خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زلزله‌های مشهد: زلزله‌ی بزرگتری در راه است؟

خبرگزاری فارس در گزارشی به زلزله‌های مشهد در هفته‌های اخیر پرداخته است که متن کامل آن در پی می‌آید:

«زمین‌لرزه‌های پی در پی در هرات تاکنون بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ کشته و زخمی به دنبال داشته است این روزها تصاویری از وضعیت غم‌انگیز تخریب خانه‌ها و روستاها از کشور همسایه‌مان در فضای مجازی منتشر می‌شود که همه را داغدار کرده است.

زمین لرزه هایی که از اوایل هفته، شهرهای خراسان رضوی را هم تحت تاثیر قرار داده است و طی روزهای گذشته در بسیاری از شهرها از جمله، مشهد، تایباد، خواف، نیشابور، چناران و… احساس شده است. این در حالی است که از صبح دیروز دو زمین لرزه، نیشابور را لرزانده است و قدرت بالای آن باعث شده مردم مشهد نیز از لرزش آن در امان نباشند. پس از چندین روز که تعداد زیادی زمین لرزه و پس لرزه، شهرهای خراسان رضوی را می لرزاند حالا سوالات مهمی در میان مردم و کاربران فضای مجازی مطرح می شود. این که آیا زمین لرزه های پیاپی در خراسان رضوی، نشانه زلزله ای بزرگتر است؟

نگران زلزله‌های مشهد باشیم؟

عضو هیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه فردوسی و فارغ التحصیل گروه زلزله شناسی دانشگاه کیوشوی ژاپن در پاسخ به سوالات مهم این روزهای مردم خراسان رضوی می گوید: نمی توان به راحتی گفت زمین لرزه های پیاپی، نشانه یک زمین لرزه بزرگ است اما بررسی زمین لرزه های افغانستان که در یک زون (بخش مشخصی از زمین) خاص قرار دارد و بررسی پس لرزه های آن نشان می دهد که احتمال وقوع زمین لرزه بزرگ در داخل کشور ما هم وجود دارد.

سیدکیوان حسینی در مشهد اظهار می کند: این که زمین لرزه های احتمالی چه قدرتی دارد را نمی شود پیش بینی کرد اما می توان پیش بینی کرد که احتمال وقوع یک زمین لرزه بزرگ وجود دارد و شهرهایی مثل خواف و تایباد از جمله شهرهایی هستند که در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

احتمال زلزله در کدام مناطق، بیشتر است؟

او ادامه می دهد: گسل اصلی که در رشته کوه های هندوکش و هرات قرار دارد در داخل ایران به «زون» تبدیل می شود. گسل هرات در یک منطقه کوچک قرار دارد ولی وقتی وارد ایران می شود این زمین لرزه در داخل یک «زون» وسیع توزیع می شود.

عضو هیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه فردوسی و فارغ التحصیل گروه زلزله شناسی دانشگاه کیوشوی ژاپن ادامه می دهد: زون های شمال شرق ایران و مناطقی مانند کلات تا گسل درونه که شهرهایی مثل خواف، تربت حیدریه و کاشمر را شامل می شود، خطرناک هستند. ما در شمال شرق ایران، گسل های فعال زیادی داریم که پتانسیل زلزله های بزرگی دارند. مثل گسل نیشابور، درونه، قوچان و… که انتظار وقوع زمین لرزه های بزرگ را در این مناطق داریم. وقوع زمین لرزه در هرات می تواند باعث تحریک این گسل ها شود. به نظر می رسد احتمال زلزله بزرگ در شهرهایی مانند خواف و تایباد، بیشتر است اما امکان این که گسل های نیشابور و قوچان هم فعال شوند وجود دارد. بنابراین مردم این مناطق هم باید مراقب باشند»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا