خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توضیح سخنگوی دولت درباره‌ی «ثروت زاهدی‌وفا»

سخنگوی دولت سیزدهم گفت: نکاتی را درباره آقای زاهدی‌وفا اعلام می‌کنم تا سوءبرداشتی شکل نگیرد؛ ایشان وصی پدر و برادرشان هستند و این مفهوم روشن و دیرینه حقوقی دارد. کسی که وصی است، مالک اموال نیست و مکلف است اموال را در مسیری که گفته شده است هدایت کند و از آن مسیر خارج نشود. این اموال برای صرف امور خیریه وصایت شده است‌. برادرزاده‌های آقای زاهدی‌وفا معترض هستند که باید این وصایت، به ارث برسد و انتقال مالکیت انجام بگیرد ولی او در این سال‌ها از این اموال که متعلق به ایشان هم نیست، پاسداری کرده است و به‌خاطر طرح دعوای حقوقی توسط برادرزاده‌های ایشان، امکان انتقال اموال به نام مراکز خیریه هم وجود نداشته است. دولت گزینه‌های خود را به مجلس معرفی کرده است و مجلس هم حق رأی و یا عدم رأی اعتماد را دارد و گزینه جدید ما به‌زودی معرفی خواهد شد.

به گزارش تسنیم، علی بهادری‌جهرمی در نشست خبری با خبرنگاران طی سخنانی ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) و هم‌چنین تسلیت شهادت مدافعان امنیت کشور اظهار داشت: برخی اقدامات سازماندهی‌شده و تروریستی نشان داد که دشمنان و مخالفین این نظام، برای هر موقعیت برنامه‌ریزی می‌کنند تا ضربه‌ای به حقوق و امنیت مردم و ثبات کشور وارد کنند.

وی با اشاره به زلزله اخیر در آذربایجان افزود: رییس‌جمهور بلافاصله دستور رسیدگی فوری را صادر کردند و وزرای بهداشت و کشور در محل حاضر شدند و دستگاه‌های مختلف هم مشغول خدمت‌رسانی بودند و الحمدلله به 1100 مصدوم خدمت رسانده شد. ستاد مدیریت بحران مشغول برآورد میزان خسارات است و گزارش خود را برای میزان کمک به زلزله‌زدگان، به دولت اعلام می‌کند.

سخنگوی دولت گفت: در سال گذشته صدها کارخانه تعطیل و نیمه‌تعطیل فعال شد و وزیر صمت در جلسه دولت گزارش داد و کارخانه نساجی مازندران که پیش از این ـ که رییس‌جمهور در قامت رییس قوه قضاییه بود ـ سفر به آنجا و دستوراتی داشتند، این کارخانه فعال شد و بیش از 4000 کارگر به کار برگشتند و برخی اوقات فعالیت سه‌شیفته انجام می‌شود، هم‌چنین مطالبات و حقوق کارگران پرداخت شده است و این اقدام از منابع خود کارخانه است، این یک نمونه از اقدامات دولت است.

** انعقاد قراردادهای نفتی و راه و راه‌آهن در اجلاس اقتصادی خزر

بهادری جهرمی گفت: معاون اول رییس‌جمهور در همایش اقتصادی دریای خزر در روسیه شرکت کردند و برخی قراردادها در حوزه نفتی و راه و راه‌آهن منعقد شد که به‌سرعت اجرای آن دنبال می‌شود‌.

وی بیان کرد: الحمدلله خرید تضمینی گندم در سال جاری به عدد 83 هزار میلیارد تومان رسید و این حدود 3.6 برابر سال گذشته است. مطالبات کشاورزان تسویه شده است و دولت این مسیر را دنبال خواهد کرد.

سخنگوی دولت درباره کالابرگ الکترونیکی خاطرنشان کرد: برنامه دولت برای یارانه‌ها از ابتدا قانون بودجه بود و در صورت امکان و وجود ظرفیت‌ها، کالابرگ الکترونیکی و در صورت عدم امکان اجرای کالابرگ، همین شیوه پرداخت نقدی ادامه خواهد داشت.

** مأموریت وزارت کشور برای تدوین پیشنهاد برگزاری اعتراضات قانونی

بهادری‌جهرمی گفت: پیشگام اهمیت دانستن و فراهم کردن شرایط لازم برای طرح مباحث انتقادی و اعتراض و کرسی‌های آزاداندیشی، مقام معظم رهبری بوده‌اند و تأکید داشتند که مکان‌هایی برای طرح مباحث مختلف را در مراکز نخبگانی داشته باشیم. این نکته در دستورکار شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بود و مصوبه تأسیس خانه گفتگوی آزاد در دانشگاه‌ها به تصویب رسید و این مراکز مکلف شدند چنین اماکنی را در نظر بگیرند و اولینش در دانشگاه تهران با حدود 90 نفر از اساتید این دانشگاه تشکیل شد. این مسیر به تصمیم‌گیری‌های نخبگانی و اقناعی‌تر کمک می‌کند و دولت از هرگونه مشارکت آزادانه نخبگانی در محیط‌های علمی حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: در حوزه عمومی این موضوع نیز، تجمعات مسالمت‌آمیز در کشور رواج داشته و انجام می‌شده است، ولی برای سازماندهی بهتر این تجمعات و خدمت‌رسانی بهتر، وزارت کشور مکلف شد پیشنهادی را به‌منظور بهتر برگزار کردن این تجمعات برای به نتیجه رسیدن ارائه کند.

** زاهدی‌وفا تا زمان تعیین وزیر جدید، سرپرست وزارت کار می‌ماند

سخنگوی دولت هم‌چنین در پاسخ به سؤالی درباره مهلت سرپرستی زاهدی‌وفا در وزارت کار عنوان کرد: مطابق اذنی که از رهبر معظم انقلاب گرفته شده بود، آقای زاهدی‌وفا تا تعیین وزیر بعدی سرپرست این وزارتخانه هستند؛ طی همین روزها و به‌زودی گزینه پیشنهادی دولت معرفی خواهد شد.

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سؤالی درباره وارد آمدن خسارات به کسب‌وکارهای حقیقی و دیجیتالی، خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از کسب‌وکارهای حقیقی و دیجیتال با خسارت مواجه شدند و بسیاری از واحد‌های اقتصادی مجبور شدند ساعت کاری کمتری مشغول کار باشند و این خسارت ایجاد شد. کسانی که مشوق و آمر به این آشوب‌ها بودند، باید به‌سهم خودشان جبران خسارت کنند و دستگاه قضایی هم اعلام کرده است که باید برای جبران خسارت‌ها حکم اعلام شود و دولت هم گزارش خسارات را تدوین می‌کند تا خسارت گرفته شود، در این ایام مثلاً به 90 آمبولانس که مشغول خدمت‌رسانی به مردم بودند، خسارت وارد شد. کسب‌و‌کارهایی که در این ایام خسارت دیدند، اعلام خسارت کنند و دولت حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: دولت تدابیری برای فعالیت پایدارتر در فضای مجازی را در نظر می‌گیرد که از این اتفاقات کمتر آسیب ببینند.

سخنگوی دولت گفت: دولت با برگزاری تجمعات قانونی موافق است و قانون هم قواعد حاکم بر تجمعات را مشخص کرده است، پیشنهادهایی برای بروزرسانی سازوکارها مطرح است و این مأموریت به وزارت کشور داده شده است.

** انتقاد از آموزش اغتشاش در رسانه‌های معاند

بهادری‌جهرمی گفت: برخی رسانه‌های خارجی به ابزاری برای شکل‌گیری اغتشاشات و آموزش‌های خرابکاری تبدیل شده‌اند و این رسانه‌ها در حمایت کشورهایی هستند که در حوزه آزادی و دموکراسی عقب‌افتاده هستند و یا توانایی دفاع از شهروندان خود را در برابر پلیس‌شان ندارند.

وی عنوان کرد: دولت اعلام کرده است اولویتش از بین بردن ساختارهای فسادزا و زیرساخت‌هایی است که به شکل‌گیری فساد کمک می‌کند. دبیرخانه مبارزه با مفاسد اقتصادی با همکاری سایر بخش‌ها، موضوعات این‌چنینی را دنبال می‌کند، مثلاً وقتی سامانه مبارزه با قاچاق کالا و ارز تکمیل بشود، بستر شکل‌گیری فساد برچیده می‌شود و اقدامات ما پیشینی می‌شود و مانند گذشته پسینی نخواهد بود.

** دولت سیاست حل مشکلات اقتصادی را قویا دنبال می‌کند

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره تأکید مراجع تقلید بر لزوم رسیدگی به معیشت مردم در دیدار با فرماندهان فراجا اظهار داشت: مسیری را که دولت برای حل مشکلات چندین‌ساله اقتصادی مثل تورم‌های بالا و رشدهای اقتصادی پایین و یا پایین بودن حقوق و مزایا و هم‌چنین فعال کردن کارخانه‌ها که موجب افزایش بیکاری شده بود، آغاز کرده است با جدیت بیشتری دنبال می‌کند و آثار این اقدامات در شاخص‌های اقتصادی نمایان شده است. دردهای مزمن، در طول زمان از بین خواهد رفت و دولت توان خود را به‌کار گرفته است تا این مسائل را از ریشه حل کند.

بهادری گفت: دشمن با دیدن مسیر از بین رفتن این بیماری‌های مزمن اقتصاد، به این فکر افتاد که اگر این مسیر دنبال شود، در سال‌های آتی مشکلات اقتصادیِ این روزها را نخواهیم داشت. دلیل این اغتشاشات و این‌که دشمن با تمام توان به میدان آمد همین مسأله بود که احساس کردند اگر مشکلات اقتصاد حل شود، امکان دشمنی ندارد و به میدان آمد، تکلیف ما مضاعف است و برنامه‌ریزی و توان دولت‌مردان، بیشتر شده است تا مشکلات زودتر حل شود.

وی اضافه کرد: مثلاً طرح رتبه‌بندی معلمان 11 سال مانده بود و حل شد و آب همدان و خوزستان و قطعی آب و برق و گاز را داشتیم ولی این مسائل هم‌اکنون حل شده است. البته طی کردن این مسیر، در گروی همکاری مردم و دولت است و با همکاری، به نتیجه بهتر و زودتر خواهیم رسید.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در عرصه‌های مختلفی شاهد رفتارها و استانداردهای دوگانه کشورهای غربی هستیم؛ آنان از آشوب و آشوبگر حمایت می‌کنند و در عین حال ادعای حمایت از حقوق زنان را دارند؛ در قلب اروپا به بانوی سفیر ایرانی با سلاح سرد حمله می‌شود و آنان توانایی تأمین امنیت سفیر ما را ندارند و ادعای آزادی و دارا بودن الگو برای مقابله با اعتراضات را دارند. آنها به تعهدات خود در برجام عمل نکردند و دولت با این اقداماتِ آنها، در حوزه رفع تحریم‌ها، جدی‌تر می‌شود.

** مواد اولیه‌ی داروی مهسا امینی تحریم بود

بهادری‌جهرمی با اشاره به وضع تحریم‌های دارویی از سوی غرب و ممانعت از ورود دارو و مواد اولیه آن به کشورمان اظهار داشت: به‌عنوان مثال، مواد اولیه دارویی که خانم مهسا امینی مصرف می‌کرد، در برخی مواقع بر اثر تحریم‌های آمریکا در کشور با مشکل روبه‌رو بود و دشمنان مانع ورود دارو برای بیماران ما می‌شدند و همزمان ادعای دفاع از حقوق انسانی دارند.

وی درباره گفت: دولت طرفدار تأمین شرایط لازم برای فعالیت مولد و پایدار و پویا در حوزه فضای مجازی در حوزه‌های عمومی و کسب‌وکارها است و مکلف است زیرساخت‌های لازم را فراهم و حمایت کند. ما در این دولت کارگروهی با تفویض اختیارات هیئت وزیران برای حمایت از کسب‌وکارهای دیجیتال تشکیل دادیم تا با برخی اقدامات مانند حوادث اخیر به کسب‌وکارها خسارت وارد نشود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره سرانجام فعالیت برخی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تصریح کرد: به‌عنوان مثال در برخی پلت‌فرم‌ها اگر تصویر شهید سلیمانی که نماد مبارزه با خشونت و تروریسم است منتشر شود، به‌بهانه نشر خشونت حذف می‌شود و یا آن صفحه هم حذف می‌شود، اما در این ایام آموزش خشونت، اقدامات تروریستی و تصاویر بریده‌شدن گلوی نیروی مدافع امنیت مردم به‌راحتی در آن پلت‌فرم‌ها منتشر می‌شد. نه‌فقط قوانین جهانی و قوانین کشور ما، بلکه قوانین اعلامی این پلت‌فرم‌ها هم رعایت نمی‌شود. دولت استفاده از هر پلت‌فرمی را که به قواعد جهانی و قواعد ما ملزم باشد حمایت می‌کند و در فراهم کردن شرایط فعالیت کسب‌وکارها گام برمی‌دارد.

** توضیحات درباره اموال منتسب به زاهدی‌وفا

بهادری‌جهرمی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره عدم رأی اعتماد مجلس به زاهدی‌وفا برای تصدی وزارت کار و گزینه پیشنهادی جدید دولت برای این وزارتخانه گفت: نکاتی را درباره آقای زاهدی‌وفا اعلام می‌کنم تا سوءبرداشتی شکل نگیرد؛ ایشان وصی پدر و برادرشان هستند و این مفهوم روشن و دیرینه حقوقی دارد. کسی که وصی است، مالک اموال نیست و مکلف است اموال را در مسیری که گفته شده است هدایت کند و از آن مسیر خارج نشود.

وی ادامه داد: این اموال برای صرف امور خیریه وصایت شده است‌. برادرزاده‌های آقای زاهدی‌وفا معترض هستند که باید این وصایت، به ارث برسد و انتقال مالکیت انجام بگیرد ولی او در این سال‌ها از این اموال که متعلق به ایشان هم نیست، پاسداری کرده است و به‌خاطر طرح دعوای حقوقی توسط برادرزاده‌های ایشان، امکان انتقال اموال به نام مراکز خیریه هم وجود نداشته است. دولت گزینه‌های خود را به مجلس معرفی کرده است و مجلس هم حق رأی و یا عدم رأی اعتماد را دارد و گزینه جدید ما به‌زودی معرفی خواهد شد.

سخنگوی دولت در ادامه سخنان خود در پاسخ به پرسشی درخصوص لایحه افزایش حقوق کارمندان دولتی و بازنشستگان اظهار داشت: موج تورم در پی جنگ روسیه و اوکراین و برخی از آثار تورمی ناشی از اقدامات اقتصادی نادرست در سال‌های اخیر باعث افزایش فشار اقتصادی به مردم شده بود؛ دولت به همین منظور در تلاش بود کسانی که حقوق کمتر می‌گیرند و از آثار تورم متضرر می‌شوند، بیشتر مورد توجه قرار گیرند. یکی از اولویت‌های ما در متناسب‌سازی حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان این است که پرداخت‌ها باید عادلانه باشند که پیش از این در بحث حقوق کارگران و معلمان هم اعمال شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا