خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کشف آثار عصر آهن 3 در تپه تخچرآباد بیرجند

فصل دوم کاوش محوطه تپه تخچرآباد شهرستان بیرجند منجر به شناسایی بنایی مربوط به عصر آهن 3 شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محسن دانا سرپرست هیات کاوش گفت: فصل دوم کاوش تپه تخچرآباد واقع در 300 متری غرب روستایی به همین نام انجام شد.

وی افزود: کاوش فصل نخست در راستای کارآموزی دانشجویان باستان شناسی در سال 1388 انجام شده بود که به دلیل تخصیص نیافتن بودجه، فصل دوم کاوش در این محوطه پس از 8 سال وقفه تا امسال به تعویق افتاد.

به گفته این باستان شناس، درفصل نخست گمانه ای به اندازه 10×3 متر در شمال تپه ایجاد و در این کاوش دیوار بیرونی یک بنای بزرگ خشتی کشف شد که با توجه به شواهد موجود به نظر می رسید این بنا، عامدانه با خشت و سنگ پر شده؛ سپس بیرون آن را نیز به پهنای 8 متر و ارتفاع حدود 4 متر با شن پوشانده و احاطه کرده اند.

دانا تاکید کرد: فصل دوم کاوش در این محوطه با توجه به نتایج فصل گذشته بر شناسایی پلان بیرونی بنا متمرکز شد و بر این اساس بقایای دیوار بیرونی بنای خشتی که فصل پیش به دست آمده بود مورد پیگردی قرار گرفت.

وی ادامه داد: به این ترتیب حدود دو سوم پلان بیرونی بنا به دست آمد و مشخص شد با بنایی کوچک سر و کار داریم که برج هایی به آن الحاق شده است.

این باستان شناس با اشاره به شناسایی 4 برج در این فصل از کاوش افزود: بنابر شواهد به نظر می رسد بنا 6 برج داشته و در دوره عصر آهن 3 (احتمالاً دوره مادی) پی افکنده شده و اوایل دوره هخامنشی آگاهانه پر شده است.

دانا تصریح کرد: نتایج این فصل همچنین نشان می دهد محدوده برج شمال شرقی بنا در دوره اشکانی، حدود 2000 سال پیش، بار دیگر استفاده شده و آن بخش از تپه را با خشت به صورت یک سکو درآورده و داخل خشت های آن خمره کار گذاشته اند.

به گفته وی، سفال های شاخص دوره اشکانی تاریخ گذاری این مرحله معماری را تأیید می کندو به دلیل محدوده کاوش و پایان فصل کاوش، مراحل گسترش معماری دوره اشکانی و نحوه آن هنوز مشخص نشده است.

مجوز فصل دوم کاوش محوطه تپه تخچرآباد شهرستان بیرجند توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا