خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا اسرائیل امریکا را بازی داده است؟

نامه نیوز نوشت: نشریه آمریکایی پولیتیکو به نقل از یک مقام ارشد غربی گزارش می‌دهد که جو بایدن تصمیم خود برای حفظ نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی را “نهایی کرده است.”یک منبع آگاه دیگر این روزنامه گفته است که رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود را در تماس تلفنی روز ۲۴ آوریل (یک ماه پیش) با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، در میان گذاشت و گفت که “این تصمیم صد در صد قطعی است و فرصت برای کوتاه آمدن ایران به پایان رسیده است.”

در حالی که مقامات آمریکایی در خصوص صحت و سقم این گزارش پولیتیکو  اعلام نظر نکرده بودند، تنها ساعتی بعد از انتشار این گزارش نخست وزیر اسرائیل در توییتی نوشت: “از تصمیم دولت آمریکا برای حفظ نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی استقبال می‌کنم.”

او در ادامه به خاطر این تصمیم از دولت بایدن تشکر کرد و او را دوست واقعی اسرائیل خواند. اما سوال اصلی اینجاست که چرا نخست وزیر اسرائیل این تشکر را معطوف به گزارش پولیتیکو( و نه موضع رسمی دولت آمریکا) صورت داده است؟فراتر از آن، چرا مقامات اسرائیل یکماه پس از اعلام این تصمیم، چنین بیانیه ای را منتشر کرده اند؟

موضع گیری مبهم مقامات آمریکایی پس از انتشار گزارش پولیتیکو نیز در نوع خود قابل تامل است! یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این خصوص به پولیتیکو گفته است :

“ما درباره مباحثات دیپلماتیک خصوصی اظهار نظر نمی‌کنیم.”

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در پاسخ به سوال شبکه بی‌بی‌سی از اظهار نظر درباره این گزارش خودداری کرده است .بر اساس گزارش مقام‌های دولت آمریکا با هدف احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، برجام، برای بیش از یک سال مشغول شرکت در مذاکرات غیرمستقیم در وین با ایران بوده‌اند.مقام‌های دولت بایدن در هفته‌های اخیر اشاره کرده‌اند که احتمال خارج کردن نام سپاه از این فهرست هر روز کمتر می‌شود، به خصوص که جمهوری خواهان و حتی بسیاری از دمکرات‌ها در کنگره علیه چنین کاری هشدار داده‌اند.

این گزارش در حالی منتشر  شده است که رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران و مذاکرات وین قرار است در برابر اعضای کنگره درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین گزارش دهد.مجلس سنای آمریکا ماه پیش در یک مصوبه غیرالزام‌آور از دولت این کشور خواست که سپاه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج نکند و به تلاش‌ها برای محدود کردن فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ادامه دهد.وزارت خارجه آمریکا در واکنش به آن مصوبه ضمن تاکید بر اقدامات دولت بایدن علیه سپاه پاسداران گفت همچنان معتقد است که برجام، بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که ارسال پیام تشکر رسمی و علنی نخست وزیر اسراییل خطاب به بایدن ، آن هم مستند به گزارش یک روزنامه کمی نامعمول بوده و می تواند نشان دهنده طراحی نوعی سناریوی رسانه ای مشترک میان صهیونیستها و رسانه های غربی باشد. فراتر از آن، احتمالا نفتالی بنت قصد دارد  از طریق این عملیات پیش دستانه رسانه ای –سیاسی، دولت بایدن را به موضع مدنظر خود، یعنی عدم حذف سپاه پاسداران از لیست موسوم به FTO  رهنمون سازد. عدم پاسخ بایدن به پیام تبریک نفتالی بنت این ابهام را تقویت کرده است. 

شبکه بی بی سی در تحلیل خود از ارسال پیام نفتالی بنت به بایدن می گوید:

“سپاسگزاری‌ علنی‌ نخست‌وزیر اسراییل از رئیس جمهوری آمریکا در شبکه‌‌های اجتماعی به خاطر “تصمیم آقای بایدن به خارج نکردن سپاه از لیست گروه‌های تروریستی”، از آن جهت قدری نامعمول است که مقام‌های آمریکا در هفته‌های اخیر در مورد گره اصلی احیای برجام اظهارنظر قطعی و نهایی نکرده‌اند.”

آخرین تماس تلفنی نخست وزیر اسرائیل با بایدن حدود یکماه قبل ( زمان ادعایی  پولیتیکو) بوده است. اما پس از آن تماس، آنها بارها نگرانی خود را بابت خروج نام سپاه پاسداران از لیست گروههای تروریستی اعلامی آمریکا ابراز کرده اند. همین مسئله نشان می دهد که حداقل ماه گذشته این تصمیم قاطعانه ( مطابق آنچه ادعا شده است )، از سوی بایدن به بنت اعلان نگردیده است. مقامات دولت بایدن کماکان مدعی هستند که  مساله وجود نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ادعایی آمریکا ، ارتباطی به برجام ندارد و در ذیل برچسبی فراهسته ای صورت گرفته است. این در حالیست که قرار گرفتن نام سپاه در لیست موسم به FTO  نقض صریح ماده 29 توافق هسته ای و فراتر از آن، مانعی در برابر رفع عملیاتی تحریمهای ضد ایرانی محسوب می شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا