خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تقدیر یا تخریب؟! | انتقاد افشین علا به برخورد هیجانی مسئولان با سلام فرمانده

افشین علا، شاعر، در یادداشتی تلگرامی درباره‌ی نوع برخورد هیجانی با سرود سلام فرمانده نوشت:

قبلاً هم نوشتم کار ارزشمند عوامل اجرای سرود سلام فرمانده، جای تقدیر دارد. آنها توانستند با سرودی حماسی و آئینی، توجه مخاطب عام به ویژه کودکان و نوجوانان را به خود جلب کنند. به گونه‌ای که این اثر به سرعت و به طور خودجوش در جای جای کشور اجرا شد و اقبال کم نظیر مردم را به دنبال داشت. موج بی سابقه‌ی مخالفت، اعتراض یا حتی تمسخر آن در رسانه‌های بیگانه و فضای مجازی نیز گواه دیگری بر موفقیت کار بوده است.

اما همان گونه که قبلاً نوشتم این سرود با وجود حال و هوای معنوی و ملودی دلنشین، در برخی واژگان و مفاهیم سستی‌ها و ضعف‌هایی دارد که نه تنها اهل فن، بلکه بسیاری از مخاطبان عام هم متوجه‌ی آن شده‌اند. ضعف‌هایی که خالق محترم اثر با مشورت اهل فن، می‌توانست قبل از اجرای سرود، آنها را برطرف کند.

به هر ترتیب، سلام فرمانده موفق شد بسیاری از فرزندان این نسل را که سلیقه‌ی موسیقایی‌شان تحت تأثیر ترانه‌های مبتذل و گاه غیر اخلاقی خوانندگان خارج از ایران بود، به سمت باورهای دینی و انقلابی جلب کند. پس به جرأت می‌توان این سرود را یک اتفاق بزرگ فرهنگی و توفیقی برای جبهه‌ی هواداران نظام و انقلاب نامید.

اما متأسفانه این توفیق برخورد شتابزده و هیجانی برخی مسئولان را در پی داشت. برخی آن را تا حد کلامی قدسی بالا بردند، برخی از گنجاندن آن در متون درسی دانش آموزان گفتند، و متأسفانه دوست شاعر و انقلابی ما جناب آقای قزوه نیز خواستار عضویت سراینده‌ی محترم اثر در شورای شعر صدا و سیما شد.

این گونه رفتارهای احساسی نشان می‌دهد که هنوز بسیاری از مسئولان فرهنگی کشور با ظرایف و الزامات مسئولیت‌های خطیر خود آشنا نیستند و گاه حتی ناخواسته با نوع تقدیرشان دست به تخریب داشته‌های خود می‌زنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اقای علا..شماهم شیفتگی ودلدادگی خودراپنهان نکرده ای…..میشوداین خودجوشی را به رای مردم بگذارید؟؟واما مسئولان …هنوز افاقه انرا حاصل ننموده اندکه چنین بچگانه انراقدسی وامام زمانی خوانده اند..

    6
    3
  2. جناب افشین در این کشور آنقدر شعرهای سبک و غلط فاحش ساخته شده خاصه بعنوان آواز وترانه و سرود ومداحی اما درمورد هیچ یک نقدی نبوده حالا ممکنه در شعرومتن این سرود هم اشکالاتی باشد ولی نه آنقدر که دیگران را به نقد پر رنگی برانگیزد منصف باشید کسی هم نگفته این متن حدیث قدسی بوده اما میشه گفت از قداستی برخورداره .لعلکم تتفرون لعلکم تعقلون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا