خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سفره خانوارهای شهری نصف شد!

شاخص قیمت مصرف‌کننده به روایت مرکز آمار

گروه اقتصادی، انصاف نیوز: جدیدترین داده‌های مرکز آمار ایران از تداوم سیر صعودی قیمت‌ها به خصوص در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» خبر می‌دهد به طوری‌که تورم ماهیانه این اقلام به 3/6 درصد و تورم سالیانه‌‌شان به مرز 50 درصد رسیده است. بر این اساس می‌توان گفت خانوارهای شهری برای حفظ اندازه سفره خود، باید دو برابر سال گذشته هزینه کنند یا به عبارت دیگر، سفره‌های مردم نصف شده است.

روایت مرکز آمار از شاخص قیمت مصرف‌کننده که به تفکیک استان‌ها منتشر شده، نشان می‌دهد اهالی دو استان سیستان و بلوچستان و البرز، با 5/4 درصد بیشترین تورم ماهانه را تجربه کرده‌اند. خوزستانی‌ها با 0/7 درصد، رکورددار کمترین افزایش ماهانه قیمت‌ها بوده‌اند.

بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ تورم 12 ماهه در پایان اردیبهشت برای خانوارهای روستایی کشور، 40/8 درصد بوده است اما روستاییان استان محروم کهگیلویه و بویراحمدی، تورمی بیش از 50 درصد را تجربه کرده‌اند. روستاییان مازندران و ایلام با تورم بیشتر از 44 درصد و روستاییان استان‌های فارس و قزوین با تورم بیشتر از 43 درصد در رتبه‌های بعدی قرار داشته‌اند. خانوراهای استان محروم هرمزگان هم در صدر فهرست بیشترین نرخ تورم ماهیانه قرار داشته‌اند. قیمت‌ها برای روستاییان هرمزگانی 9/2 درصد رشد داشته است.

داده‌های مرکز آمار ذیل شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارها نکات تکان‌دهنده دیگری هم دارد. برای نمونه در حالی‌که تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی و آشامیدنی برای خانوارهای شهری در کل کشور 49/8 درصد بوده، شهرنشینان مازندران تورم  61/4 درصدی را پشت سر گذاشته‌اند. این رقم برای شهرنشینان استان البرز 61/2 درصد بوده. تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی برای استان‌های قزوین، گیلان، تهران، آذربایجان شرقی، سمنان و یزد، بیش از 50 درصد بوده است. روند تورم 12 ماهه اقلام خوراکی هم تقریبا با الگوی تورم نقطه‌ای مطابقت دارد و شهرنشینان استان‌های پیش‌گفته بیش از متوسط کشوری برای تهیه غذا هزینه کرده‌اند.

گزارش مرکز آمار از «شاخص قیمت مصرف‌کننده» نشان می‌دهد علی‌رغم وعده‌های دولت، روند فزاینده قیمت کالاها و خدمات متوقف نشده، رشد قیمت در اقلام خوراکی چشم‌گیر بوده و اغلب استان‌های محروم تورم بیشتری از متوسط کشوری تجربه کرده‌اند. حال باید دید شوک‌های جدید قیمتی به کالاهای اساسی که به نام «مردمی‌سازی یارانه‌ها» وارد شده، مطابق وعده‌ها عمل خواهد کرد یا وضعیت رفاه خانوارهای ایرانی سیر قهقرایی خواهد داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا