خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«آقای روحانی!‌ به مردم بگویید…»

به گزارش انصاف نیوز، «رضا نصری»، کارشناس حقوق بین الملل در یادداشتی در صفحه ی شخصی خود نوشت:

با هر اختلاف‌ نظر، هر اختلاف سلیقه یا هر تنشی که در اجرای «برجام» پیش می‌آید، مقامات و طرفداران دولت گذشته بالافاصله از «نقض برجام» سخن به میان می‌آورند و آن اختلاف را به حساب «ضعیف بودن توافق» یا «بی فایده بودن» آن می‌نویسند.

حتماً انتظار داشتند که یک توافق چندلایه – که متشکل از تعهدات پیچیدهٔ فنی، حقوقی، بانکی و حتی سیاسی است – و ده‌ها بازیگر – از شورای امنیت سازمان ملل گرفته تا کنگرهٔ آمریکا، خزانه‌داری، اتحادیهٔ اروپا،‌ آژانس انرژی اتمی، تک‌تک کشورهای ناهمگون، بانک‌ها و بخش خصوصی – در اجرای آن نقش دارند، بدون کوچک‌ترین اصطکاکی اجرا می‌شد!

کاش رئيس‌جمهور در گفت و گوی تلویزیونی‌ای که روز سه‌شنبه با مردم دارد، به افکار عمومی این نکته را بگویند که:

– اولاً هیچ‌ قرارداد پیچیده‌ و چندلایه و چندجانبه‌ای در سطح «برجام» بدون اصطکاک قابل اجرا نیست و نباید مردم و سرمایه‌گذاران از مشاهده‌ٔ این تنش‌های مقطعی – که به شدت توسط منتقدین بزرگ‌نمایی می‌شود – احساس ناامیدی کنند.

– دوم اینکه به منتقدین یادآوری کند که پیش از توافق هسته‌ای، تصویب قوانین ضد ایرانی در مجلس نمایندگان کنگره با میانگین ۹۵٪ آراء موافق، و در مجلس سنا با میانگین قریب به ۱۰۰٪ آراء موافق، و پذیرش بی قید و شرط قانون توسط رئیس‌جمهور صورت می‌گرفت. و جالب اینکه اندک نمایندگانی که رای مخالف می‌دادند هم در بسیاری از مواقع – نه به خاطر مخالفت با سیاست‌های خصومت‌آمیز علیه ایران بلکه – بخاطر «کافی نبودن» یا «سُست بودن» اقدامات پیشنهادی ابراز مخالفت می‌کردند!

اما امروز ده‌ها پیش‌نویس و طرح قانون وجود دارد که یا با مخالفت طرفداران «برجام» در کنگره، یا با تهدید رئيس‌جمهور به اِعمال «وتو»، یا با رایزنی‌های دیپلماتیک و بین‌المللی، و یا بخاطر محذوریت‌های سیاسی مرتبط با «برجام»، روی میز لابی‌های اسرائيل و عربستان سعودی خاک می‌خورند.

این یعنی توان «قانونگذاری» کنگره در برابر ایران به شدت کاهش یافته؛ و این یکی از بزرگ‌ترین دستآوردهای «برجام» و یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های راهبردی سی سال اخیر است؛ که اگر نبود، تمام آن قوانین امروز گریبانگیر مردم ایران شده بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا