خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اشتیاق نمایندگان آذربایجان‌شرقی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری

خبرگزاری فارس در گزارشی تحلیلی نوشت: جذابیت حضور در ساختمان پاستور تهران نه تنها برای بسیاری از سیاستمداران و مجریان که برای نمایندگان و وکلای مردم نیز پوشیده نمانده است. تا آنجا که بسیاری از کاندیداهای پیدا و پنهان یا گمنام و نامدار فعلی را نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره فعلی یا دوره‌های قبلی تشکیل می‌دهند.

زاکانی، لاریجانی، حداد عادل، کواکبیان، ابوترابی‌فرد و باهنر و … از جمله سرشناس‌ترین نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند که دوست دارند شانس خود را برای نشستن بر کرسی ریاست جمهوری به بوته آزمون بسپارند. حتی اگر شانسی هم برای پیروزی نداشته باشند و یا در میانه راه منصرف شوند به هر حال بستری فراهم می‌شود در انتخابات آتی از آنها به عنوان چهره‌های شناخته شده و « کاندیداهای ریاست جمهوری» یاد شود.

در این میان به نظر می‌رسد نمایندگان مردم آذربایجان‌شرقی در دوره‌های مختلف مجلس از نظر تعداد، گوی سبقت را از دیگر هم قطاران خود ربوده‌اند چرا که اکنون و به فاصله چند هفته مانده تا آغاز رقابت‌های انتخاباتی با نام‌ها و چهره‌های مختلفی روبه‌رو هستیم که برای بر تن کردن خلعت عالی‌ترین مقام اجرایی کشور چندان هم بی‌میل نیستند.

برای نخستین بار در حلقه نمایندگان آذربایجان‌شرقی که مشتاق رقابت با بزرگان این گود هستند نام مسعود پزشکیان بیشتر به چشم می‌خورد. او نماینده فعلی مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و وزیر سابق بهداشت آقای خاتمی است. او نیز بر اساس اظهارات پیدا و پنهان، علاقه و اشتیاق خود را برای حضور در ماراتن یازدهم انتخابات ریاست جمهوری رد نکرده و با ایهام و کنایه خود موافقت خود را به روزهای آتی موکول کرده است. تا آنجا که با افزایش مصاحبه‌ها و اظهار نظرهای این کاندیدای منتسب به اصلاح طلبان از او به عنوان یکی از کاندیداهای بالقوه و مستعد اردوگاه اصلاح طلبان نام برده می‌شود.

هر چند او وزیر دولت اصلاحات بوده اما هرگز به صراحت وابستگی خود را به این اردوگاه اعلام نکرده و شنیده‌ها از جلسات محرمانه و خودمانی او در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال گذشته حکایت از آن دارد که  به مناسبت‌های مختلف با رد انتساب خود به اصلاح‌طلبان و نقد بی‌پرده این جناح سیاسی کشور خود را از نظر سیاسی «مستقل» توصیف کرده است.

دیگر نماینده‌ای که این روزها نام و خبرهای مختلف و جنجالی از او در رسانه‌ها منتشر می‌شود و علاقه خود را برای حضور در رقابت انتخاباتی 24 خرداد اعلام کرده اکبر اعلمی است. او جزو نمایندگان همیشه انتقاد کننده مجلس ششم  از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو بود که بعد از یک دوره نمایندگی، صلاحیت او برای مجلس هفتم رد شد و او در خلوت گزینی چند ساله ترجیح داد تا سکوت اختیار کرده و دامان خود را از عرصه  سیاست بیرون کشد. اما این روزها خبرهای متعددی از او منتشر می‌شود. او هم بی‌میل نیست که کرسی‌نشین ساختمان پاستور باشد.

حتی اگر پیروز این ماراتن نباشد به هر حال می‌تواند بار دیگر نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد و خود را برای رقابتی دیگر در سال‌های آینده خیز برداشته و نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد.

هر چند اغلب او را اصلاح‌طلب می‌دانند اما او بارها این نوع تقسیم‌بندی سیاسی در جغرافیای سیاسی کشور را رد کرده و شاخص‌ها و تعاریف متمایزتری از اصلاح‌طلبی تبیین کرده است. برای او کوبیدن جناح اصولگرا و یا حامیان دولت همان قدر اهمیت دارد که نقد استراتژی‌ها و برنامه‌های اصلاح طلبان!

ارسلان فتحی‌پور سومین نماینده مردم آذربایجان در مجلس شورای اسلامی است که اکنون بر کرسی ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تکیه زده و سابقه دو دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی را در پرونده خود دارد.

نماینده مردم کلیبر و هوراند خود را منتسب به «اصولگرایان» معرفی کرده و یکی از شخصیت‌های رسانه‌ای کشور محسوب می‌شود که به طور متناوب اخبار و اظهارات مختلفی از او در رسانه‌های گروهی منتشر می‌شود. هر چند در طی سال‌های گذشته موضع‌گیری خاص و شفافی از او در قبال رویدادهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور مشاهده نشده اما او خود را با عبارتی تازه و غریب تحت عنوان «اصولگرای مطلق»! توصیف کرده است.

هنوز شاخص‌ها، ویژگی‌ها و معیار و مرام این زیر شاخه تازه تاسیس، بیان نشده است. اینکه آیا اصولگرایان اکنون با شاخه جدیدی به نام اصولگرای مطلق روبه‌رو هستند و زاویه این عنوان با منشور اصولگرایی مرسوم در کشور چیست موضوعی است که این نماینده آذربایجان‌شرقی باید آن را به تفصیل تشریح کند.

در عین حال فتحی‌پور اعلام کرده است که به طور مستقل و با شعار تلاش، عدالت و معنویت وارد کارزار رقابت شده است.

به هر حال جذابیت‌های جلوس بر کرسی عالی‌ترین مقام اجرایی کشور سبب شده تا نمایندگان آذربایجان‌شرقی خود را لایق‌تر از بسیاری از افراد و کاندیداها و مدعیانی ببینند که هر روز کاندیداتوری آنها از رسانه‌ها اعلام می‌شود. شاید هم بیراهه نمی‌روند. تعدد کاندیداهای این دوره و احساس تکلیف برخی‌ها! بستری را فراهم آورده که مدعیان ریاست جمهوری بر خلاف دوره‌های قبلی از هر قشر و لباسی بی‌شمار شوند. به راستی بر سر “پست ریاست جمهوری” چه آمده است؟!

انصاف نیوز:
تحلیل های رسانه های مختلف فارغ از تایید و یا رد محتوای آنها، به صورت کامل در بخش تحلیل انتخاباتی رسانه ها منتشر می شود و الزاما مورد تایید انصاف نیوز نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا