خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کمپین «روايت زنان در روزگار کرونایی»

/ اطلاعیه /

کمپین “روايت زنان در روزگار کرونایی”

بیائید تجربه‌های زنان از دوره کر‌ونا را با هم ثبت کنیم.

طی دو سال اخیر با شیوع کرونا و قرنطینه‌های اجباری- اختیاری و شکل گیری فرهنگ “دور کاری” در اکثر ادارات و خصوصا آموزش و پرورش، حضور مردان و فرزندان درخانه، بیشتر از پیش شد. به طبع مسئولیت درون خانه‌ی زنان هم چند برابر شد.
اما آیا وظایف و مسئولیت‌های مرتبط با معضل کرونا در منزل ، طبق اصول خاصی بین اعضای خانواده تقسیم شد یا خیر؟ زنان باز مثل همیشه علاوه بر رسیدگی به امور منزل، سختی‌های امورات کرونایی و قوانین نوشته و ننوشته در این زمینه را هم تنهایی بدوش کشیدند.
متاسفانه به دلیل تسلط فرهنگ مردسالاری در دیدگاه مسئولان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز، موضوع زنان در دوران کرونا و مسئولیت‌های سنگین آنها در روزگار کرونایی، مورد بی توجهی همگان خصوصا رسانه ملی قرار گرفته است. عدم توجه به این مهم خصوصا در رسانه، موجب شده تا آموزش و فرهنگ‌سازی در خصوص ضرورت بازنگری مسوولیت‌ها و وظایف و تشریک مساعی در خانه و خانواده در این دوران هم نادیده گرفته شود.
فشاری که زنان در روزگار کرونایی با آن مواجه شدند فشاری طاقت فرسا است که حتی نمی‌توان با فشاری که زنان در دوران جنگ تحمل کردند، مقایسه کرد. در زمان جنگ این مردان بودند که جانفشانی می‌کردند و خطر از دروازه‌های شهر و خانه ها دور بود. اما حالا که کرونا چون شبحی نادیده پرسه زنان پشت در اتاق همه ما ایستاده، این زنان هستند که با توجه به وظایفی که جامعه مرد سالار آن را تعریف کرده است در کانون خانواده نقش اول مبارزه را ایفا می‌کنند.

راز با توجه به رسالت خود در حوزه زنان، با رصد وضعیت موجود، و احساس تکلیف در این خصوص و طرح پرسش فوق، بر آن شده تا با برگزاری کمپینی به موضوع زنان در دوران کرونا بپردازد تا با همکاری راویان زن و مرد از روزگار زنانی که در این مقطع حساس، بیش از همیشه فداکاری و گذشت دارند و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند؛ به ثبت این روزها بپردازد.
بدون تردید بی تفاوتی نسبت به این موضوع به ویژه برای زنان شاغلِ دارای فرزند، آثار و تبعات جسمی و روحی کوتاه مدت و درازمدت متعددی خواهد داشت که در نهایت به زیان جامعه و همچنین بنیان خانواده خواهد بود؛
هدف اصلی از تشکیل این کمپین، این است که با تجمیع این روایت‌ها، صدای زنانِ حاضر در میدان روزهای سخت باشد، همچنین بسترسازِ فرهنگ‌سازی تشریک مساعی در دوره حضور مشترک مردان و زنان در منزل باشد. این کمپین درصدد توجه به زنان و ضرورت تقسیم وظایف و مسئولیت‌های خانه بین اعضای خانواده است و همچنین توجه به حقوق زنان در این دوران و کمک به حفظ سلامت جسمی و روحی آنان را به جامعه یادآور می شود.
ما با برپایی این کمپین در جست‌و جو و پرده برداری ازمشکلات زنان برآنیم تا بتوان با توجه به روند حاکم پیش رو و همجواری با این ویروس منحوس، گامی در راستای سبک کردن این بار سنگین از شانه‌های نحیف زنان برداریم.

بر این اساس از تمامی افراد علاقه‌مند و معتقد به ضرورت مشارکت و تشریک مساعی در خانواده، درخواست می‌شود تا دیدگاه‌ها و تجربیاتشان از روزگار زنان و فراز و نشیب‌ها و چالش‌های این دوره را با ما (موسسه رسانه، اندیشه، زن/ راز) با ارسال به آدرس های ذیل به اشتراک بگذارند.
لازم به ذکر است بعد از جمع‌آوری این دیدگاه‌ها و شناخت مشکلات موجود می‌توان با تحلیل محتوای به دست آمده، گزارش تحلیلی و تحقیقی از زنان در دوران کرونا تهیه و به مراکز مرتبط ارائه یا از طریق شبکه‌های اجتماعی راز آن را منتشر کرد. همچنین می‌توان از رسانه‌های همدل درخواست کرد با تهیه تیزر، موشن و برنامه‌های آموزشی از خطرات واگذاری این حجم مسئولیت به زنان و نادیده انگاری تحمیل این فشار سنگین به آنان، با هدف فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی به جامعه بهره مند شد.

چالش‌ها شامل همه عرصه‌های حضور زنان در دوره کرونا می‌تواند باشد از جمله؛

زنان خانه دار
زنان شاغل و متاهل و مجرد
زنان شاغل و مادر

ایمیل جهت ارسال فایل: baashgahezanan@gmail.com
اکانت تلگرام جهت ارسال فایل: @BashgahZanan

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا