خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاس‌کاری متروپل های مشهد

روزنامه خراسان نوشت: شهرداری مشهد پس از یک هفته سکوت اعلام کرد که 135 پرونده در زمینه ساختمان های دارای نقص ایمنی به دستگاه قضایی ارجاع شده است…
شهرداری مشهد بعد از یک هفته سکوت رسانه‌ای اعلام کرد ۱۳۵ پرونده در زمینه ساختمان‌های دارای نقص ایمنی به دستگاه قضایی ارجاع داده‌شده است و حالا چشم مردم مشهد به قلم و دستور دادستانی مشهد درباره این ساختمان‌هاست.
به گزارش خراسان رضوی ، داستان ساختمان‌های ناایمن شهر مشهد سابقه‌ای چندساله دارد که بعد از حادثه پلاسکو روزنامه خراسان به مسئله ورود پیگیرانه داشته است و بعد از مشخص شدن برخی از ساختمان‌های ناایمن پیگیری‌های قضایی برای رفع نواقص این ساختمان‌ها انجام شد اما با بروز حادثه متروپل آبادان در 2 خردادماه بار دیگر این زخم کهنه سر باز کرد. چهارم خردادماه روزنامه خراسان رضوی طی گزارشی پرده از وجود 135 متروپل در شهر مشهد برداشت ولی مدیران شهری هیچ واکنشی به این موضوع نداشته و سکوت کرده‌اند. در ادامه پیگیری‌ها اطلاعات کامل 2609 ساختمان دارای نقص فنی در شهر مشهد در اختیار خبرنگار ما قرار گرفت ولی به دلیل غیررسمی بودن این فهرست نمی‌توان آن را منتشر کرد. ازمیان 2609 ساختمان 306 ساختمان وضعیت خطرناکی دارند. البته دادستانی نیز به این گزارش‌ها بدون واکنش نبود طوری که حضور رئیس آتش‌نشانی مشهد و رئیس سازمان نظام‌مهندسی در دفتر معاون دادستانی مرکز استان گواه این موضوع است و برخی رسانه‌ها نیز از ورود دادستانی به پرونده ساختمان‌های ناایمن خبر داده‌اند. در طول هفته اخیر واکنش‌های متفاوتی از سوی مدیران شهری مشهد در این باره وجود داشته، یکی از اعضای شورای شهر در صحن علنی این شورا خواستار انتشار فهرست ساختمان‌های ناایمن شهر مشهد شد و روابط عمومی شهرداری به خبرنگار ما اعلام کرد. در شرایطی که گذشت هرروز از بلاتکلیفی این ساختمان‌ها به خطر آن‌ها می‌افزاید، شهردار مشهد بعد از یک هفته سکوت خود را شکست و اعلام کرد بیش از چهار هزار بازدید توسط همکاران آتش‌نشانی انجام‌شده و ۱۳۵ پرونده درزمینه ساختمان‌های دارای نقص ایمنی به دستگاه قضایی ارجاع شده است.
سید عبدا… ارجائی در گفت وگو با پایگاه خبری شهرداری اظهار کرد: این ساختمان‌ها مجوز ندارند، شهرداری یک پروانه ساختمانی صادر می‌کند که این پروانه بعد از تایید نقشه توسط نظام مهندسی، صادر و احداث ساختمان آغاز می‌شود و ایمن یا ناایمن بودن ساختمان هنگام ساخت و بعد از پایان کار مشخص می‌شود که باید بررسی شود.
وی افزود: معمولا سه شاخص ایمنی ساختمان را مشخص می‌کند؛ مورد اول استحکام بنا و سازه است که توسط سازمان نظام مهندسی مشخص می‌شود و پس از اعلام این سازمان، با مالک برخورد و ساختمان پلمب می‌شود که در سال گذشته با هزار و ۲۰۰ مورد برخورد و اقدامات قانونی روی آن ها انجام شده است.
شهردار مشهد بیان کرد: موضوع دوم اطفای حریق و مسائل مربوط به آتش‌نشانی است که بیش از چهار هزار بازدید توسط همکاران آتش‌نشانی انجام و ۱۳۵ پرونده به دستگاه قضایی ارجاع و بقیه بعد از تذکر رفع شده است.
ارجائی در باره تعیین تکلیف ساختمان‌های دارای نقص ایمنی، تصریح کرد: آخرین مرحله‌ای که توسط شهرداری انجام می‌شود، ارجاع به دستگاه قضایی است زیرا شهرداری ابزاری برای مقابله ندارد و وظیفه آن با دستگاه قضاست.
شهردار مشهد گفت: سرمایه‌گذاران و مالکان باید فکر کنند که بهره‌برداران ساختمان، خانواده آنان هستند و ناظران باید نظارت و بررسی دقیقی از ساختمان انجام دهند و آتش‌نشانان نیز سلامت مردم را خط قرمز خود قرار دهند و نظارت جدی از ساختمان‌ها داشته باشند.
تناقص گفته های شهرداری با رئیس کمیسیون شهرسازی
در حالی که شهرداری مشهد مدعی است پرونده 135 ساختمان دارای نقص فنی را دادستانی ارسال کرده است، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر مشهد تعداد 135 ساختمان نا ایمن را تایید نکرد. ضمیری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد در گفت‌وگو با «خراسان آنلاین» اظهار کرد: تعداد ۱۳۵ ساختمان ناایمن را تایید نمی‌کنم، تعداد نامشخص است، زیرا هنوز پیمایش دقیقی در مشهد انجام نشده است. حداکثر طی ۱۵ تا ۲۰ روز آینده سازوکار رسیدگی به ساختمان‌های ناایمن تعیین تکلیف خواهد شد.
وی افزود: شورا در اسفند ماه مصوبه‌ای داشت که آتش نشانی را به اتفاق سازمان نظام مهندسی موظف کرد تا از ساختمان‌های ناایمن بازدید کنند و در مرحله اول اخطار کتبی دهند تا برای رفع نواقص ایمنی اقدام کنند و در صورتی که اقدامی از طرف متولیان و مالکان ساختمان‌های بااهمیت زیاد انجام نشد، آن‌ها را به مرجع قضایی معرفی کنند.
این عضو شورای شهر گفت: هفته آینده جلسه‌ای با نظام مهندسی، دستگاه‌های نظارتی و شهرداری برای ساختمان‌های ناایمن خواهیم داشت.
روزنامه خراسان رضوی به عنوان نماینده افکار عمومی طی یک هفته گذشته به صورت جدی پیگیر پرونده ساختمان های نا ایمن بوده و مکرر با متولیان مربوط در مدیریت شهری در ارتباط بوده که فهرست ساختمان های ناایمن مشهد را در اختیار مردم قرار دهد تا مردم بدانند کدام ساختمان های این شهر ایمنی کمتری دارند و در مراجعات خود به این ساختمان ها جانب احتیاط را داشته باشند. روز گذشته نیز پس از ادعای شهرداری مشهد بعد از یک هفته سکوت تلاش کردیم با وی ارتباط برقرار کنیم تا از کم و کیف پرونده ها و پیگیری ها مطلع شویم و در اختیار مردم قرار دهیم که نتیجه ای حاصل نشد. حال که شهرداری توپ ساختمان های نا ایمن یعنی 135 متروپل مشهد را در زمین دادستانی انداخته است باید ببینیم دادستانی مشهد به عنوان مدعی العموم مردم مشهد چه تصمیمی در باره این ساختمان ها خواهد گرفت. البته بر اساس وظیفه ذاتی خود تلاش کردیم در این زمینه با دادستان مشهد و معاون وی ارتباط برقرار کنیم اما نتیجه ای حاصل نشد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا