خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مرور مهمترین سوانح و حوادث به‌وقوع پیوسته در سال 1400

فرهاد بنی زمان، کارشناس مدیریت ریسک و بحران، انصاف نیوز: بروز بحران‌های برخواسته از وقوع سوانح طبیعی و غیر طبیعی در کشور از روندی افزایشی برخوردار است. بررسی وقوع سوانح طبیعی با منشاء طبیعی مانند زلزله، سیل و طوفان با توجه به وجود پتانسیل مخاطرات طبیعی از یک طرف و موقعیت قرارگیری مراکز جمعیتی، صنعتی، اقتصادی در مناطق تحت تأثیر این مخاطرات به‌طور واضح، گویای تأثیرپذیری مناطق گسترده‌ای از کشور نسبت به مخاطرات طبیعی است. البته باید توجه داشت که در کنار در معرض مخاطره بودن بسیاری از نقاط کشور، راهکارهای مناسبی نیز برای محافظت و کاهش آسیب‌پذیری آن‌ها در نظر گرفته نشده است. موضوع دیگری که باعث افزایش شدت تأثیر بلاهای برخواسته از خاطرات طبیعی بر زندگی انسانی شده است، دخالت مستقیم یا غیر مستقیم انسان در ساز و کارهای طبیعی است که باعث افزایش دامنه تأثیر مخاطرات برخواسته از آن‌ها بر حوزه زندگی بشری شده است؛ مانند دخل و تصرف در ساحل رودخانه‌ها و دریا، ساخت و سازهای غیر مجاز در مناطق پر مخاطره و احداث سدهای غیر ضروری آن‌هم با ابعادی بزرگ.

از دیدگاهی دیگر، دفتر کاهش مخاطرات بحران‌های سازمان ملل به وجود 10 عامل زمینه‌ای که افزایش دهنده شدت و دامنه تأثیر بحران‌ها بر زندگی بشری و جانوری شده است اشاره دارد که عبارتند از:

فقر و نابرابری، تغییرات اقلیمی، رشد سریع شهرنشینی، تغییرات جمعیتی، کمبود قوانین و مشوق‌ها، سیاست‌های ترویج داده نشده، وجود زنجیرهای تأمین پیچیده، محدودیت تکنولوژی، استفاده ناپایدار از منابع، آسیب‌های محیط‌زیستی.

وجود این عوامل زمینه‌ای در جوامع مختلف باعث می‌شود شدت و دامنه وقوع سوانح طبیعی بر جوامع بشری و اکوسیستم‌های جانوری و گیاهی افزایش یابد.

علاوه بر سوانح طبیعی، در سال‌های پیشین به‌ویژه در دهه گذشته، توسعه بی‌رویه شهرنشینی، افزایش پیچیدگی‌های تکنولوژیکی و زیرساخت‌ها در ترکیب با محیط‌های طبیعی و مراکز جمعیتی تحت‌تأثیر اهمال‌کاری و سهل‌انگاری‌های بشری و خطاهای انسانی سبب بروز بحران‌هایی با شدت و دامنه تأثیر بالا و غیر قابل پیش‌بینی شده است.

برای مرور حوادث طبیعی سال ۱۴۰۰ ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که ایران در این سال مانند سال ۱۳۹۹ تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا بود و صرف‌نظر از این بیماری در حوادث طبیعی و آمارهای آن، آسمان هم در این سال میانه خوبی با ما نداشت و کاهش شدید بارندگی‌ها، مشکلات آبی‌مان را بیشتر کرد. سدسازی‌های ترکیه و خطر مرگ ارس، ابهامات درباره تأمین حقابه هیرمند توسط طالبان، افزایش آمار دشت‌های بحرانی، فرونشست‌های متعدد و شکاف‌های زمین در نقاط مختلف کشور و …، نگرانی‌ها درباره احتمال مشکلات معیشتی و کوچ اجباری ۳۷ میلیون نفر از نقاط خشک و بحرانی را تشدید کرد. در ادامه شماری از مهم‌ترین سوانح طبیعی و غیر طبیعی رخ‌داده در سال ۱۴۰۰ در ایران به ترتیب به‌طور مختصر مرور خواهند شد.

1- حوادث فروردین‌ماه 1400

چهارم فروردین

درحالی‌که مازندران روزهای گرمی را سپری می‌کرد و یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران بابت احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌ها هشدار داده بود، تندباد ۱۰۸ کیلومتری مناطق مختلف این استان را درنوردید. در همین روز به گفته فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی منطقه ساری، به علت بی‌احتیاطی مسافران و گردشگران، سه هکتار از عرصه‌های جنگلی در بهشهر، دودانگه ساری، سوادکوه شمالی، زیرآب، بابل، آمل و نور در آتش سوخت.

پنجم فروردین

خودرویی دارای ۵ سرنشین در جاده هراز به سمت تهران درحرکت بود که براثر ریزش سنگ بر روی این خودرو، خانمی ۳۱ ساله بلافاصله فوت و چهار نفر دیگر نیز به‌شدت مصدوم شدند؛ این حادثه در کیلومتر ۵۰ محور هراز حوالی منطقه پنجاب اتفاق افتاد.

هفدهم فروردین

روز سه‌شنبه در ساعت ۱۹ و ۴۲ دقیقه و ۲۳ ثانیه در طول جغرافیایی ۴۶.۰۲، عرض جغرافیایی ۳۵.۶۹ و عمق ۱۰ کیلومتری زمین زلزله‌ای در ۲۴ کیلومتری مریوان، ۲۷ کیلومتری چناره، ۲۸ کیلومتری بوئین سفلی (روستایی در بانه) و ۹۸ کیلومتری سنندج روی داد و مردم شهرهای سقز، بانه و دیواندره نیز آن را احساس کردند؛ این زلزله ۲۰ ثانیه طول کشید و به برخی خانه‌ها در بخش خاومیرآباد و روستای تازه‌آباد مریوان خسارت زده است. این زمین‌لرزه فوتی نداشته و بر اساس گزارش‌ها، تنها چهار نفر به دلیل ترس و فرار از زلزله دچار اضطراب و مصدومیت از ناحیه پا شدند که تحت درمان قرار گرفتند.

بیست و سوم فروردین

براثر آتش‌سوزی روز ۲۳ فروردین پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و آتش‌سوزی روز ۲۴ فروردین ۴۶ میلیارد ریال خسارت به نخلستان‌ها، باغ‌های انبه و نارنگی دهستان سیاهو وارد شد.

علت وقوع آتش‌سوزی باوجود گذشت یک سال از این واقعه، هنوز مشخص نشده است.

این حریق ۱۸ هکتار را در برگرفت که شامل ۲ و نیم هکتار باغ انبه، یک هکتار باغ نارنگی و بقیه آن نخلستان بود.


بیست و پنجم فروردین

وقوع رانش گسترده زمین در جاده کوهستانی و جنگلی گلندرود-رویان و منطقه «اسپی‌او» (آب سفید) منجر به فرونشست و شکاف عمیق زمین به طول حدود ۵۰ متر و عمق نزدیک به ۱۰ متر شد و تردد در این مسیر را تا مدت‌ها مختل کرد.

بیست و نهم فروردین

زلزله‌ای به قدرت ۵.۹ ریشتر در ژرفای ۱۰ کیلومتری زمین در استان بوشهر حوالی گناوه را لرزاند این زلزله بیش از ۲۰ پس‌لرزه داشت که بزرگ‌ترین آن‌ها با بزرگی 5.2 در روز 9 مهرماه 1400 رخ داد. این زمین‌لرزه در ۲۸ کیلومتری شمال شرق بندر گناوه روی داد و شدت زمین‌لرزه به‌گونه‌ای بود که در شهرهای شیراز، یاسوج و امیدیه نیز احساس شد. در صورتی‌که این زمین‌لرزه حدوداً ۶ ریشتری، در شب به وقوع می‌پیوست ممکن بود خساراتی بیش از روز  وارد می‌کرد و حتی ممکن بود تلفات جانی در برداشته باشد اما خوشبختانه آمار فوتی برجای نگذاشته و فقط ۴ نفر در گناوه و یک نفر هم در دیلم آسیب دیدند و خسارت‌هایی به زیرساخت‌های این شهر وارد شد.

2- حوادث اردیبهشت‌ماه 1400

دوم اردیبهشت

 جوان ۳۱ ساله از اهالی روستای «یولقون‌آغاج» از توابع شهرستان تکاب براثر اصابت صاعقه در ارتفاعات جان خود را از دست داد؛ این حادثه عصر روز دوم اردیبهشت‌ماه زمانی روی داد که وی در حال چرای گوسفندان خود در ارتفاعات منطقه «ازناو» این روستا بود که به علت قرار گرفتن این جوان روستایی در محوطه باز با ارتفاع بالا مورد اصابت شدید صاعقه قرار گرفت و در دم جان خود را از دست داد.

هشتم اردیبهشت

بارش بی‌سابقه و رگباری تگرگ در شهرستان نمین که در 30 کیلومتری شرق اردبیل واقع‌شده است؛ علاوه بر سفیدپوش کردن این شهرستان خسارات 100 درصدی بر باغات و مزارع و همچنین خساراتی بر خودروها برجای گذاشت.

دهم اردیبهشت

هرمزگان در بارندگی‌های روز جمعه ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۵۰۰ رأس دام در هفت روستا و به دنبال تگرگ شدید در روزهای 11 و 12 اردیبهشت‌ماه نیز ۳۰۰ رأس دام در پنج روستا در بخش احمدی شهرستان حاجی‌آباد تلف شدن؛ بارش شدید باران و تگرگ خسارت‌هایی به برخی زیرساخت‌ها، باغ‌های مرکبات و نخیلات بخش احمدی نیز وارد کرد.

3- حوادث خردادماه 1400

سوم خرداد

2 نوجوان 10 و 15 ساله الموتی به همراه هم در حال موتورسواری در ارتفاعات روستای پیچ بن الموت با تردد در مسیر رعدوبرق با اصابت صاعقه مواجه شدند. بدیهی است؛ هنگام صاعقه این دو نوجوان سوار بر یک وسیله رسانای جریان برق مانند موتورسیکلت بودند و تمامی ولتاژ ایجادشده به بدن آن‌ها منتقل‌شده و در جا خشک‌شده و جان باختند.

همچنین عصر سه‌شنبه، با آغاز وزش باد شدید در اغلب مناطق استان یزد، طوفان شن به راه افتاد و اغلب مناطق استان در هاله‌ای از گردوغبار فرورفت. کاهش دید افقی در برخی محورهای استان یزد ازجمله یزد ـ میبد و میبد ـ اردکان، سبب شد تا خودروها نتوانند به مسیر خود ادامه دهند و ناچار به توقف در حاشیه جاده شوند و البته دو خودرو یا یکدیگر برخورد کردند که خوشبختانه تلفات جانی در برنداشت. در شهر نیز وزش باد شدید، باعث بروز خساراتی ازجمله تابلوها، شکستن درختان و … شد.

پنجم خرداد

پنجم خردادماه به دلیل فعالیت ابرهای کومه‌ای بارا (کومولونیمبوس)، میزان رعدوبرق در آسمان گیان از توابع شهرستان نهاوند افزایش‌یافته بود و پیرمرد ۷۰ ساله که با بیل مشغول فعالیت در زمین کشاورزی خود بود، براثر برخورد صاعقه دچار سوختگی شدید شد و جان باخت.

همچنین پنجم خردادماه تندبادی با سرعت ۷۲ کیلومتر بر ساعت گناباد را درنوردید.

وزش این تندباد که از عصر چهارشنبه آغاز شده بود، شب به اوج خود رسید و موجب کاهش دید افقی به فاصله ۱۰۰ متر و اختلال در تردد خودروها در جاده‌های این شهرستان شد.

از ابتدای سال 1400، ۶ نوبت تندبادهایی با سرعت ۷۲ تا ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت در این شهرستان رخ داد که وزش تندباد ۱۲۶ کیلومتری در ۳۰ سال گذشته در گناباد بی‌سابقه بوده است.


چهاردهم خرداد

 آتش‌سوزی در ۲ هکتار از مراتع آبگرمک شهرستان سمیرم ظهر روز چهاردهم خرداد پس از یک ساعت تلاش عوامل امدادی و تیم‌های محلی خاموش شد. همچنین حریق در ۵ هکتار از مراتع کیفته شهرستان سمیرم عصر روز سیزدهم خردادماه نیز  پس از ۲ ساعت تلاش عوامل و تیم‌های امدادی و محلی خاموش شد. گفتنی است؛ از ابتدای سال 1400، ۴ فقره حریق در باغ‌ها، مراتع و پوشش‌های جنگلی سمیرم رخ داد و درمجموع  ۱۳ هکتار از پوشش‌های گیاهی این منطقه آسیب دید.

4- حوادث تیرماه 1400

پنجم تیر

آتش‌سوزی در بیش از 8 هزار مترمربع در سه‌نقطه از جنگل فندقلو رخ داد که پس از ساعت‌ها تلاش مهار شد. منطقه جنگلی فندقلو بخشی از جنگل‌های شرق استان اردبیل و امتداد دنباله جنگل‌های نیمه گرمسیری استان گیلان است. این جنگل یکی از مناطق مهم گردشگری جنگلی است که در ۱۰ کیلومتری شهر نمین و ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل قرارگرفته است و مساحت حدود ۱۶ هزار هکتار است که بیش از 4 هزار هکتار آن زیرپوشش عرصه‌های جنگلی قرار دارد و بقیه را مراتع تشکیل می‌دهد. خشک‌سالی، هوای گرم و وزش باد امکان بروز حریق را در روزهای گرم تابستان با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی گردشگران و شهروندان زیاد کرده است و این علت این حادثه همین عوامل عنوان شد.

بیست و ششم تیر

روز شنبه، بیست و ششم تیرماه هم‌زمان با بارندگی شدید در مناطق کوهستانی شهرستان داراب و جاری شدن سیل در رودخانه فصلی منطقه کرسکو واقع در روستای تنگ کتویه، دامدار ۷۰ ساله‌ای در مسیر رودخانه قرار داشت که با توجه به بارندگی ناگهانی و غافلگیری، وی نتوانست گوسفندان را کنترل و مدیریت نماید که همین امر سبب شد بیش از ۵۰۰ رأس گوسفند تلف و خودش نیز غرق شود.

همچنین در این روز از سال 1400، رانش زمین و سیلاب در سوادکوه خساراتی را به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی وارد کرد و باعث بروز اختلال در تردد خودروها در برخی مسیرها شد. بالا آمدن آب رودخانه تلار در محور خطیرکوه منجر به رانشی شدن دونقطه از محور اصلی و مسدود شدن مقطعی شده بود که بلافاصله با تلاش عوامل راهداری بازگشائی شد؛ همچنین در محور شش رودبار هم به دلیل بالا آمدن آب رودخانه به‌صورت برش عرضی جاده مسدود شده بود که با تلاش عوامل راهداری و امکانات البرز مرکزی تمام مسیرهای اصلی و فرعی این شهرستان که به‌صورت مقطعی مسدود شده بود بازگشایی شد.

بیست و نهم تیر

طی دو روز ۱۷ و ۱۸ تیر پنج نفر در آب‌های ساحلی مازندران غرق شدند؛ و این پایان ماجرای غریق در تیرماه نبود و در روزهای پایانی این ماه و در دو روز ۲۹ و ۳۰ تیر هم پنج نفر در آب‌های ساحلی مازندران غرق شدند و دو حادثه دریایی در مازندران ثبت شد. همچنین ۲۹ تیر در ساحل تنکابن پای یک نفر براثر برخورد با پره قایق موتوری قطع شد و روز ۳۰ تیر براثر برخورد قایق موتوری با یک نفر در آب، فرد حادثه‌دیده جان باخت.

5- سوانح مردادماه 1400

پنجم مرداد

 توفان گرد و غبار و شدید شدن بادهای ۱۲۰ روزه در روز پنجم مرداد ماه زندگی مردم سیستان را مختل کرد و ادارات آن را تعطیل کرد. بادهای ۱۲۰ روزه معضل جدی مردم پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز از توابع منطقه سیستان واقع در شمال سیستان و بلوچستان است. بادهای 120 روزه، پراکنده شدن ریزگرد از بستر خشکیده تالاب بین‌المللی هامون را به دنبال دارد که سبب کاهش دید و کاهش شدید کیفیت هوا می‌شود. بادهای 120 روزه که تقریباً از اوایل اردیبهشت‌ماه هرسال آغاز می‌شوند و تا پایان شهریورماه ادامه دارند، شرایطی ایجاد کرده که در سال‌های اخیر مهاجرت جمع زیادی از مردم سیستان را به نقاط مختلف کشور به دنبال داشته است.

ششم مرداد

ریزش سنگ در این روز دو حادثه رقم زد. اولین حادثه در ساعت ۱۸ و در کیلومتر ۴۴ محور هراز بعد از تونل ۶ رخ داد و براثر رها شدن و افتادن یک تخته‌سنگ بر روی یک دستگاه سواری ریو، سرنشین خودرو که یک مرد ۸۰ ساله بود در دم جان باخت. همچنین حادثه دوم هم ریزش سنگ بر روی خودروی سمند منجر به فوت یک آقای ۴۰ ساله در محور هراز شد. این دو حادثه مصدوم دیگری نداشتند.

نهم مرداد

سیلاب تابستانی در نهمین روز مرداد به تعدادی از واحدهای مسکونی بخش بلده شهرستان نور خسارت زد. بسته شدن راه اصلی بخش کجور، تلف شدن ۷۰۰ رأی دام سبک و سنگین در نوشهر، تخریب دو دهانه پل موقت در سوادکوه شمالی، خسارت به ۲۵ روستای بابل، خسارت به ۳۰ واحد مسکونی در منطقه دو هزار تنکابن، خارج شدن تصفیه‌خانه کلاردشت از مدار آب‌رسانی و آب‌گرفتگی چند روستای سوادکوه از پیامدهای این سیل تابستانی بودند. این سیل بیش از ۴۳۷ میلیارد تومان به مازندران خسارت وارد کرد.

دوازدهم مرداد

بارندگی‌های شدید تابستانی سبب شد که ریزش کوه با حجم بسیار بالایی از سنگ‌های بزرگ و کوچک در هفت نقطه از جاده هراز رقم بخورد و سبب بسته شدن این جاده شود. در دوراهی بلده به طول حدود ۱۰۰ متر در ارتفاع یک ونیم متر سنگ‌ریزه وارد جاده اصلی شد، نفوذ آب‌های سطحی در لایه‌های سنگی و خاک موجب سرخوردگی، جابجایی سنگ‌ها و سقوط سنگ‌ها از کوه شد که خوشبختانه آسیب به کاربران جاده‌ای وارد نکرد و فقط در دو تونل خودروها محبوس شدند که با تلاش راهداران و ایجاد راه موقت، سرنشینان آن‌ها از تونل بیرون آمدند و جاده و تونل‌ها پاکسازی شدند. البته این بارندگی‌ها سبب مفقود شدن سه نفر در رودخانه هراز نیز شد که اخباری از پیدا شدن این افراد در دست نیست.

سیزدهم مرداد

بارش رگباری باران به همراه رعدوبرق، از روز قبل در منطقه جنوب کرمان پدیده غالب جوی بود و دو مورد صاعقه‌زدگی و نهایتاً جان باختن دو نفر در شهرستان‌های رودبار جنوب و کهنوج گزارش شد.

همچنین طوفان و تگرگ در قلعه گنج باعث ریزش نخیلات و قطع شدن تعداد زیادی از نخل‌های مثمر در شهرستان قلعه گنج شد.

براثر این رویداد 60 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی این شهرستان در روستاهای دولاب، تاریک ماه، شمزان جهاد، شمزان هیئت، چاه باغ، تم چلی، تمگران و تعداد زیادی از روستاهای بخش مرکزی وارد شد.

بیستم مرداد

بیستم مرداد آتش‌سوزی در سه‌نقطه از جنگل‌ها و مراتع شهرستان بهشهر شامل جنگل‌های آسیاب‌سر، جنگل‌کاری زاغمرز در نزدیکی میانکاله و همچنین مراتع و عرصه‌های جنگلی سرخ‌گریوه در محدوده مرزی مازندران و گلستان رخ داد که با حضور نیروهای حفاظت منابع طبیعی دو استان گلستان و مازندران و اعزام بالگرد به مناطق صعب‌العبور پس از چند ساعت مهار شد.

بیست و هشتم مرداد

به علت طغیان رودخانه گردیوالان، سه بانو از اهالی روستای دوگنویر که قصد عبور از این رودخانه را داشتند در سیلاب این رودخانه گرفتار شده و پس از کسب اطلاع، تیمی از هلال‌احمر برای نجات این بانوان اعزام شد که متأسفانه قبل از رهایی از سیلاب، جان خود را از دست داده بودند.

بیست و نهم مرداد

در پی بارش‌هایی که حاصل فعالیت سامانه فصلی بود و شرایط نامساعد جوی و دریایی که به‌موجب آن هشدار زرد و نارنجی هم صادرشده بود و همچنین رودخانه‌های منطقه هماگ، بنکلایان، سغ، تلگردو و دق فینو طغیان کرده بودند که در روز بیست و نهم مردادماه یک جوان در منطقه سیاهو شهرستان بندرعباس براثر صاعقه جان خود را از دست داد و ۱۰۰ رأس دام در روستای سغ تلف شدند و راه‌های ارتباطی از بین رفته و غیرقابل استفاده شدند.

6-  سوانح شهریورماه 1400

دوم شهریور

پنج جوان دوم شهریورماه در بستر رودخانه ورودی شهر حاجی‌آباد در شمال هرمزگان نشسته بودند که سیلاب به آن‌ها می‌رسد. این افراد که می‌توانستند خود را نجات دهند سعی می‌کنند خودرو را نجات دهند که آب خودرو را با خود می‌برد. سه نفر از این جوانان به نی‌های حاشیه رودخانه چنگ انداخته و نجات می‌یابند و ۲ نفر دیگر گرفتار می‌شوند که با توجه به نزدیکی رودخانه به شهر حاجی‌آباد یک نفر آنان با کمک مردم نجات می‌یابد و سیلاب فرد دیگر را با خود می‌برد و در ادامه گزارش این رخ‌داد ناگوار به هلال‌احمر داده می‌شود و جمعیت هلال‌احمر نیروهای خود را برای کمک به این افراد و فرد مفقودشده اعزام می‌کند. جست‌وجو برای یافتن فرد مفقودشده از همان زمان که سیلاب این جوان ۲۱ ساله را با خود می‌برد بدون وقفه در بستر و حاشیه رودخانه ادامه می‌یابد؛ و فردای آن روز یعنی در سوم شهریورماه مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، خبر پیدا شدن جسد جوان مفقودشده در سیل حاجی‌آباد پس از حدود ۲۴ ساعت عملیات جستجوی هلال‌احمر و امداد مردمی را به رسانه‌ها اعلام کرد و گفت جسد این جوان در یک کیلومتری محل حادثه، حدود پل پایاری در ورودی شهر حاجی‌آباد پیدا شد.

سوم شهریور

تالاب بین‌المللی انزلی در سال ۱۴۰۰ شاهد سه آتش‌سوزی بزرگ بود، اولین آتش‌سوزی سوم شهریورماه رخ داد و در آن پنج هکتار از نیزارهای روستای شانگهای پرده انزلی در آتش سوخت، حریق بعدی هشتم شهریورماه صورت گرفت و در آن ۱۲ هکتار از نیزارهای منطقه چراغ پشتان انزلی آتش گرفت و آخرین مورد هم در 13 اسفند به وقوع پیوست که دلایل هر سه تصرف اراضی از سوی سودجویان عنوان شد. شواهد حاکی از عمدی بودن این آتش‌سوزی باهدف زمین‌خواری  بود. تالاب بین‌المللی انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق به خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

نهم شهریور

نهم شهریورماه ۱۵ هکتار از عرصه‌های طبیعی اطراف چشمه باداب سورت منطقه چهاردانگه در آتش‌سوزی از بین رفت که کم‌بارشی، وجود خار و خاشاک و همچنین وزش باد سرعت حریق را بالا برد. البته آتش‌سوزی خسارتی به چشمه سورت ساری وارده نکرد و توسط نیروهای حفاظتی منابع طبیعی، عوامل آتش‌نشانی کیاسر، فولاد محله و اهالی بومی به‌ویژه روستاهای اروست، مالخواست، کوات و قلعه‌سر مهار شد.

یازدهم شهریور

۲ و نیم هکتار از عرصه جنگلی چوبست خاک در منطقه عالم‌کلا از توابع بخش مرکزی نوشهر دچار حریق شد و در آتش سوخت. این آتش‌سوزی در ارتفاع یک هزار و ۶۰۰ متری از سطح دریا رخ داده که دارای درختان پهن‌برگ افرا، ممرز، راش و بلوط است و ابتدا به دلیل ارتفاع زیاد منطقه‌ای که دچار آتش‌سوزی شده بود، هرگونه ارتباط با نیروهای امدادی امکان‌پذیر نبود اما به‌تدریج با تلاش نیروهای امدادی این آتش مهار شد.

پانزدهم شهریورماه 1400

براثر آتش‌سوزی در تالاب میانکاله ۱۰ هکتار از اراضی این تالاب با پوشش گیاهی انار و تمشک خاکستر شد و پس از ۱۷ ساعت تلاش مداوم همه نیروهای محیط‌زیست و مردم منطقه این آتش‌سوزی مهار شد. تالاب بین‌المللی میانکاله با ۶۸ هزار هکتار مساحت در شرق مازندران و در حوزه استحفاظی شهرستان بهشهر و در حاشیه دریای خزر واقع است. این تالاب که در دل شبه‌جزیره میانکاله واقع‌شده، به دلیل برخورداری از تنوع زیستی به‌ویژه مواد غذایی مهم‌ترین زیستگاه بیش از ۳۲۰ گونه پرنده مهاجر و بومی و ۱۸۰ گونه گیاه به شمار می‌رود.

7- سوانح مهرماه 1400

یازدهم مهر

طوفان حاره‌ای شاهین در جاسک رخ داد و در پی احتمال خسارات آن، شماری از اهالی روستای کروچ این شهرستان با درخواست خودشان در مکانی امن در همان حوالی روستا اِسکان یافتند و تنها تیرهای برق شکسته و آسیب دیدند و خوشبختانه مسیر طوفان چرخنده شاهین تغییر یافت و عمده فعالیت آن بر روی دریا قرار داشت و بیشترین سرعت وزش باد هم بر روی دریا ثبت شد.

بیست و نهم مهر

بارندگی‌های روزهای آخر مهرماه منجر به فشار شدید و درنتیجه شکستن سد خاکی روستای کپورچال شد که در پایین‌دست سد، منجر به آب‌گرفتگی حدود ۱۰۰ خانه شد. کپورچال، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر انزلی در محدوده استان گیلان  قرار دارد. این روستا در دهستان چهار فریضه قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران سال ۹۵، جمعیت آن حدود ۲ هزار نفر است.

8-  حوادث آبان ماه 1400

بیست و سوم آبان

زمین‌لرزه‌های ۱۴۰۰ هرمزگان دو زمین‌لرزه بافاصله کمتر از ۱ دقیقه به بزرگی ۶٫۴ و ۶٫۳ ریشتر عصر یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ شمال استان هرمزگان در شهر فین، با ژرفای ۱۵ و ۱۶ کیلومتری رخ داد. کانون زمین‌لرزه‌ها ۴۵ کیلومتری شمال شهر بندرعباس در استان هرمزگان بود. این زمین‌لرزه‌ها در شهر دبی در امارات متحده عربی و عربستان سعودی نیز احساس شد.

در گزارش‌های اولیه یک کشته براثر سقوط تیر برق در بندرعباس و ۴۷ نفر مصدوم گزارش شد. تا ۲۵ آبان، تعداد مصدومان به ۱۰۴ نفر افزایش یافت و فوت یک نفر دیگر در حوادث پس‌ازاین زلزله اعلام شد. بنا به گزارش مدیریت بحران استانداری هرمزگان، ۷۰ درصد خانه‌ها در شهر فین تخریب شدند. طبق همان گزارش، بیشترین خسارت‌ها به روستاهای گیشان غربی، آب شیرین، رودشور، ذورتو پائین و بالا وارد شد و استاندار هرمزگان میزان خسارت زلزله را ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد.

همچنین زلزله‌ای با شدت ۴.۵ درجه در مقیاس ریشتر بامداد یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ بخش جویم لارستان استان فارس را لرزاند. بنا بر گزارش مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زمین لرزه این زمین‌لرزه ساعت ۲۲ دقیقه بامداد روز یکشنبه در عمق هفت کیلومتری زمین رخ داد. بنا به گزارش فرمانداری ویژه لارستان، تلفات جانی و یا زیان‌های مالی از این زمین‌لرزه گزارش نشد. همچنین روستای منصورآباد جویم کانون اصلی این زمین‌لرزه بود. طبق گفته مقامات هلال‌احمر لارستان، نیروهای هلال‌احمر  به حالت آماده‌باش درآمده بودند. بخش جویم با جمعیتی حدود ۲۵ هزار نفر و ۱۱ روستای دارای سکنه در فاصله حدود ۶۰ کیلومتری لارستان واقع‌شده است. شهرستان لارستان نیز با جمعیتی افزون بر ۲۳۰ هزار نفر دارای پنج بخش و ۱۷۹ روستای دارای سکنه در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز مرکز استان فارس قرار دارد.

9-  حوادث آذرماه 1400

بیست و پنجم آذر

ساعت ۱۸: ۲۵ روز پنجشنبه بود که گزارشی مبنی بر سقوط یک نفر در منطقه دره دریوک دیزین به جمعیت هلال‌احمر مخابره شد یک تیم ۱۰ نفره طبیعت گرد در حال عبور از این منطقه بودند که یکی از آنان به دره سقوط کرده و دچار آسیب‌دیدگی شده بود، همچنین با توجه به اینکه حال این فرد مناسب نبود، دو نفر نیز در کنار او مانده بودند. ۹ نفر از این تیم ۱۰ نفره نجات پیداکرده و به‌سلامت به پایین ارتفاعات بازگشتند، ولی متأسفانه فرد مصدوم شده که یک آقای با سنی در حدود ۵۰ سال به دلیل شدت جراحات و آسیب‌دیدگی فوت کرد که موقعیت جسد وی شناسایی‌شده و با اعزام بالگرد انتقال پیکر این کوهنورد انجام شد.

بیست و هفتم آذر

آتش‌سوزی بخشی از جنگل‌های سوادکوه را در برگرفت که پس از هفت ساعت مهار شد. آتش‌سوزی جنگل‌های مازندران تا آخرین روز آذر نیز ادامه داشت و درنهایت با بالگرد بخشی از این آتش‌سوزی‌ها مهار شد. استان مازندران حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه‌های طبیعی شامل جنگل و مرتع است. برای حفاظت و مدیریت عرصه‌های طبیعی مازندران، ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه‌ها را مدیریت می‌کند. استان مازندران درمجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه‌های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل‌های هیرکانی ثبت‌شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران است.

بیست و نهم آذر

۵۷ هکتار از جنگل‌های گیلان دچار حریق شد که درنهایت با کمک گروه‌های مختلف امدادی مهار شد و همچنین وزش باد گرم سبب آتش‌سوزی ۱۰ هکتار از علفزارها و جنگل‌های مناطق روستایی رشته رود، حبیب‌آباد و مازیان شده بود که نیروهای آتش‌نشانی با ۵ دستگاه خودروی اطفاء حریق از رشت، لوشان، اسکلک، شهر بیجار و رودبار، به همراه ۳ دستگاه خودروی آب‌رسان منابع طبیعی رشت و رودبار پس از ۸ ساعت تلاش آتش را مهار کردند. خطر سرایت آتش بیش از همه خانه‌های روستای مازیان را تهدید می‌کرد که خوشبختانه با تلاش نفس‌گیر تیم‌های حاضر آتش‌نشان، منابع طبیعی، دهیاری و افراد محلی آتش مهار شد.

سی‌ام آذر

در پی وقوع آتش‌سوزی در منطقه جنگلی قوش‌چشمه در جنگل گلستان، جنگل‌های نوده خاندوز و روستای سیدآباد نیلی در آزادشهر و جنگل النگدره گرگان، نجاتگران هلال‌احمر برای امداد نیروهای اطفای حریق اعزام شدند. طبق گزارش جمعیت هلال‌احمر استان گلستان، ۳۰ نجات گر در قالب ۱۰ تیم با ۷ خودروی امدادی و کمکی به مناطق موردنظر اعزام و ۶ مصدوم به‌صورت سرپایی درمان شدند. بالگرد هلال‌احمر استان هم در فرودگاه کلاله در اختیار مدیریت بحران قرارگرفته بود. آتش‌سوزی در آزادشهر اطفا شد. در جنگل گلستان با توجه به صعب‌العبور بودن ارتفاعات منطقه، تداوم وزش باد عملیات ادامه پیدا کرد و در النگدره گرگان هم عملیات اطفا انجام و آتش در هر دو منطقه مهار شد.

10- وقایع دی‌ماه 1400

دوازدهم دی

بارندگی‌های شدید باعث ریزش کوه و سقوط قطعه‌سنگ بزرگ در ارتفاعات پا قلعه لارستان شد. این حادثه در نزدیکی منزل مسکونی رخ داد و منجر به مرگ یک جوان لاری شد. با تجسس تیم نجات آتش‌نشانی و عوامل امدادی ازجمله هلال‌احمر و نیروهای مردمی پس از ساعت‌ها، جسد متوفی از زیر تخته‌سنگ بیرون آورده شد.

همچنین عصر روز دوازدهم دی‌ماه یک نفر از ساکنین روستای سرچشمه که طبعه افغانستان در شهرستان جم، بوشهر بود براثر اصابت صاعقه جانش را از دست داد.

شانزدهم دی‌ماه

از ۸ تا ۱۶ دی، ۳۱ استان تحت تأثیر موج بارشی قرار گرفتند و به همین علت هلال‌احمر به آماده‌باش کامل درآمد تا در نقاطی که متأثر از سوانح جوی بودند، امدادرسانی خود را آغاز کند. طبق گزارش جمعیت هلال‌احمر کشور، در ۴۰ شهرستان استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس و بوشهر امدادرسانی صورت گرفته و از تمامی ظرفیت‌ها برای کمک به مردم استفاده شد. طبق همان گزارش، بیشتر آسیب‌های ناشی از این سامانه بارشی در جنوب کشور مشاهده شد و در همین زمینه هزار و ۶۰۵ دستگاه چادر، دوهزار و ۶۵۷ تخته موکت، ۱۷ هزار و ۵۱۵ تخته پتو، ۲۶ هزار و ۱۹۰ کیلوگرم نایلون، ۷۰۰ شعله والور، چهارهزار و ۷۷۷ بسته غذایی، سه هزار و ۵۶۳ کیلوگرم برنج، هفت هزار و ۲۲۴ قوطی کنسروجات، ۱۳۲ کیلوگرم خرما، سه هزار و ۱۰۲ قرص نان و ۲۱ هزار و ۱۴۸ بطری آب‌معدنی در میان سیل‌زدگان توزیع شد. بر این اساس، سوانح جوی در این بازه تنها معطوف به جنوب کشور نبود و در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، بوشهر، قزوین، فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان جنوبی و رضوی، لرستان، مازندران، هرمزگان و یزد امدادرسانی انجام شد. متأسفانه 10 نفر در سیل‌های کشور جان باختند که بیشترین آن‌ها مربوط به جنوب فارس و شهرهای بیرم، لار، زرین‌دشت، داراب، مُهر و لامرد با فوت شش نفر بود. ولی به‌جز تلفات انسانی، این سیلاب آسیب جدی به میراث فرهنگی این استان‌ها نیز وارد کرد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: متأسفانه بارش ‌ شدید ۸۵ میلیارد ریال خسارت به بناهای تاریخی استان وارد کرد. با توجه به‌شدت باران‌ها و سیلابی شدن رودخانه‌ها، آثار تاریخی شهرستان میناب ازجمله قلعه هزاره، قلعه گوربند و قلعه کردر دچار خسارت شدند. در شهرستان بستک هم به قلعه و حمام خان آسیب وارد شد. قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز و قلعه کمیز در رودان نیز به دلیل بارش باران شدید و جاری شدن سیلاب آسیب و خسارت دیدند.

هفدهم دی

دو کوهنورد تهرانی که ۱۷ دی‌ماه صعودشان به قله علم‌کوه را آغاز کرده بودند، پس از گرفتار شدن در کولاک در ارتفاع ۴۷۰۰ متری درخواست کمک کردند که تا رسیدن نیروهای امدادی به علت شدت سرما جان باختند. شدت کولاک و برف به حدی بود که گروه تجسس امداد و نجات کوهستان حدود پنج روز نتوانستند از منطقه خارج شوند و به‌ناچار در جان‌پناه ماندند و عملیات تجسس به‌روزهای بعد موکول شد. پیکر حامد شاه‌حسینی و عباس کلهر دو کوهنورد جان‌باخته در علم‌کوه بعد از ۳ روز تلاش تیم‌های امداد نجات جمعیت و امداد کوهستان منتقل و پس از تحویل به مراجع قضائی توسط بالگرد جمعیت هلال‌احمر در روز یازدهم اسفندماه به تهران انتقال یافتند. این دو کوهنورد تهرانی به نام‌های عباس کلهر (مربی برف) و حامد شاه‌حسینی (راهنمای سنگ) طی برنامه‌ریزی از قبل تعیین‌شده  سه‌شنبه ۲۱ دی  از مسیر گرده آلمان‌ها به قله علم‌کوه صعود کرده بودند که به‌دلیل سرمای شدید و شرایط بد جوی دچار حادثه شدند.

بیست و هفتم دی

تندبادها و بارندگی‌های سیل‌آسای عجیب و درنتیجه جاری شدن سیل روز دوشنبه موجب بسته شدن راه‌های دسترسی و فرورفتن چند خودرو در شهرستان رودان واقع در استان هرمزگان شد. بیش از ۴۰۰ میلی‌متر بارندگی طی دو هفته در رودان ثبت شد که در پی آن، سیل به محلات سنگی وارد شد که بیش از هزار واحد منزل مسکونی کاملاً تخریب شد و درمجموع ۵ هزار و ۹۲۶ منزل مسکونی خسارت دیدند که برآوردها حکایت از  خسارت ۲۷۰ میلیارد تومانی به منازل در سطح شهرستان رودان دارد. طبق گزارش فرمانداری رودان، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان نیز به بخش کشاورزی و تأسیسات شهرستان خسارت وارد شد. بارندگی‌ها و نبود زیرساخت‌های مناسب موجب آب‌گرفتگی محله‌های بالاشهر، جمال‌آباد، بند میر، گلستان، سنگی و روستاهای شهرستان رودان شد و  بیش از ۲ هزار نفر از مردم  این شهرستان، در ۱۰ اقامتگاه اسکان موقت داده شدند.

11- وقایع بهمن‌ماه 1400

ایران در بهمن‌ماه، روزهای نسبتاً کم حادثه‌ای از نگاه وقایع و حوادث طبیعی پشت سرگذاشت. البته تبعات زلزله و سیل در استان‌های فارس و هرمزگان همچنان در این ماه قابل‌مشاهده بود.

12-وقایع اسفندماه 1400

یکم اسفند

همان‌گونه که هواشناسی پیش‌بینی کرده بود، ورود سامانه جدید بارشی به جنوب استان مازندران و شمال استان البرز، ارتفاعات و مناطق کوهستانی را بیشتر از سایر مناطق تحت تأثیر قرارداد و کاهش محسوس دما، بارش باران و برف و وزش باد نسبتاً شدید، مه آلودگی، کاهش دید، کولاک برف، لغزندگی و اختلال در جاده‌ها و محورهای کوهستانی را به همراه داشت و این برف و کولاک جاده‌های چالوس و هراز را به مدت دو روز مسدود کرد.

هفتم اسفند

 انفجار معدن زغال‌سنگ در بخش چمستان شهرستان نور منجر به مرگ یک کارگر معدن و زخمی شدن یک نفر دیگر شد. این انفجار ساعت حدود ۹ صبح روز شنبه در خلال انجام عملیات توسعه اکتشاف در معدن شرکت تعاونی گنج افروز تنگه سرواز رخ داد. این انفجار باعث ریزش چوب‌های نگهدارندِ سقف معدن روی کارگران مشغول کار شد و یک کارگر به خاطر ماندن در زیر آوار جان  باخت و یک نفر هم زخمی شد. قربانی این حادثه یک جوان ۲۷ ساله بود که در دم جان باخت و یک کارگر ۲۴ ساله هم در این حادثه بشدت دچار سوختگی شد که به بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان نور منتقل شد. انفجار معدن به بقیه کارگران آسیبی نرساند ولی سبب خسارت مالی شد. این معدن زغال‌سنگ در روستای طارم و از تنگه از توابع چمستان واقع است. وقوع انفجار در این معدن سابقه هم دارد و می‌توان به سال ۸۳ اشاره کرد که در حادثه‌ای مشابه ۶ کارگر این معدن جان‌باخته و ۲ کارگر هم زخمی شده بودند.

هفدهم اسفند

طوفان گردوخاک در سه شهرستان انار، بردسیر و رفسنجان میزان ریزگردها افزایش چشم‌گیری داشت و موجب کاهش دید افقی شد. در ریگان و جیرفت هم طوفان شن دیده شد و راه ارتباطی ۲۱ روستای ریگان بسته شد و باعث کاهش دید در محور ترانزیتی ریگان ـ چابهار شد. فرماندار ریگان گفت: گردوغبار ۴۵ روستای ریگان را در محاصره شن‌های روان قرار داده و ۹ شهروند ریگانی را راهی مراکز درمانی کرد، این گردوغبار ۲۰ برابر حد مجاز و بسیار خطرناک اعلام شد. این پدیده تا بیست و یکم اسفندماه همچنان در استان کرمان ادامه داشت.

نوزدهم اسفند

در این روز زلزله ۴.۱ ریشتری، آلاشت سوادکوه را لرزاند که این زمین‌لرزه در عمق ۹ کیلومتری زمین و در ساعت ۰۶: ۲۸ صبح رخ داد. بلافاصله پس از وقوع زمین‌لرزه تیم‌های ارزیاب جمعیت هلال‌احمر به محل وقوع زمین‌لرزه اعزام شدند. هرچند شدت زمین‌لرزه نسبتاً بالا بود، ولی آلاشت در منطقه کوهستانی و صخره‌ای واقع است و همین وضعیت باعث شد تا از بروز خسارت جلوگیری شود و خسارتی ازنظر تخریب خانه‌ها، رانش راه‌ها و تخریب سازه ه ای به دنبال نداشته باشد. کانون این زلزله در موقعیت ۳۵.۹۸ عرض شمالی و ۵۲.۸۹ طول شرقی ثبت شد.

بیستم اسفند

وقوع طوفان سرخ از روز جمعه شرایط بدی بر استان یزد حاکم کرد، گردوخاکی که از آن به خاطر سرخ بودنش، به‌عنوان اتفاقی نادر نام بردند. به علت شرایط جوی و طوفان شدید در محور نائین به اردکان، چند تصادف زنجیره‌ای رخ داد. مجموعاً ۲۹ مورد تصادف با ۵۹ مصدوم در این روز به ثبت رسید که ۱۳ نفر دچار تنگی نفس شدند و ۱۱ مورد بیماری قلبی گزارش شد. همچنین ۱۵۰ نفر در طوفان محور اردکان- نائین گرفتار شده بودند که به منطقه امن انتقال یافتند. گزارشی از مدیریت بحران استانداری اصفهان حکایت دارد از وارد شدن خسارت به ۱۶۵ اصله درخت در مناطق شرقی و ۲۲۰ خودرو، طبق همان گزارش، ۲۳ پایه برق و ۱۷ سقف شیروانی و دیوار باغ سقوط کرد و ۴ سازه گلخانه‌ای دچار آسیب شد، همچنین ۴۵۰ نفر در جاده‌ها اسکان اضطراری داده شدند. طبق گزارش مدیریت بحران استان یزد، این طوفان حدود پنج‌هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال به استان خسارت وارد کرد که از مبلغ یادشده ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به بخش راه و تأسیسات زیربنایی، یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی و دام و یک هزار و ۳۵۰ میلیارد ریالی بخش اماکن مسکونی، تجاری و صنعتی زیان وارد شد و در کل به علت همراه بودن طوفان با شن و ماسه، خسارت قابل‌توجهی به بخش‌های مختلف دیگر نیز وارد شد.

بیست و یکم اسفند

ساعت ۱۱ صبح روز بیست و یکم اسفندماه، ریزش سنگ در جاده کرج ـ چالوس، محدوده کندوان و سیاه‌بیشه، سقوط سنگ بر روی سقف یک دستگاه خودروی پژو پارس، پدر و کودک هفت‌ساله را به کام مرگ کشاند و مادر و دختر نیز مصدوم شدند. همچنین در محدوده پل زنگوله، مسیر شمال به جنوب محور کرج ـ چالوس با رانش بی‌سابقه‌ای مواجه شد که به همین دلیل این محور به مدت ۲۴ ساعت برای دومین بار در همان چند روز مسدود شد.

همچنین به علت ریزش سنگ و رانش کوه در محدود لاسم جاده هراز، این جاده به مدت ۲۴ ساعت مسدود شد.

مرور حوادث بزرگ سال 1400 با منشاء غیر طبیعی

دوازدهم خرداد 1400

ساعت 19:18 روز دوازدهم خرداد 1400 آتش‌سوزی در محوطه  پالایشگاه جنوب تهران (پالایشگاه ری) اعلام شد. یکی از خطوط لوله ارتباطی داخل پالایشگاه تهران که در آن فرآورده گاز مایع وجود داشت دچار حادثه شد و دود ناشی از آن در منطقه پخش شد. ۴ مخزن ۴ میلیون لیتری نفت سیاه دچار آتش‌سوزی شده بودند. آتش اولیه در چاله بازیافت رخ داد که ته مانده نفت، گاز و… به این مکان منتقل می‌شده است. پس از آتش‌سوزی اولیه در چاله بازیافت به دلیل اتصال لوله‌ها برای انتقال مواد زائد از مخازن به چاله تخلیه، آتش از طریق لوله‌ها به مخزن شماره ۲۰۰۱ که مخزن گاز LPG است سرایت کرد و در اثر انتقال آتش از طریق لوله‌ها حدود هفت انفجار کوچک و بزرگ شکل گرفت تا آتش به مخزن ۲۰۰۱ برسد. پس از 20 ساعت تلاش آتش مهار شد و خسارات جانی و مصدومیتی از این واقعه گزارش نشد.

نوزدهم آبان

در نوزدهمین روز آبان ماه ۱۴۰۰، ساختمان ۱۷ طبقه‌ای بانام برج رامیلا واقع در منطقه شهرک رجایی شهرستان چالوس از آخرین طبقه دچار آتش‌سوزی شد که این آتش‌سوزی به دلیل کمبود امکانات آتش‌نشانی برای ساختمان‌های بلندمرتبه مهار نشد و وزش باد شدید از ساعت حدود ۳ بامداد روز پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ باعث ایجاد دوباره زبانه‌های آتش شد و از ضلع غربی برج رامیلا آتش شعله گرفت و متأسفانه باوجود تلاش آتش‌نشانان و بارش باران این برج پس از حدود ۲۴ ساعت به‌طور کامل در آتش سوخت.

شانزدهم دی:

در اثر انفجار مین در منطقه کنجانچم بان چرمگ مهران چهار نفر از عشایر و دامداران منطقه مصدوم شدند.

هر چهار نفر نوجوان در رده سنی ۱۳ و ۱۴ سال بودند که در حین چرای دام دچار مصدومیت شدند.

استان ایلام دارای ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است و به دلیل باقیماندن مین و ادوات جنگی از جنگ 8 ساله ایران و عراق همه ساله، شماری از مردم عشایر نشین بر اثر انفجار مین دچار مصدومیت و قطع عضو یا به شهادت می‌رسند.

بیست و سوم دی:

تولد عجولانه یک شهرک صنعتی در بوئین زهرا 3 کشته و هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت. ساعت ۹ صبح پنجشنبه ۲۳ دی ماه، دود غلیظی در آسمان از جانب شهرستان بویین زهرا مشاهده شد که خبر از یک انفجار و حادثه سهمگین داشت. بر اثر انفجار یکی از مخازن هیدروکربن و حریق گسترده در یکی از کارخانه‌های تصفیه روغن در منطقه صنعتی چرم سازی بویین زهرا، این واحد دچار آتش سوزی شده و شدت حادثه آنقدر زیاد بود که احتمال سرایت آتش به سایر واحدها و انفجارهای گسترده‌تر وجود داشت. با اعلام حریق نیروهای آتش نشانی از قزوین، الوند، بوئین زهرا، اقبالیه، آراسنج، محمدیه، اشتهارد و کرج با بیش از ۳۰ خودرو آتشنشانی و بالغ بر ۹۰ آتش نشان به صحنه حادثه اعزام شدند. پس از گذشت ۱۱ ساعت و تلاش تیم‌های آتش‌نشانی، امدادی هلال‌احمر، اورژانس و مدیریت بحران آتش‌سوزی ناحیه چرم سازی بوئین زهرا مهار شد. متاسفانه در این حادثه سه نیروی پیمانکاری این واحد که اهل هفشجان چهارمحال و بختیاری بودند جان خود را از دست دادند و پیکر آنها روزهای بعد در میان خاکستر و دود برجای مانده از حادثه پیدا شد و سه نفر نیز مصدوم و راهی بیمارستان شدند.

دوم اسفند:

هواپیمایی از نوع آموزشی F5 حوالی ساعت 9 صبح در منطقه یکه‌دکان سقوط کرد. علت سقوط آن اشکال فنی ایجاد شده در هواپیما ذکر شد. هر دو خلبان این هواپیما شهید شدند و یک نفر نیز پس از اصابت هواپیما در اتومبیل شخصی خود فوت کرد. خلبانان می‌توانستند با استفاده از صندلی‌پران از هواپیما اجکت کرده و خارج شوند، اما از این فرصت استفاده نکردند و با جانفشانی هواپیما را به یک نقطه کم جمعیت هدایت کردند و مانع از برخورد هواپیما به ساختمان‌های مسکونی شدند و هواپیما به یک مدرسه که خالی از سکنه بود برخورد کرد و از وقوع فاجعه بزرگ جلوگیری کردند و به شهادت رسیدند.

مراجع

  • سایت رسمی جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران
  • سایت رسمی سازمان مدیریت بحران کشور
  • سایت رسمی پژوهشگاه زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله
  • آرشیو خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا و خبربان

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا