خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ایران ممنوعیت سفر به ترکیه را برداشته است»

سرکنسول‌گر جمهوری ترکیه در مشهد گفت: امروز آگاه شدیم که ایران ممنوعیت سفر به ترکیه را برداشته و گروه‌های توریستی به ترکیه می‌فرستد.

به گزارش ایسنا، محنت دوغان در نشست خبری  که ظهر دوشنبه 11مردادماه در کنسولگری ترکیه در مشهد برگزار شد، با اشاره به کودتای ترکیه اظهار کرد: از سوی بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران اظهارات پرمعنایی جهت حمایت و همبستگی با ترکیه علیه اقدام کودتاگران ابراز شده است که بدین‌وسیله تشکر خود را از ایران بابت اظهارات مذکور ابراز می‌کنم.

سرکنسول جمهوری ترکیه در مشهد با اشاره به این که در شرایط بحرانی ترکیه این که ایران مثل یک دوست در کنار ما قرار گرفت بسیار ارزشمند بود، گفت: دوستان واقعی در روزهای بد آشکار می‌شوند، در دورانی که آمریکا و اروپا بر ایران با اعمال تحریم‌ها فشار وارد می‌کردند ترکیه برعکس متحدان خود در کنار ایران ایستاد و در حال حاضر ایران نیز در کنار ترکیه قرار دارد که این مساله نشانگر یک دوستی عمیق میان این دو کشور است.

وی با تاکید بر این که زمانی که ایران و ترکیه با یکدیگر روابط دوستانه داشته باشند مشکلات منطقه را به شکل موثرتری می‌توانند حل کنند، افزود: در خانواده‌ها میان اعضای خانواده ممکن است تفاوت نظر وجود داشته باشد که این مساله امری طبیعی است، میان ایران و ترکیه نیز تفاوت نظر در بعضی از زمینه‌ها وجود دارد ولی برای ما خیلی مهم است که اجازه ندهیم با ورود کشورهای سوم روابط میان ایران و ترکیه مسموم شود.

دوغان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شخصیت فتح‌الله گولن، رهبر گروه تروریستی ترکیه تصریح کرد: گولن در رابطه با ایران نیز نظرات مثبتی ندارد و به طرفدارانش گفته اگر می خواهید به بهشت بروید و راه آن از ایران می‌گذرد این راه را نروید.  شاید او به خاطر این اعتقادش توجیهاتی داشته باشد که بی‌معنی به نظر برسد ولی کسانی که کنترل اعمال و رفتار گولن در دستان آن‌هاست حرف‌هایی را می‌زنند که او باید آن‌ها را تکرار کنند.

سرکنسول جمهوری ترکیه در مشهد با اشاره به سرکوب کودتا در ترکیه گفت: این باید درسی باشد تا همه بدانند حکومت‌هایی که قانونی روی کار آمده‌اند را نمی‌توان با مواجهه غیر قانونی برکنار کرد و این مساله یک امتیاز مثبت برای ترکیه بود.

وی به شخصیت فتح‌الله گولن اشاره و بیان کرد:  او شخصیتی دینی در ترکیه به شمار می‌رفت و اشخاصی که زیاد چاپلوس بودن را دور خود جمع کرد و گروهک‌هایی که مخفیانه فعالیت می‌کردند را به سمت خود کشاند برای همین هیچ‌کس نمی‌تواند بفهمد که توانایی آن‌ها تا چه اندازه است.

دوغان با بیان این که گولن در 160 کشور حدود 2000 مدرسه دارد، عنوان کرد: او فقط در چند کشور نتوانسته مدرسه ایجاد کند که یکی از این کشورها ایران است، شاید به خاطر پیش‌بینی مقامات ایرانی فرصت باز کردن مدرسه در این کشور برایش فراهم نشده  است.

این دیپلمات ترک با اشاره به این که این مدرسه‌ها در آفریقا، آسیای میانه و کشورهای در حال پیشرفت ساخته شده است، گفت: گولن در این مدرسه‌ها تحصیلات فرزندان اشخاص معروف و بنام کشورها را برعهده می‌گیرد، علاوه بر این باندها و گروهک‌های اقتصادی نیز تشکیل داده و به طور تقریبی 150 میلیارد دلار ثروت دارد.
او ادامه داد: گولن از طریق این مدارس به شاخص‌های کشورها دسترسی پیدا می‌کند و افراد را وادار به انجام کارهای مدنظرش می‌کند و از لحاظ طرز فکر نیز بسیار به آمریکا و اسراییل نزدیک است، به طوری که  اجازه اقامت او در آمریکا را رییس خاورمیانه سازمان سیا صادر کرده است، او تلاش می‌کند تا به اصطلاح خودش “اسلامی معتدل” روی کار بیاورد و در این راستا طرفدارانی برای خود جمع کرده است.

دوغان با طرح این پرسش که در حالی که  این همه اطلاعات دقیق درباره این شخص می‌دهیم چطور نتوانستیم جلوی آن را بگیریم؟ گفت: تدابیر لازم اندیشیده می‌شد اما متاسفانه کافی نبود، ولی پس از این اتفاق دولت ترکیه به صورت کاملا قانونی اشخاصی که به این گروه ربط داشتند را از سازمان‌های دولتی تمیز خواهد کرد.

سرکنسول جمهوری ترکیه در مشهد با اشاره به این که از روز اولی که در ترکیه کودتا اتفاق افتاد کشورهای متعددی برای شهروندان‌شان ممنوعیت سفر به ترکیه صادر کردند، اضافه کرد: اما ایران کشوری که از دوستی با آن افتخار می‌کنیم امروز آگاه شدیم که این ممنوعیت را برداشته و گروه‌های توریستی به ترکیه می‌فرستد.

وی خاطرنشان کرد: در این کودتا برای گردشگرانی که به ترکیه آمده بودند، هیچ اتفاقی نیفتاد و می‌توانند از امروز مثل قبل به راحتی به ترکیه سفر کنند که البته امیدواریم این تصمیم توسط سازمان میراث فرهنگی به آژانس‌های گردشگری اعلام شود.

دوغان بار دیگر تاکید کرد: از این که مردم کشور ایران به ترکیه سفر می‌کنند بسیار خوشحالیم و یک بار دیگر می‌خواهیم اعلام کنیم که وضعیت فوق‌العاده در کشور ترکیه توریست‌ها و شهروندان غیر نظامی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند. این حالت فوق‌العاده برای تمیز کردن بخش‌های مختلف دولت بوده که گروه تروریستی گولن به آن نفوذ کرده بودند. این اقدام مراحل قانونی دارد که باعث شده حالت فوق‌العاده در ترکیه اعلام شود.

سرکنسول جمهوری ترکیه در مشهد عنوان کرد: تروریستی‌هایی که عضو گروه فتح‌الله گولن هستند در بخش‌های ویژه‌ای از جمله آموزش و پرورش، ارتش، نیروی انتظامی و قوه قضاییه ترکیه نفوذ کرده بودند که در حال حاضر بیش‌تر این بخش‌ها در حال پاک‌سازی هستند.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص موضع‌گیری‌ دیرهنگام برخی از کشورهای متحد ترکیه در ماجرای کودتا و تاثیر آن در سیاست خارجی این کشور اظهار کرد: سیاست خارجی ما در عرض یک روز نمی‌تواند تغییر پیدا کند. البته در این که یک کشور موضع خود را یک ساعت بعد و یک کشور 10 ساعت بعد مشخص کند باعث می‌شود تفاوت‌هایی میان دوستان‌مان قائل شویم.

دوغان ادامه داد: در رسانه‌های ایران برخی از مواقع علیه ترکیه مطالبی نوشته می‌شود اما این که مقامات ایران در کنار ما هستند برای ترکیه مهم است و بیش‌تر به آن اهمیت می‌دهیم. من به خاطر دارم در یکی از مراسم‌ها با آیت الله مکارم شیرازی دیدار داشتم و ایشان گفتند در ماجرای کودتا در ترکیه تا صبح برای این کشور دعا کردند، چیزی که مهم است رابطه مقامات و مسوولان ایرانی است که بسیار صمیمانه و دوستانه است و از اهمیت بالایی برخوردار است.

این دیپلمات ترک با بیان این که ما با کشورهای غربی به دلیل این که عضو ناتو هستیم و می‌خواهیم وارد اتحادیه اروپا شویم متحدیم، اضافه کرد: به خاطر این اتحاد حتی لازم است با آن‌ها همکاری کنیم اما از سوی آنان همکاری لازم را نمی‌بینیم.

او در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که مواجهه دولت ترکیه با کودتاگران چه خواهد بود و این رفتار چقدر منطبق با موازین حقوق بشر است؟ یادآور شد: مواجه‌ با کودتاگران یک مرحله قضایی است که طول خواهد کشید، در جریان این کودتا 50 ژنرال از ارتش خارج شدند و تعدادی هم افسر از کار خود بر کنار شدند. 60 هزار نفر از وظایف‌شان که در ادارات دولتی بودند کناره‌گیری کردند ولی اعتراضات آنان و روند حقوقی و قضایی با آنان در مجرای دیگری ادامه خواهد داشت. ترکیه عضو شورای حقوق بشر اروپاست و به مقررات آن پایبند خواهد بود.

سرکنسول جمهوری ترکیه در مشهد تاکید کرد: در پیگری این اتفاقات کشور ما با گزارشاتی که اعلام می‌کند بنا ندارد که قوانین حقوق بشر را زیر پا بگذارد، مقامات ترکیه به این مساله اهمیت می دهند و طبق موازین حقوق بشر با اشخاصی که شناسایی شدند برخورد خواهند داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا