مشاور امنیت ملی دولت آمریکا) به کار برد. یک ائتلاف ضد ایرانی که از برجام عصبانی است و ظریف را به عنوان معمار برجام عامل عدم تسلیم ایران در برابر آمریکا و به تعبیر خودشان فریب دادن آمریکا می دانند. در عین حال دونالد ترامپ هم شخصا این انگیزه را دارد که از ظریف انتقام بگیرد. او چند ماه قبل گفته بود جان کری به ایرانی‌ها گفته است با ترامپ مذاکره نکنند و صبر کنند تا ترامپ در دوره دوم توسط دموکرات‌ها شکست بخورد. در واقع مایک پنس (معاون اول رئیس‌جمهور) و مایک پمپئو (وزیر امور خارجه) در کنار دونالد ترامپ دومین مثلث دشمنان ظریف را تشکیل می‌دهند. همان کسانی که فکر می‌کنند ظریف دموکرات ها را بر جمهوریخواهان ترجیح می‌دهد و چند ماه قبل با جان کری دیداری غیر رسمی هم انجام داده است. ادعای ترامپ با واکنش جان کری مواجه شد. جان کری که دامادی ایرانی دارد در برابر دونالد ترامپ که دامادی صهیونیست دارد، همواره متهم به هواداری از ایرانی‌ها بود؛ هر چند که پایه‌گذار تحریم‌ها علیه ایران، دموکرات‌ها بوده‌اند و به تعبیر مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد، اوباما کسی بود که تلاش لازم برای تثبیت برجام را انجام نداد.

در هر صورت به نظر می‌رسد افشای تیم B از سوی ظریف، این تیم را چندان عصبانی کرده است که کمر به حذف او بسته‌اند. تلاش ظریف برای جداسازی ترامپ و تیم B نتیجه داده است و حالا آمریکایی‌ها در حال مخابره این پیام هستند که نه فقط از برجام که از خالق برجام هم بدشان می‌آید. اما این تاکتیک غلط بدون شک موقعیت ملی محمدجواد ظریف را تقویت می‌کند.

دیپلماتی که برای ایرانیان نماد صلح است و اینک نه فقط اصلاح‌طلبان که اصولگرایانی که به او می‌تاختند او را در سطح یک سیاستمدار ملی می‌بینند که آینده درخشانی دارد. شاید همین تحلیل سبب شود که در میز صبحانه ترامپ مشاور ارشدش او را از تحریم ظریف منصرف کند؛ همان طور که فهمید حمله به ایران به سود آمریکا نیست! تحریم مردی که نماد مذاکره است در واقع تحریم مذاکره است و مذاکره اکنون به نوشداروی ترامپ بدل شده است که قاعدتا باید قبل از مرگ دولت او به دادش برسد تا بتواند دموکرات‌ها را شکست بدهد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا