خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش‌ها به انتشار 129 ساختمان بحرانی تهران

انتشار لیست 129 ساختمان بسیار پرخطر تهران در انصاف نیوز [لینک] با واکنش‌های بسیاری روبرو بوده و برخی معتقد بودند که باید ساختمان‌هایی که می‌شناسند در این لیست قرار گیرد.

بالاخره بعد از چند سال لیست 129 ساختمان‌ بحرانی تهران بامداد دوشنبه منتشر شد. لیستی که بسیاری از مسئولان به ویژه در مدیریت شهری از تهیه آن خبر می‌دادند اما با وجود مصوبه شورای شهر تهران برای انتشار، این لیست هرگز رسانه‌ای نشد و برخی آن را محرمانه می‌دانستند. اما حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که انتشار این لیست منع قانونی ندارد. به همین دلیل بامداد دوشنبه لیست 129 ساختمان بحرانی تهران تهیه شده در آخرین روزهای سال 1398، توسط انصاف نیوز منتشر شد.

با فرو ریختن متروپل آنهم پس از حوادث ساختمان پلاسکو و کلینیک سینا، شورای شهر تهران الزامی برای شهرداری پایتخت جهت به روز رسانی و انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن و بسیار پرخطر تهران مقرر کرد. انتشار این لیست واکنش‌هایی را در پی داشت. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، این لیست را تکذیب نکرد، اما اعلام کرد که باید لیست 129 ساختمان بحرانی در تهران به روزرسانی شود.

زهرا نژادبهرام، عضو سابق هیئت رییسه شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران گفت: «نیروهای امنیتی نگران بودند که اگر اسامی این ساختمان‌ها منتشر شود، یک وحشت و نگرانی‌ای در سطح شهر توسط شهروندان تهران به وجود خواهد آمد که امنیت پایتخت به خطر خواهد افتاد! به همین جهت نیروهای امنیتی، انتظامی و قوه قضاییه در جهت حفظ امنیت شهر، مانع از انتشار این فهرست شدند. قوه قضاییه به ما دستور داده بود که نباید اسامی این ساختمان‌ها منتشر شود! هر چقدر تلاش کردیم که نهادهای امنیتی و قضایی را قانع کنیم که این اسامی باید منتشر شود تا در جهت ایمن‌سازی این ساختمان‌ها تصمیمی گرفته شود، از طرف آن‌ها موردقبول قرار نگرفت! یکی از دلایل مخالفت این نهادها این بود که این لیست باعث تشویش در اذهان عمومی شده و از سویی دیگر؛ منابع مالی فراوانی باید صرف ایمن‌سازی و حل این مشکلات شود! یعنی به نوعی از این قضیه فرار می‌کردند! ما می‌خواستیم به مردم اطلاع دهیم که بدانند ساختمانی که وارد آن می‌شوند، ایمن است یا خیر. باز هم تاکید می‌کنم که قوه قضاییه و نهادهای امنیتی به دلیل نگرانی از واکنش و آشفتگی مردم مانع از انتشار این فهرست از جانب ما شدند.»


یوسفی، رئیس روابط عمومی شرکت صنعتی بهشهر زیرمجموعه شرکت صافولا بهشهر، ظهر دوشنبه با انصاف نیوز تماس گرفت و گفت: «این شرکت در غرب به شرق کیلومتر 8 فتح، (آدرس اعلام شده در لیست ساختمان‌های بسیار پرخطر) چند ساختمان دارد و مشخص نیست کدام ساختمان مدنظر تهیه‌کنندگان این لیست بوده است. ضمن آن که از هیچ ارگان یا سازمانی تذکری دریافت نکرده‌اند.»

انتشار لیست 129 ساختمان بسیار پرخطر تهران واکنش‌های متفاوت‌تری هم داشت. یکی از شهروندان تهرانی درباره یکی از ساختمان‌های میدان انقلاب با انصاف نیوز تماس گرفت و تاکید کرد: «باید ساختمان ما هم در این لیست قرار بگیرد. از سال 95 تاکنون چند بار در شهرداری با مسئولان شهری و آتش‌نشانی جلسه گذاشته شده ولی مالک اقدام به ایمن‌سازی ساختمان نکرده است. در شرایطی که آتش‌نشانی اعلام کرد این ساختمان به دلیل تغییرات زیاد در سال‌های اخیر استحکام خود را از دست داده، برخی اقدام به نصب بیلبورد تلویزیونی در این ساختمان کردند. با اعتراض آتش‌نشانی فعلا نصب تلویزیون شهری متوقف شده اما هنوز داربست‌ها از ساختمان جدا نشده است.»

یکی دیگر از مخاطبان انصاف نیوز در اینستاگرام نیز در پیامی نوشت: «پاساژ حکیم هاشمی در بازار بزرگ تهران به شدت مشکل دارد و چندین بار از آتش‌نشانی اخطار گرفته است. لطفا این پاساژ را هم به لیست خودتان اضافه کنید. این پاساژ به طلافروش‌ها اجاره داده شده و آنقدر اجاره‌ها بالاست که مالک حاضر نیست آن را تعطیل و ایمن سازی کند. ستون‌هایش کج شده و آنقدر مسئله دارد که نباید گاوصندوق سنگین در آن باشد مبادا ساختمان بریزد.»

یکی دیگر از کاربران در پیامی ارسالی تاکید کرده است: «به عنوان یک مهندس عمران این پاساژ (حکیم هاشمی) را دیدم. وضعیت آن وحشتناک است و ستون‌هایش کامل کمانش کرده و اثرات نشست در جای جای این بنا کاملا مشهود است و هر آینه احتمال کلپس کردن و نابودی کامل وجود دارد.»

کاربر دیگری درباره پاساژ حکیم هاشمی، اعلام کرده است: «من دقیقا در جریان هستم که ستون‌های ساختمان کج شده و از یکی از مغازه‌ها بیرون زده است ولی چه می‌کند پول؟!»

یکی دیگر از کاربران نیز اینستاگرام نوشته است: «مجتمع تجاری کوه نور در خیابان پیروزی که قرار بود در 7 طبقه با دو طبقه منفی ساخته شود، در 11 طبقه و چند طبقه منفی ساخته شده است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا