خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رشد 10 درصدی تورم مصرف‌کننده در یک ماه

مرکز آمار شاخص قیمت مصرف‌کننده را منتشر کرد

گروه اقتصادی، انصاف نیوز: شاخص قیمت مصرف‌کننده که توسط مرکز آمار منتشر شده است، نشان می‌دهد در اردیبهشت‌ماه 30 درصد از محروم‌ترین افراد جامعه تورم بیشتر از 40 درصد را تجربه کرده‌اند و تورم مواد خوراکی با رشدی محسوس برای همه دهک‌های هزینه‌ای خود را به مرز 50 درصد رسانده است.

به گزارش انصاف نیوز، جدیدترین داده‌های مرکز آمار ایران که ذیل عنوان «شاخص قیمت مصرف‌کننده کل کشور بر اساس دهک‌های هزینه‌ای» منتشر شده، حکایت از رشد 10 درصدی تورم در اریبهشت نسبت به فروردین دارد؛ شاخص کل تورم که در فروردین ماه 35/6 درصد بوده، در اردیبهشت به 39/3 رسیده است. همان‌طور که انتظار می‌رود، تورم برای سه دهک با کمترین هزینه، بیشتر از 3 دهک با بیشترین هزینه است و به عبارت دیگر، تورم برای محرومان جامعه شدت بیشتری از ثروتمندان دارد.

نکته قابل توجه در گزارش جدید مرکز آمار، رشد سرسام‌آور تورم ماهیانه است. بر پایه این گزارش، در حالی‌که تورم در اردیبهشت سال قبل نسبت به فروردین ماه آن سال هفت‌دهم درصد بیشتر شده، امسال با رشد 5 برابری، به 3/5درصد رسیده است. این شااخص برای گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» مصرفی خانوارها، رشدی به مراتب بیشتر داشته و از منفی هشت‌دهم درصد در اردیبهشت 1400 به 3/3 درصد در اردیبهشت امسال رسیده است. به عبارت دیگر، در ماه مشابه سال قبل، قیمت موارد خوراکی نسبت به فروردین روند کاهشی داشته است اما قیمت خوراکی‌ها در اردیبهشت امسال، فقط طی یک ماه 3/3 درصد رشد نشان می‌دهد.

گزارش مزبور، سال پایه را سال 1395 در نظر گرفته و شاخص قیمت گروه خوراکی‌ها را 587/5 اعلام کرده و به این معنا در اردیبهشت گذشته، قیمت مواد خوراکی تقریبا 6 برابر اردیبهشت سال پایه شده است. شاخص کلی قیمت‌ها در این مدت از 100 واحد به نزدیک 430 واحد رسیده که نشانه دیگری است برای اثبات این مدعا که سفره‌های مردم در سال‌های اخیر به شدت کوچک شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا