خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«عنکبوت» را باید هم متحجرین مذهبی ببینند و هم دین زدگان دو آتشه!

لقمان مداین در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان ««عنکبوت» را باید هم متحجرین مذهبی ببینند و هم دین زدگان دو آتشه!» درباره‌ی فیلم سینمایی «عنکبوت» نوشت:

در داخل تاکسی صدای سخنرانی شب عاشورای سال 1388 سید محمد خاتمی پخش می‌شود که مردم را از خطر گروه مرتجع و دگم در جامعه و تهدیدی که از سوی آنان بر فضای گفتمان سایه می‌افکند آگاه می‌سازد، سعید این حرف‌ها را تحمل نمی‌کند.
سعید که روزی در پای منبر حدیث یاد می‌گرفت حالا خود را مجتهد می‌داند و روحانی بازپرس را به سخره می‌گیرد.
ابتدای فیلم ما را به فکر فرو می‌برد، مرد گچ‌کاری را می‌بینیم که سعی دارد به تنهایی و با ماله، سیاهی‌های دیوار را سفید کند.

فیلم عنکبوت را هم باید متحجرین مذهبی ببینند و هم دین زدگان دو آتشه

طیف سنتی مذهبی باید تماشا کنند تا بفهمند احکامی که بدون هیچ پشتوانه ای بر روی منبرها ترویج می کنند می تواند چه تبعاتی به وجود آورد، درک نادرست و سطحی از احادیث، روایات و آیات و نبود مفسر کارکشته که بتواند عمق مطلب را بر عموم مردم جا بیندازد تا کجا می تواند بحران‌زا باشد، اتفاقا آقای علم الهدی باید خوب تماشا کند نه اینکه اجازه اکران آن را در مشهد سلب کند.

افراد عامی بسیاری هستند که کانالیزه شده عمل می کنند، اهل تفکر نیستند، و از نواندیشی می ترسند. شبیه انصار حزب الله کم نداریم، همان هایی که روزگاری در ابتدای انقلاب پونز در پیشانی دختران مردم فرو می کردند و حالا تا حدودی آرام شدند، و جالب است که اعضای جدیدش رام شدگان قبلی را به سازش‌کاری محکوم می کنند.

دین زدگان دو آتشه مانند مسیح علی نژاد هم باید به تماشای این اثر بنشینند، تا بفهمند رشد زودهنگام فرهنگی در کشور امکان پذیر نیست و باید تمام آحاد جامعه بطور یکدست رشد پیدا کنند، کشور ایران قرن ها اسیر دگماتیسم فرهنگی بوده و زمان طولانی می خواهد تا همگان به خردورزی روی بیاورند وگرنه فاصله فرهنگی که زیاد بشود افرادی برای ثواب دیگری را قربانی خواهند کرد.

این فیلم دست روی یک درد عمیق می گذارد، بسیارند مثل شخصیت اول این فیلم که برای خود تکلیف می دانند تا محیط زندگی شان را از آنچه که بی فرهنگی قلمداد می شود پاک کنند و تعدادشان هم کم نیست و به قول شهید بهشتی دچار دگم و ارتجاع مذهبی هستند. به کرات دیدیم کسانی که مایل به کشف حجاب اجباری بودند این فکر را داشتند که باید جلوی زورگویی بایستیم، در حالی که این حاصل تحجر در باور بود، عقب ماندگی در اندیشه بود، که به خطا در ذهنشان نقش بسته بود و طرفداران کشف حجاب باید می فهمیدند که مقابله با این پدیده مانند مقابله با زورگویی نیست که یک طرف دست آخر مغلوب شود بلکه طرف مقابل حتی اگر عقب نشینی هم کند عمق نفرتش بیشتر خواهد شد و این خطرناک است، باید درمی یافتند که با این طیف از افراد باید مثل خودشان صحبت کرد باید جواب «قال الباقر» آنها را با «قال الصادق» داد تا نتیجه حاصل بشود. و به قول عزیزی باید با چادر به مصاف حجاب اجباری رفت. بی حجاب ها باید به مبارزه با کشف حجاب اجباری بپردازند و محجبه ها با حجاب اجباری مقابله کنند.

روزی خدمت مرحوم آیت الله صانعی رفته بودیم ایشان از معدود مراجع نواندیش بودند که شجاعانه از دل آیات و روایات فتواهای به روز استخراج می کردند که خود حکایت از تسلط علمی ایشان به مطالب و مسائل روز داشت. ایشان یک دست خط از آیت الله خمینی (ره) را برای ما آوردند، وقتی مطالعه کردیم متوجه شدیم آقای صانعی از امام پرسیده بود یک زن که نمی خواهد با همسرش زندگی کند و شوهرش نیز او را طلاق نمی دهد آیا می تواند با حکم حاکم شرع طلاق بگیرد یا خیر و امام نقل به مضمون در پاسخ به استفتای ایشان نوشته بود “می تواند و اگر ترس از متحجرین دگم ارتجاعی نداشتم فتواهای دیگری در حوزه حقوق زنان داشتم که بیان می کردم اما افسوس نمی توانم”.
همین پیام کافیست تا ما بدانیم کسانی هستند که حتی امام با آن جایگاه و قدرت هم از دگم‌شان در امان نیست همانهایی که وقتی پیش از انقلاب متوجه شدند امام درس فلسفه می خواند به فرزندش مصطفی می گفتند در خانه ظروف پدرتان را با خاک بشویید چرا که نجس است.

همین حالا هم می بینیم که رهبری بارها بیان کردند زن بی حجاب و بد حجاب جزوی از جامعه ماست و اینها معتقد به اسلام هستند یا شهید سلیمانی که آنها را دختر خود می دانست و خواستار عدم برخورد با آنها بودند. ولی آن قشر ارتجاعی راه را بر نواندیشی بسته اند و زمان می خواهد تا بشود جامعه را رشد فرهنگی داد.

یا در مراسم عروسی حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) از خانه پیامبر (ص) تا حی قبا که خانه زوج آسمانی ماست 9 کیلومتر راه است، عروس را بر ناقه می نشانند، ریسمان شتر در دست سلمان فارسی است.
گرد ناقه را زنان پیامبر(ص) – که به تعبیر کلام الله امهات مؤمنین هستند – گرفته اند، در کتب روایی و تاریخی نگاشته اند، که گرداگرد ناقه عروس، زنان پیامبر شعر می خواندند، آنهم اشعار شاد عروسی نه نوحه و عزا! و ذکر کرده اند که عایشه می خواند:
“فاطمه خیر بنات بشر و وجهها یشبه وجه القمر”
(فاطمه بهترین دختران بشراست و روی او چون روی ماه زیباست)
این ترانه و آوازها برای جشن عروسی فاطمه است و با صدای ام المؤمنین خوانده می شود، صدای زنده زنان پیامبر است که فضای کوچه های مدینه النبی را پر از سرور و شادی می کند و در سویی دیگر اصحاب که به دور مولا حلقه زدند پاسخ می دهند و ام ابیها(س) به خانه شوی می رود.
سنت نبی که چنین است، حال چگونه است که امروز صدای زن را حرام می دانند!

بگذریم، باید آفرین گفت به ابراهیم ایرج‌زاد کارگردان فیلم، اکتای براهنی نویسنده خوب آن و جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده اثر و دست مریزاد به محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدان بخش، ماهور الوند، گلنوش قهرمانی، علی باقری، مهدی حسینی نیا، حمیدرضا هدایتی راد، سید جواد یحیوی، مهدخت مولایی، سحر عبدالهی، نیوشا علیپور، یوسف خسروی، حمید حاجی محمدزاده، میثم دامن زه، داوود ذاکری و فرید سجادی حسینی که به زیبایی هرچه تمام تر از پس نقش خود بر آمدند.

درباره خلاصه فیلم می توان گفت که با یک خانواده مستضعف و مذهبی مواجه هستیم، مرد خانواده یعنی سعید گچ کار است، همسر وی یعنی زهرا یک روز از خانه بیرون می رود اما در حین برگشت سوار یک تاکسی شده که راننده آن بجای رساندن وی به مقصد در جایی خلوت توقف می کند و به گمان اینکه زهرا اهل تن فروشی است به او پیشنهاد رابطه جنسی می دهد. که به سرعت با واکنش تند زهرا مواجه شده و با دعوا از ماشین پیاده می شود و در همین حین دستانش زخم می شود.
مادر سعید که با آنها زندگی می کند، دگم، عصبی و منفی باف است، وقتی متوجه اتفاقی که برای زهرا افتاده می شود، ماجرا را به پسرش سعید می گوید و با طرح سخنان نفرت انگیز ذهن سعید را مشوش می کند.
سعید از فردا به دنبال آن راننده تاکسی می گردد و زمانی که می بیند نمی تواند پیدایش کند تصمیم بزرگتری می گیرد، به سراغ زنان خیابانی رفته و تصمیم می گیرد محل زندگی اش را از فساد پاک کند تا با از بین رفتن آنها مردان هم به گناه نیفتند و خطری خانواده اش را تهدید نکند.
او سراغ زنانی که برای سیر کردن شکم خود و فرزندشان مجبور به تن فروشی می شدند رفته و آنها را در خانه خود به قتل می رساند.
او تا قبل از اعدام از کار خود راضی بود و به عملکرد خود افتخار کرد.

سی ثانیه ابتدایی فیلم ما را به فکر فرو می برد، مرد گچ کاری را می بینیم که سعی دارد به تنهایی و با ماله، سیاهی های دیوار را سفید کند، روی زنگار های دیوار که به رنگ خون است گچ سفید می کشد تا نشان دهد که می شود گناه بزرگ یعنی قتل را با نیت خوب توجیه کرد و به آن دست زد.

همان ابتدا با واکنش شخصیت سعید که نقش آن را محسن تنابنده بازی می کند نسبت به حمام شاگردش در فضای باز و پخش موسیقی و قرار گرفتن میان دو زن در تاکسی می فهمیم که با فردی متعصب، و تند مواجه هستیم، در داخل تاکسی صدای سخنرانی شب عاشورای سال 1388 سید محمد خاتمی پخش می شود که مردم را از خطر گروه مرتجع و دگم در جامعه و تهدیدی که از سوی آنان بر فضای گفتمان سایه می افکند آگاه می سازد، سعید این حرف ها را تحمل نمی کند.
در سکانسی دیگر شدت باد و طوفان را می بینیم که می خواهد حجاب را از سر همسر سعید بکند. و به ما می گوید موج آن فساد ها هم مانند جریان این باد بوده و امکان مقابله فردی ندارد.

عطف اول فیلم را زمانی می دانم که مادر سعید تصمیم می گیرد خبر سوءقصد را به او بدهد و ماجرا از این نقطه آغاز می شود و عزم جدی در مبارزه با فساد در سعید شعله می گیرد و تمام خانواده را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

اوج قصه زمانی است که حقایق برملا می شود، من آن را زمانی می دانم که سعید در آخرین سوژه قتل خود موفق نمی شود و به ضرب سوژه از پای در می آید و کمی بعد با افشاگری آن زن هویت سعید برای پلیس فاش می شود.

عطف دوم را زمانی می دانم که همسر سعید در زندان به ملاقات او می رود و آنجا تباهی اعمالش را برایش به تصویر می کشد، نشانش می دهد که ذره ای تاثیر نتوانسته ایجاد کند و بالاتر از آن حالا آب در لانه مورچه افتاده و همسر خودش هم فرقی با زنان دیگر نخواهد داشت چرا که برادر او چشم طمع به وی دارد.

عنصر ارتباطی فیلم روسری قهوه ای همسر سعید است، که با آن تمامی زن هایی که تن فروشی می کردند را خفه کرده، این روسری برای سعید مهم است وقتی خبر تعرض به همسرش را از زبان مادر خود می شنود زهرا این روسری را به سر دارد و روزی که هویت سعید لو میرود همسرش در بازسازی صحنه جرم متوجه می شود که سعید تمام این مدت با روسری او آدم ها را کشته است.

در سکانس پایانی فیلم همسر سعید با همان روسری به ملاقات او می رود تا نشان دهد سعید او را هم قربانی کرده است.
سعید در ابتدای فیلم یک ارزش است، مردی است دارای چهارچوب، اهل زندگی و خانواده، پرتلاش و زحمت‌کش، هرچند با روحیاتی متعصب و دگم، اما در روند داستان کم کم به یک ضد ارزش تبدیل شده و یکایک صفات فوق را از دست می دهد، او که روزی اهل خانواده بود حالا همسر را قربانی می کند، او که روزی به دنبال نان حلال بود حالا النگو و انگشتر و پول قربانیانش را می دزدد.
سعید که روزی در پای منبر حدیث یاد می گرفت حالا خود را مجتهد می داند و روحانی بازپرس را به سخره می گیرد.

قهرمان را سعید می دانم که سعی دارد با ریشه کن کردن فساد، محیط زندگی و خانواده خود را ایمن کند اما بخاطر تعالیم اشتباه و درک غلط او از جامعه و آسیب های روان شناختی عمیق کودکی مسیر اشتباه را طی می کند.

ضد قهرمان مادر سعید است، اوست که مدام پیش روی سعید و زهرا سنگ اندازی می کند، آنها را از مسیر زندگی باز می دارد، ذهن سعید را نسبت به فساد محیط شرطی می کند، اوست که با تشویق فرزندش او را به کام مرگ می برد، و دست آخر هم سعی می کند با تشویق های بیجا او را الگوی نوه اش قرار دهد.

خرده پیرنگ های فیلم زیباست، مانند حکایت های مادر سعید و پدرش، مانند رابطه نامشروع مرد همسایه با زنی خیابانی، مانند درد دل های سعید با تعمیرکار موتور مثل وقتی که به همسایه روبرویی ساختمان شک می کند و بعد می فهمد بچه معلول بوده یا زمانی که پدر زهرا ماجرای حاج رزاقی را بیان می کند که سعید بدون آنکه برای او کار کند از وی طلب دستمزد کرده یا زخم های کودکی مادر سعید و او و ..

فیلم تعلیق های خوبی دارد، مثل وقتی که سعید راننده تاکسی را پیدا می کند اما اشتباهی است، مثل وقتی که راننده تاکسی زهرا را به جای خلوت می برد اما تجاوزی اتفاق نمی افتد، مثل وقتی که سعید اولین زن تن فروش را سوار موتور می کند اما دو دل می شود و آن شب او را نمی کشد، مثل وقتی که زهرا وقتی خبر قتل ها را می خواند و قاتل را به بدترین شکل توصیف می کند و به سعید بر می خورد، مثل وقتی که سعید خبر چشم داشت برادرش به زهرا را می شنود اما از حقیقت فرار می کند.

وقتی داشتم این تحلیل را می نوشتم شنیدم کارگردان فیلم عنکبوت مقدس که راهی جشنواره کن شده از فیلم عنکبوت ابراهیم ایرج زاد محتوای خود را کپی کرده و با خرج دلار و سیاه نمایی توانسته به جشنواره راه پیدا کند.
هرچند عیار هر فیلم مشخص است و مردم عاقل، و فیلم کپی همیشه عیان بوده و رسوا، به نظرم هیچ فیلم دیگری نمی تواند جای این اثر را بگیرد آن هم با بازی زیبای محسن تنابنده، ساره بیات و دیگر بازیگران خوب فیلم. امیدوارم ابراهیم ایرج زاد این اتهام دزدی هنری را با شکایت در مجامع جهانی دنبال کند.
راستی خوشحالم که زهرا امیر ابراهیمی به صحنه بازیگری بازگشت، امیدوارم مداوم باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. متن‌خوبی‌بود‌ولی‌چند نکته داشت‌که‌نویسنده‌به‌آن‌
    توجه‌نکرده‌بود:اول‌این‌که‌سخنرانی‌آقای‌خاتمی‌سال
    ۸۸ایرادشده ولی پرونده‌حنایی‌سال‌۷۹‌و‌۸۰‌بسته
    شده!
    دوم‌این‌که‌امکان‌شکایت‌ازفیلم‌عنکبوت‌مقدس‌‌وجود‌ ندارد چون‌پرونده‌سعیدحنایی‌پرونده‌واقعی‌بوده
    و‌بارها‌وبارها‌درمطبوعات‌ در موردش‌گفته‌و‌نوشته‌‌شده
    و‌هرکس‌به‌درست‌یا‌نادرست‌برداشت‌خود‌را‌از‌آن‌خواهد‌داشت‌،چه‌درقالب‌فیلم،داستان‌و…
    موفق‌باشید.

    17
    4
  2. اتفاقاً داستان فیلم تاحدودی واقعی بوده واین اتفاقات چند سال پیش درمشهد رخ داد وقاتل سریالی زنان دستگیر و اعدام شد.معلوم نیست چرا عده ای بااین فیلم به مخالفت برخاستند وآن رااهانت به امام رضا علیه السلام میدانند

    24
    12
    1. ما به اینکه این فیلم ساخته بشه مشکلی نداشتیم اما تصویری که برای این فیلم ساختن رو دیدی ؟
      مثل تار های عنکبوت ساختن و مرکزش هم حرم امام رضا برای همین میگن عنکبوت مقدس !!!!
      واقعا زشت نیس امام رضا رو عنکبوت خطاب کنی؟؟؟؟!؟!؟؟

  3. متاسفانه در ایران دو سر طیف فکری تقلیل یافته به حجاب اجباری و بی حجاب اجباری ولی انتهای طیف مخالف حجاب اجباری آتاترکیسم رضاخانی ست انتهای طیف اصولگرایی مارکسیسم آتئستی ست نه اصلاح طلبی بی یال و دم و اشکم .هر تزی آنتی تز خود را ایجاد می کند با همان شدت و قوت و با ساخت انتی تز بدلی مشکل حل نمی شود.

    4
    3
    1. چرت نگو نویسنده خیلیم فیلم چرت و با برنامه این فیلم رو ساختن در حالی ک از نظر ببینندگان کمترین امتیاز رو آورده فقط بخاطر سیاسی بازی برنده شد

  4. آقای خاتمی فقط با این گفتگوی تمدنهاش بیچاره کرد ملت رو یکی از کارهای بیفکر ایشون در مقام رئیس جمهور نه تئوریسین فرهنگی کشیدن آب سرچشمه های زاینده رود به یزد بود که نتیجش خشک شدن باتلاق گاوخونی در نتیجه خشک شدن قناتهای یزد شد حالا آب بدو مردم بدو حرف که برای ملت نون و آب نمیشه چرا اینقدر بی دین وعیرت شدیم که در برابر هر نوع توهینی که از طرف غربیها باشه راحت می پذیریم کی گفت آقای سعید حناچی حق داشت هم چین جنایت دهشتناکی رو انجام بده ایشون باید با فجیع ترین شکنجه ها به اسفل والسافلین واصل میشد که شد اما نباید اگر کسی ابن ملجم بشه همه دین رو به حساب خوارج گذاشت که امام علی علیه السلام رو باسم دفاع از دین در محراب نماز بشهادت رساند پس دقت کنید فقط حرف نزنید تاریخ رو بخونید پرونده جنایی رو کامل برسی کنید بعد فوری تیتر بزنید برای جمع کردن پول ومال ومنال اوف بر بعضی روشنفکر نماها

    8
    17
  5. به آقای لقمان‌مداین ویادداشت ایشان درباره فیلم عنکبوت فقط میگویم:ایاسهواویاعالما وعامدا مطلب وتصویری ازنما وپوسترفیلم که حرم‌اقاامام رضارادرمرکزتارعنکبوت قرارداده بودرانادیده‌کرفته توهین به یکی ازامامان عزیزجزیی ازفیلم بوده ویاطرحی از دشمنانان‌اسلام‌ستیز

    13
    13
    1. یعنی یه متن با اینقد تحریف
      نویسنده ای که هیچ فهمی از دین نداره واین رو ازمتنش میشه فهمید چه آنجا که بر اساس یه روایت معلوم نیست چقد معتبر صدای زن رو حلال کرد چه اونجایی که مسیح علینژاد رو مصلح فرهنگی اعلام کرد
      بعد میاد میگه بقیه متحجرن خود تو یه ربع درست فک میکردی اینجور حق وباطل رو نمیریختی تویه ظرف یه تحلیل چرت کنی حداقل کاش هنرمندانه قاطی میکردی خودتم نفهمیدی چجور اطلاعات رو توساختار ناقص ذهنیت تحلیل کردی فقط مذهبی ها شدن متحجر وعقب مونده شما شدی تمدن ساز روشن فکر

      4
      7
  6. آره برای زر امیر ابراهیمی خوشحال باش.
    اما واقعا فکر نمیکنی عنکبوت مقدس به مقدسات چندین میلیون نفر توهین نکرده

    14
    16
  7. من یک سؤال از شما و لز نویسنده این یادداشت دارم. شما چه دلیلی دارید که این قاتل زنجیره ای، انگیزه دینی داشته است؟ آیا چیزی بیش از آنچه در دادگاه یا به هنگام گرفتاری گفته است ؟ مگر بسیاری از متهمین و مجرمین در اینچنین مواقعی، به خصوص با توجه به ادعای مذهبی بودن ِحکومت،ت وجیهات دینی برای خود جمع و جور نمی کنند تا از تیغ مجازات رهایی پیدا کنند ؟ جامعه دینی را می توان و می باید نقد کردذ اما نه بر اساس این دست آویزهای بی بنیاد !!

    13
    9
  8. عجیب این که نویسنده خود مبتلا به عیبی است که در نقد ان این سیاهه را نگاشته
    شخصیت اول فیلم را نقد می کند به خاطر انکه تحت تعالیم نادرست قرار داشته و در حالی که فاقد اطلاعات درست دینی بوده خود را مجتهد و عالم می پنداشته و حکم صادر می نموده و خود نیز به اجرای حکم می پرداخته در حالی که خود نویسنده که این سیاهه گواهی بسیار خوبی بر قلت دانش دینی و فکری او است در جایگاه قاضی نشسته در جایی حکم به دگم اندیشی برخی می کند در جایی حکم به وجوب به تماشا نشستن فیلم برای فلان دسته دارد در جایی به روایات مجهول المصدر استناد می دهد که امهات مومنین در شب عروسی حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها به اواز خوانی مشغول بوده اند و لذا صدای اواز زن را تحلیل می کند در جایی حکم به اعلمیت برخی از اهالی علم و برتری انان به سایرین از اهل علم دارد در حالی که جمیع آنچه که گفته مخدوش است خاصه درباره انتسابات نادرستی که به زنان پیامبر صلی الله علیه و اله داده است

    11
    13
  9. از تحلیل فیلم ممنونم ؛ ولی از اون روایت تاریخی که تلویحاً می خواد بگه برترین زن عالم رو با ساز و آواز و بزن بکوب راهی خونه بخت کردن به شدت مخالفم بخصوص که ناقل همسر پرحاشیه نبی اکرم بود ؛ روایات ما حال صدیقه طاهره رو توی اون روزها خیلی الهی و آسمانی گزارش میکنه
    طوری که لباس عروسی رو می بخشن به فقیر
    و یا اینکه با ورود به خانه به فکر انتقال به خانه آخرت می افتن قس علی ذلک ؛ از چنین شخصیتی به دورِ تشبیه بشن به یه آدم زمینی مثل من و شما که عروسیش مثل بقیه با بزن بکوبِ !

    10
    16
  10. نوشته‌اند «دین زدگان دو آتشه مانند مسیح علی نژاد هم باید به تماشای این اثر بنشینند، تا بفهمند رشد زودهنگام فرهنگی در کشور امکان پذیر نیست». این جمله تلویحاً می‌گوید امثال مسیح علی نژاد واجد فرهنگ «رشد یافته‌ای» هستند و به‌نوعی این تیپ «دین‌زده» را در جایگاه پیشتازی متصور است که ظاهراً جامعه باید به سوی آنها گام بردارد!!! واقعاً حال شما خوبه؟! کوچکترین تصوری از رشد فرهنگی اجتماع دارید؟ هرکس حجابش را کند و چهارتا جمله سکولارمآبانه گفت، دارای فرهنگ می‌شود؟ آیا خود نویسنده به مبتذل‌ترین شکل «کانالیزه» نمی‌اندیشد؟

    18
    12
  11. سلام بر کسانی که تابع هدایت الهی هستند.
    خواستم بگم نام انصاف نیوز برای وبگاه شما مناسب نیست. بگذارید سکولارنیوز که هم با بعضی محتواها مانند همین مورد متناسب است و هم با مشی سیدمحمد خاتمی و جریان فکری هم سو.
    شما علمایی که برای دین دل می سوزانند، متحجر می نامید و کسانی مثل مصی علی نژاد که شدت بوی گند رفتارشان هر کس را که در مقام دفاع از آن ها برآید ، بی آبرو میکند، برای تبرئه ی خود و نمایش چهره ای از خود به عنوان دین دار و عالم غیر متحجر، دین زده می نامید. ولی از حاق و ژرفنای درون مایه ی جریان فکری تان افراد بلهی چون مصی علی نژاد فقط خود را لو داده اند. سایر دست پروردگان این جریان فکری چون عمرو عاص ها سعی می کنند برای خاموش کردن نور خدا با ظاهری معتقد به اسلام، به علمای دین اهانت کرده و تهمت بزنند. والله متم نوره ولو کره الکافرون.

    14
    9
  12. بسیار عالی بود فیلمش خیلی پر محتواست حالا بعضیا بر خورد می کنند اما اینجا جنوب شرق کشور را می گویم هر روز خونه زن ها ریخته می شود چه پدرها که دختران را رگبار می گیرند و چه بدادرها که خواهران را اعدام می کنند و چه بسیارند پسرانی که مادران را می کشند گاهی فقط، بخاطر یک پیام

    13
    4
  13. با کلیت تحلیل موافقم ولی با برخی از مصادیقی که نویسنده ذکر کرد مخالفم.
    به هرحال خواندنش خالی از لطف نبود، ممنون.

    5
    3
  14. انصافا از این جمله هویت اعتقادی گوینده این مطالب پیداست که میگه :
    دین زدگان دو آتشه مانند مسیح علی نژاد هم باید به تماشای این اثر بنشینند، تا بفهمند ، « رشد زودهنگام فرهنگی» در کشور امکان پذیر نیست و باید تمام آحاد جامعه بطور یکدست رشد پیدا کنند.
    آیا مسیح علی نژاد به دنبال رشد فرهنگی جامعه است؟؟؟

    17
    3
  15. بیان کردن مسائل دینی و انجام ان در جامعه باید توسط کسانی انجام شود که واقعا فهم درستی از دین و درک درستی از جامعه داشته باشند.اجرای غلط ان می تواند تبعات جبران ناپذیری را برای خیلی از ما داشته باشد و در مواردی هم ممکن کسانی که روزی ادعای دین داشتند الان به بدترین راه کشیده شوند پس در هر چیزی توازن لازم است.

    3
    2
  16. لقمان مداین؟
    چه فرد نکته سنج و عالمی …چقدر قشنگ فیلم تحلیل کرد و چه ساده و همه فهم گفت …
    من واقعا استفاده کردم

    5
    7
  17. به عنوان یه فرهنگی و نویسنده حرفه ای در زمینه ادبیات متوجه شدم که منظور نویسنده این مقاله فیلم عنکبوت است و نه عنکبوت مقدس. اما با توجه به آن گفتمان فرهنگی که عنوان کردند، به نظر نمی رسد آگاهی کاملی از گفتمان دارند. اصولاً شما از کدام حرکت جوهری تبعیت می کنید؟ چون در هیچ نوع از آرای ذکر گردیده به حرکت جوهری نظر نداشته و به تز و آنتی تز توجه شده. از نویسنده این سوال را دارم که چگونه توانسته این نتیجه گیری را کند که فیلم عنکبوت مقدس، یک گفتمان است و اگر هست تز آن چیست؟ آیا غیر از این است که تز معروف و نخ نمای « دین در مقابل اندیشه» را دارد؟ آیا غیر از این است که تز معروف « خدا مرده است» را دارد؟ تز معروف « دین مرتجع است». لطف می کنید عنوان کنید تز این تحلیل از کجا آمده؟ وگرنه شهید بهشتی و امام خمینی به فرد در جامعه اشاره می کنند و نه دین، به این اشاره دارند که خوارج عصر ما همان هوایی هستند که در عصر امیرالمومنین بودند!؟ لاحکم الا… را نمی شنوید؟ اگر معجزه اسلام یعنی قرآن را خوانده باشید خداوند باری تعالی چند بار عنوان کرده « افلاتعقلون»…

  18. انسان چه درخلوت خودش وچه درانظار جامعه باحقایق عملکردها مواجه میشه چقدربراش سخته که بپذیره اشتباه کرده ورو به اصلاح خودش بیاره واقعا سخته!!!!!

  19. قشنگ بود حق وباطل باهم امیخته شده .بعضی حرفاش قشنگ وبعضی قشنگ نبود.
    برادران سایبری هم که همه جا هستند وخودشون نخود هر آشی میکنند تا خدای نکرده کسی انتقادی از نظام حاکم نکنه.
    بااسم جدید جهاد تبیین

    4
    4
    1. خیلی ها با اسم دین کشتند و فساد کردند با سیاست و اینده نگری برای چنین روزی که این افراد بیایند و بگویند مذهبی های دو اتشه .خدا میداند این بنای مذهبیگری و قتل ها، دست ساخته گروه هایی چون مجاهدین و اینده نگری بعدش بود .که حالا با نام مذهبی های دو اتشه،بی دینان را قهرمان رهایی از منجلاب افراد به ظاهر دینی کنند .این سیاست را یهودیان سالهاست با اینده نگری پایه گذاری کرند که فساد و فحشا را راه نجات از دین کنند . و افرادی مثل این خانم برهنه رز ابراهیمی بشود نجات دهنده و الگوی تمام ایندگان و چه زیبا قلم های مزدور ان این دین ستیزی را در دیده ساده لوحان درست جلوه میکنند .میدانید حکایت این قلم حکایت چیست؟حکایت قرآن سر نیزه در دوران مولا علی است بشکند دستانتان و ان قلمتان

      1
      1
  20. واقعاً باید تاسف خورد بحال کسانی که درک و شناخت درستی از دین و دنیا و جامعه خودشان ….. ندارند و صرفاً از روی خود عاقل پنداری ، با خلط کردن حق و ناحق ، چنین نسخه می‌پیچند – کسی که از درک عظمت آفتاب عاجز است بهتر است عذر بدتر از گناه نیاورده و بجای توجیهات به همان تبریکات ….. خود بپردازد!!! لااقل سوهاضمه نمی‌گیرد!

    6
    1
  21. لعنت خدا بر شما، نویسنده این مطلب و سازنده گان اون فیلم موهن و هرکسی که از اون دفاع کرد.

    حتی جرات ندارید اسم فیلم رو کامل ببرید، غلط می‌کنید از چنین وقاحت تمامی دفاع می‌کنید.

    7
    6
  22. وقتی کمپانی یهودی اسپانسر این فیلم موهن است خود بخوان از این مجمل مفصل ها….
    ان شالله هر که با آل علی در افتاد ور افتد.
    نوچه های افساد طلب که خود عامل قتل های زنجیره ای در دوران خاتمی و دهه هشتاد هستن الان مدعیان حامی ،مروج وتحلیل گر چنین فیلم های موهن وضد ارزشی شده اند
    پایگاه به ظاهررتحلیلی خبری انصاف داشته……….

    7
    2
  23. از آوازه خوانی زنان مینوسید
    اون هم بدون داشتن منبعی که روایت را معتبر بداند….‼
    از زینب کبری چی میدانید
    همان کس میگویند قهرمان کربلا است
    کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود
    کسی که وقتی میخواست به دیدار جد بزرگوارشان برود حضرت علی جلو و یبرادرانشان در کنارشان راه می رفتند و تا محل که می رسیدند شمع ها را خاموش میکردند که کسی زینب را نبیند همان بانویی که در کربلا با آن که لباس های پوشیده داشتند که با هزار برابر پوشش حجاب و چادر امروز پوشیدگی داشت به مردم کوفه فرمودند نگاه خود را از ما بگیرید
    همان زهرایی که در مقابل نابینا چادر بر سر میکردند
    حالا اوازه خوانی در صفتشان دیده اید یا حجاب فاطمی و حیای زینبی؟

    چه زیبا توصیفاتی دارید که خیلی دقیق و بی نقص عقاید سکولاریه شما را به رخ میکشد
    منافقین تو شبکه خارجی دارند تعریف و تمجید میکنند این فیلم رو چرا؟ چه خیر خواه هستند نه؟
    توهین به امام رضا صورت گرفته آن قدر منصفانه نوشتید که اصلا جایی دیده نمیشه

    (( دین زدگان دو آتشه مانند مسیح علی نژاد هم باید به تماشای این اثر بنشینندتا بفهمند رشد زودهنگام فرهنگی در کشور امکان پذیر نیست و باید تمام آحاد جامعه بطور یکدست رشد پیدا کنند)) شما امثال مسیح علی نژاد افرادی دارای فرهنگ رشد یافته میدانید!!!
    دست خطی که از امام میگفتید را منتشر میکردید

    رهبر انقلاب همان طور که گفتند قشر *کم حجاب* جزء جامعه ما هستند میفرمایند با زبان خوش امر به معروف و نهی از منکر کنید و خیلی روی امر به معروف نهی از منکر تاکید داشتند.

    وقتی قشری جزء یک جامعه است قوانین حاکم بر ان جامعه را باید انجام بدهند حجاب نه تنها یک قانون الهی و اسلامی هست بلکه برای آرامش همه افراد جامعه به خصوص خود زن است

    هزار تا ایراد دیگه وجود داره…..

    شما اصلا هنوز نمیدانید احکام اسلام چی هست که این قتل ها رو به دین نسبت میدید

    انصاف نیوز‼هر چه خواندم جز انصاف…….

    1
    2
  24. از اوازه خوانی زنان مینویسید
    اونم با رواین بدون انتشار منبعی که به دنبال معتبر بودن ان بگردیم‼
    زینب کبری ، قهرمان کربلا ، همان که از او میگویتد
    کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود
    همان بانویی که وقتی میخواستند به دیدار جدشان بروند حضرت علی جلو و برادرنشا در کنارشان قدم بر میداشتند و حتی شمع خاموش میکردند که کسی زینب را نبیند

    همان بانویی که در هنگام اسارت با آنکه پوششی داشتند که هزار برابر پوشیده تر از حجاب های امروز و حتی با داشتن چادر پوشیدگی داشت به کوفیان میفرمودند نگاه خود را از ما بگیرید

    یا بانوی دو عالم فاطمه زهرا که حتی در مقابل نابینا هم چادر بر سر میکردند
    شما در صفاتشان حجاب فاطمی و حیای زینبی دیدید یا نعوذ بالله آوازه خوانی!؟

    دست خطی که از امام خمینی میگفتید را چرا منتشر نکردید؟!

    بله حضرت آقا ، رهبر انقلاب بار ها گفته اند که قشر *کم حجاب* جز ء جامعه ما هستند اما در ادامه فرموند که باید با زبان خوش و درست به انها تذکر داد ، امر به معروف و نهی از منکر کرد
    و خیلی هم تاکیر کردند.

    حجاب علاوه بر انکه قانون الهی و اسلامی است و بد مسلمانان واجب بلکه همه زنان که در این کشور زندگی میکنن و وقتی قشری هستند که جزء جامعه ماست باید حجاب را رعایت کنند که جزء قوانین کشور است ، برای آرامش خود و دیگران.

    ((دین زدگان دو آتشه مانند مسیح علی نژاد هم باید به تماشای این اثر بنشینند، تا بفهمند رشد زودهنگام فرهنگی در کشور امکان پذیر نیست و باید تمام آحاد جامعه بطور یکدست رشد پیدا کنند)) شما امثال مسیح علی نژاد را افرادی دارای فرهنگ رشد یافته میدانید!!!

    خیلی دقیق و بی نقص عقاید سکولاریه خود را منتشر کردید.

    چیزی درباره توهین به مقدسات دینی و امام رضا ننوشته بودید

    جالب است منافقینی که تا دیروز قصد نابودی داشتند اکنون شاهد تعریف و تمجید از یک فیلم ایرانی اون هم از نظر شما برای پرورش فرهنگ و عقاید دینی مردم هستند !! چه خیرخواهانه درسته؟

    و هزاران هزار اشکال دیگر….

    انصاف نیوز‼هر چه خواندیم جز انصاف…..

  25. این فیلم واقعیت‌هایی را که در جامعه وجود دارد به تصویر کشانده و مذهبیون متعصب تند رو آن را توهین تلقی می‌کنند

    3
    1
  26. دوستان فیلم عنکبوت ساخته اقای ایرج زاده در داخل کشور ساخته شده و واقعیت پنهان جامعه ما را به خوبی نشان داده است

    اما فیلم عنکبوت مقدس در کشور اردن فیلم برداری شده و فعلا در جشنواره کن به نمایش دار امده است و قبل از انتقاد باید هر دو فیلم را دید بعد لب به انتقاد گوشود

    طبعا جامعه ما مانند هر جامعه دیگر مدینه فاضله نیست و کار رسانه نشان دادن حقیقت به مخاطب است
    تعصبات نا بجا باعث از کار افتادن قدرت تفکر می شود

    از نظر من تحلیل اقای مداین خوب و سنجیده بود

    مطلب بعد در مورد نظریه گفتگو تمدن های خاتمی بود که همانطور که می دانید این نظریه در مقابل نظریه جنگ تمدن هانگتیتون بیان شد و در زمان خود نظریه بجا و شایسته بود چون از نظر هانگتیتون بعد از فروپاشی شوروی. بزرگترین تهدید تمدن غرب. تمدن اسلامیست و با این نظریه هانگتیتون قص داشت که در جهان موجی از اسلام هراسی به راه اندازد

    اما نظریه گفتگوی تمدن ها درست در مقابل جنگ تمدن ها مطرح شد

  27. متاسفم برای خود! هم میهن افرادی شده ام که هنوز متوجه نیستند این مقاله نقد فیلم عنکبوت است نه فیلم عنکبوت مقدس!! ای خدا شکرت!

  28. این لقمان مدائن ازکجا پیداش شده؟ چه درکی از دین داره؟ چه سندی برای اون روایاتی که اورده داره؟ها؟ شمایی که اینو منتشر کردی باید جوابگو باشی،تو کدوم روایت اومده که عایشه اواز خونده اونم تو عروسی حضرت امیر با کدوم سند؟ بعد معنای متحجر رو میفهمی که میای به هر ادم مذهبی این تهمت رو میزنی؟

  29. آنچه از متن شما بر می آید درد دین مردم نیست. بیشتر شبیه مطالبی است که میخواهند فکر اشخاص را مشوش کنند تا در آینده ماهی مورد دلخواه خود را بگیرند
    اما ما نمیترسیم چون مکرالله مکرالماکرین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا