خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معاون وزیر ورزش: فضاهای ورزشی و ورزشگاه‌ها فضای مناسبی برای بانوان نیست

معاون فرهنگی وزیر ورزش دولت سیزدهم گفت: حقیقتا فضاهای ورزشی کشور و به ویژه ورزشگاه‌ها فضای مناسبی برای بانوان و خانواده‌ها نیست و از امکاناتی که بتوانیم به خوبی پذیرای آن‌ها باشیم برخوردار نیستیم.

گفت‌وگوی ایسنا با سینا کلهر را در ادامه می‌خوانید:

آیا چالش حضور زنان در ورزشگاه‌ها در دولت سیزدهم حل خواهد شد؟

این مسئله خیلی زود حل می‌شود. در بخش ملی موضوع حل شده و در بخش باشگاهی نیز فعالیت‌ها به خوبی پیش خواهد رفت. اگر ماجراهای مشهد نیز به خوبی پیش می‌رفت و زیرساخت‌ها وجود داشت در آن‌جا نیز شاهد حضور بانوان در ورزشگاه بودیم. بزرگترین مانع ما در حال حاضر نبود زیرساخت‌هاست و حقیقتا فضاهای ورزشی کشور و به ویژه ورزشگاه‌ها فضای مناسبی برای بانوان و خانواده‌ها نیست و از امکاناتی که بتوانیم به خوبی پذیرای آن‌ها باشیم برخوردار نیستیم و امیدوار هستیم پس از تصویب ضوابط ورود قانونمند بانوان و خانواده‌ها به اماکن ورزشی به ویژه ورزشگاه‌ها، بتوانیم این دغدغه ورزش کشور را حل کنیم.

طرح مربوطه در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

پیش‌نویس طرح مربوطه آماده شده است و صرفا باید کمیسیون فرهنگی ورزش برگزار شود و آن را مصوب کند. کمیسیون فرهنگی ورزش به عنوان زیرمجموعه وزارت ورزش و جوانان از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز دارد تا ذیل معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی تشکیل شود. وزیر ورزش و جوانان به عنوان رئیس این کمیسیون، معاون فرهنگی به عنوان دبیر و سایر نهادهای حوزه ورزش از جمله وزارت آموزش و پرورش، ستاد کل نیروهای مسلح، کمیته ملی المپیک و… به عنوان اعضای این کمیسیون حضور دارند و پس از تصویب طرح در کمیسیون، ابلاغ آن به برگزارکنندگان مسابقات ورزشی و نهادهای ارائه دهنده صدور مجوز حضور تماشاگران، صورت می‌گیرد و لازم الاجرا خواهد بود.

دغدغه مسئولان متولی امر در مشهد در رابطه با حضور زنان در ورزشگاه چیست؟ آیا آن‌ها نظری متفاوت از سایر شهرهای کشور و آنچه هم اکنون از سوی دولت سیزدهم مدنظر قرار گرفته است، دارند؟

نه آن‌ها نیز نظر مغایری ندارند و همسو هستند.

پس علت اتفاقات به وجود آمده در مشهد چه بود؟

واقعیت این بود که فدراسیون فوتبال تصور می‌کرد به دلیل وجود کرونا و موج ششم دیدار ایران چه در تهران و چه در مشهد بدون تماشاگر برگزار می‌شود چرا که به دلیل شیوع موج ششم، دانشگاه‌ها نیز غیرحضوری شد.

واقعا تصور نمی‌کنید که در این رابطه سهل‌انگاری صورت گرفت و وجهه ایران در سطح بین‌الملل خدشه‌دار شد؟

به طور حتم منکر سهل‌انگاری صورت گرفته نیستیم. حضور تیم ملی فوتبال ایران در مشهد اتفاق بسیار خوبی برای فوتبال در این شهر بود. علاوه بر آن برنامه‌های فرهنگی مختلفی نیز برای تیم ملی فوتبال ایران در مشهد مدنظر قرار گرفته بود. پنجم فروردین بود که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد مجوز برگزاری مسابقات بدون حضور تماشاگر را صادر نمی‌کند در حالی که فدراسیون‌نشین‌ها معتقد بودند به دلیل شیوع ویروس کرونا باید مسابقات بدون حضور تماشاگر برگزار شود اما ستاد ملی مقابله با کرونا به خوبی از شان علمی خود دفاع و نشان داد جایگاه و اعتبار خود را صرف مصالح فوتبال نمی‌کند.

این امکان وجود نداشت که جابجایی صورت گیرد و مسابقه در تهران برگزار شود و تا دقیقه آخر نیز قرار بود ۸۰۰۰ تماشاگر در ورزشگاه حضور پیدا کنند اما بخشی از بلیت‌های اهدایی از سوی فدراسیون فوتبال در اختیار بانوان قرار گرفته بود و آن ها به ورودی ورزشگاه رفته بودند تا بتوانند مسابقه را از نزدیک تماشا کنند. از ابتدا قرار بود مسابقه بدون حضور بانوان برگزار شود چرا که هیچ زیرساختی در مشهد برای حضور بانوان در ورزشگاه فراهم نیست و علت تصمیم‌گیری در رابطه با عدم حضور آن ها همین موردی است که اعلام کردم. گره ما در رابطه با حضور بانوان در ورزشگاه‌ها مقوله زیرساخت است و اگر بتوانیم این چالش را حل کنیم به طور حتم شاهد حضور بانوان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها خواهیم بود.  

در نهایت تعداد بانوانی که مقابل در ورزشگاه حضور پیدا کرده بودند، علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی مسئولان حاضر در ورزشگاه، نتوانستند به عنوان مهمان ویژه وارد ورزشگاه شوند. علاوه بر این ۲۲ هزار نفر خود را به داخل ورزشگاه رساندند و وضعیت به گونه دیگری پیش رفت. در نهایت بانوانی که آنجا حضور داشتند به مسئله اعتراض می‌کنند و به دلیل سهل‌انگاری، رفتار غلط و نادرست برخی عوامل حاضر در ورودی ورزشگاه که در بخش حفاظتی و امنیتی ماجرا حضور داشتند، مسائلی پیش آمد که همگان شاهد آن بودند.

با این اوصاف و با استناد به صحبت‌های شما، مسئولان تصمیم‌گیر و متولی امر در مشهد، مخالف حضور بانوان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ نیستند؟

مسئولان تصمیم‌گیر و متولی امر در مشهد صراحتا اعلام کرده‌اند اگر زیرساخت‌های حضور بانوان و خانواده‌ها در ورزشگاه فراهم باشد از این اتفاق حمایت خواهند کرد. بنابراین اگر ضوابطی که وزارت ورزش در حال تدوین آن است مصوب و محقق شود و پس از آن شاهد ایجاد زیرساخت‌های لازم در ورزشگاه‌ها باشیم، مشکلی در این رابطه وجود نخواهد داشت. باید شرایط در این راستا فراهم شود تا بانوان و خانواده‌ها نیز بتوانند از این مزیت برخوردار شوند.

متاسفانه برخی مواقع با غرض‌ورزی اتفاقی می‌افتد که بخشی از جامعه یعنی بانوان از حضور در ورزشگاه‌ها محروم می‌شوند. تاکید بر حضور بانوان در ورزشگاه‌ها بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم یکی از اصلی‌ترین عواملی است که طی سال‌های اخیر مانع از حضور این قشر در ورزشگاه شده است، بنابراین باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کرد که هر ایرانی حاضر باشد همراه با خانواده به ورزشگاه برود و هیچ دغدغه‌ای در این راستا احساس نکند.

طبق ضابطه جدید وزارت ورزش آیا دغدغه این وزارتخانه حضور بانوان در ورزشگاه‌هاست یا حضور خانواده‌ها؟

اولویت و دغدغه وزارت ورزش در این راستا حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها است و در سند تحول دولت مردمی نیز تاکید بر خانواده‌محور بودن است. در مشهد نیز دغدغه همین است اما شاید برخی نخواهند با خانواده خود در ورزشگاه حضور پیدا کنند به همین دلیل نیز باید جایگاهی صرفا برای بانوان در نظر گرفته شود تا شاهد ایجاد سه بخش برای حضور بانوان، خانواده‌ها و مردان در ورزشگاه‌ها باشیم.

تصور می‌کنید به چه علت در مورد اماکن سرپوشیده همانند سینما با چالشی که در ورزشگاه‌ها به وجود آمده مواجه نیستیم و مقوله حضور بانوان در ورزشگاه‌ها تا این حد پیچیده شده است؟

معتقد هستم زمانی که حساسیت و تمرکز در مورد یک مقوله ایجاد می‌شود با شرایط خاصی روبرو خواهید شد. وقتی شما مسئله را به فیفا، محرومیت و تعلیق گره می‌زنید شرایط بدتر خواهد شد در حالی که حضور بانوان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها می‌تواند به عنوان عنصر کمک کننده به بهبود فضای فرهنگی کمک کند و نشاط اجتماعی واقعی را پدید آورد. همان گونه که می‌بینید در بسیاری از سالن‌های ورزشی در رشته‌های مختلف که حساسیت وجود ندارد شاهد حضور بانوان و خانواده‌ها در اماکن ورزشی هستیم و هیچ اتفاقی نیز رخ نمی‌دهد. در نهایت امیدواریم که این مسئله به زودی حل شود و شاهد حضور بانوان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها باشیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. اصلاح بکن حرفت رو، باید بگی : (فضای ورزشگاه ها برای خانم ها جهت رویدادهای ورزشی مناسب نیست، وگرنه این فضاها و حتی فضاهای بدتر از آن، جهت رویدادهای سیاسی حاکمیتی مثل سرود مسخره سلام فرمانده نه تنها مناسب است که عالی است و همه زنان و مردان و بچه ها می‌توانند بدون هیچ محدودیتی حضور پرشور داشته باشند، حتی خانمها با حجاب های آنچنانی که در روزهای عادی رگ گردن مومنین و مومنات را متورم میکند، در این روزها و ایام الله ها می‌توانند با قدرت هرچه بیشتر و با نمایش هرچه بیشتر عشوه خود، می‌توانند حضور پرشور داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا