خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معصومه ابتکار: تنها راه، گفت و گو با جوانان است

با حضور معصومه ابتکار و فعالان حوزه جوانان، دومین وبینار “بازخوانی رادیو نسل” در مناسبت روز دختر برگزار شد.

معصومه ابتکار در این وبینار که بر روی اسکای روم و صفحه اینستاگرام مرکز صلح و محیط زیست در دسترس عمومی قرار داشت، در مورد اینکه چرا این وبینار در مناسبت روز دختر قرار داده شده است، گفت: دختران سهم جدی را به خاطر مطالباتی که دارند در گفتگوی بین نسلی ایفا می کنند؛ مطالباتی که برخی از آنها دچار بی توجهی یا کج سلیقگی می شوند.

رییس هیات مدیره مرکز غیردولتی صلح و محیط زیست با تاکید بر ضرورت اصلاح رویکردها و قوانینی که سبب پاسخ ندادن به مطالبات جوانان می شود، یادآور شد: این مسئله البته در خیلی از جوامع مطرح است. چرا که امروزه با توجه به تحولات در عرصه اطلاعات و دسترسی های جهانی به شاهراههای اطلاعاتی، اینترنت و الگوریتم های موجود که برای ما و مراحل مختلف زندگی مان حتی تصمیم گیری می کنند و نظر به رخدادهای جهانی مثل تغییر اقلیم یا پاندمی کرونا که همه دنیا را تحت تاثیر قرار میدهند، گفت وگوی بین نسلی ضرورت بیشتری می یابد. چرا که می تواند از تشت که به شدت به انسجام جامعه آسیب می زند و مانع پویایی و پیشرفت می شود جلوگیری کند.  

معاون رییس جمهور روحانی با اشاره به اهمیت مسئله تحولات در اطلاع رسانی و شبکه های اجتماعی خاطر نشان کرد: از مشکلات موجود در مسیر مفاهمه، فرآیندهایی هستند که هم تاریخ گذشته و هم تاریخ معاصر را تحریف می کنند و تحریف تاریخ ما را نسبت به گذشته و هویت خود دچار چالش می کند.

وی با تاکید بر اینکه بسیار مهم است نسل های جوان تر در جریان واقعیت تاریخ و تجربه زیسته نسل های پیش از خود قرار گیرند، به جلسات متعدد تجربیات زیسته و گفتگوهای بین نسلی که در سال های اخیر برگزار شد اشاره کرده و گفت: گردهمایی ها با این هدف بود که جوانان، گذشته را بدون تحریف و از زبان کسانی که در آن نقش داشتند مستقیم بشنوند.

معصومه ابتکار ابراز داشت: همه ما در قبال تحریف تاریخ مسئولیم، چرا که سبب بحران هویت و چالش های بدون پاسخ در نسل جوان می شود. تاریخ یک سرمایه است که در امروز و فردای ما نقش مهمی دارد ولی متاسفانه عده ای در تلاشند آینده را بسیار تیره و تار جلوه دهند و از سوی دیگر عده ای از طریق سیاست ها و برنامه هایی که منشا آن، نگاه محدود و بسته نسبت به مسائل است، می خواهند رویکرد و نگاه خود را به جوانان تحمیل کنند.

وی افزود: این رفتار می‌تواند نسبت به آینده نا امیدی ایجاد کند و  این مزید علت بر مسایلی مانند تورم و مشکلات اقتصادی می شود. چرا که جوان از خود می پرسد با این وضعیت چگونه می توانم ازدواج کنم؟ چگونه می توانم خانه دار شوم؟ چگونه می توانم شغل داشته باشم؟

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه بحث اشتغال بسیار مهم است، گفت: الان در دانشگاه و با دانشجویان درگیر همین موضوع هستیم و بسیار تلاش می کنیم تا بلکه افق های جدیدی پیش روی آن ها باز شود. البته که غیر از اینها که دغدغه های آینده است، جوانان دغدغه های حال را هم دارند و باید با آنها درباره نگرانی های امروزشان هم گفتگو کرد. یعنی آنچه که امروز مطالبه می کنند و با اینکه مشکل قانونی و شرعی ندارد به دلیل سلیقه خاص یا کج سلیقگی عده خاصی، دچار محدودیت می شوند و به نا امیدی می رسند.

ابتکار به اشاره به اینکه متاسفانه نه تنها در سطح خود جوانان و نیز جوانان با نسل قبل خود، بلکه با مسئولین و سیاست گذاران، فاصله ها بیشتر می شود، تاکید کرد: ما راهی جز گفتگو نداریم و باید به چرایی یک سری محدودیت ها و سخت گیری ها به نسل جوان بپردازیم.

وی افزود: متاسفانه در بسیاری از احادیث و روایاتی که مورد استناد قرار می گیرد، ردپای اسرائیلیات دیده می شود. دقت کنیم که آنچه از تورات به ما رسیده زن را از دنده چپ مرد و خلقت ثانویه می داند و یا درباره میوه ممنوعه، زن را اول فریب خورده و منشا گناه معرفی می کند. چنین نگاههایی از اسرائیلیات وارد متون ما شده و دیدگاههایی را ساخته است، در حالیکه خلقت در قرآن کریم براساس برابری است و می فرماید زن و مرد از نفس واحده خلق شده اند و در زن و مرد یک روح دمیده شده است.

معاون رییس جمهور در دولت اصلاحات تاکید کرد: مگر قرار نیست تفکر ما منبعث از قرآن باشد؟  اگر این بود که نباید با نسل جوان در مفاهمه مشکلات زیادی می داشتیم. اما چون زاویه دید غلط است، بسیاری از جوانان ما احساس می کنند با نسل پیشین و آرمان گرا فاصله دارد و نمی تواند ارتباط برقرار کنند.

ابتکار تاکید کرد: هدف گفتگوی بین نسلی کم کردن این فاصله و برقراری گفتگوی موثر بر اساس به رسمیت شناختن تفاوت نسل ها و دیدگاه ها، به رسمیت شناختن حق تفکر آزاد و به رسمیت شناختن کرامت و عزتی است که خداوند برای تک تکِ انسان‌ها قرار داده و ما اجازه نداریم تحت هیچ عنوانی آن کرامت را خدشه دار کنیم.

در این جلسه علاوه بر پخش پادکست شماره 2 رادیو نسل با عنوان “درک نسل ها”، زهرا جواهریان مدیرعامل مرکز صلح و محیط زیست، محسن محبی نویسنده کتاب نقطه سرخط درباره بررسی شکاف بین نسلی در ایران بعد از انقلاب، امید هاشمی فعال حقوق شهروندی و بیتا حقیقی فعال رسانه ای و اجتماعی در حوزه جوانان، نقطه نظرات خود را بیان کردند.  

این هم اندیشی مجازی دومین جلسه از سلسله وبینارهای بازخوانی “رادیو نسل” است که یازده پادکست آن بر روی سایت شنوتو و کست باکس قرار دارد و نتیجه تحقیقات انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با همکاری معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده دولت دوازدهم برای پاسخ به این سئوال است که چگونه می توان میان نسل های مختلف، به درک مشترک رسید. 

سومین وبینار هفته آینده 18 خرداد به مناسبت روز جهانی محیط زیست برگزار خواهد شد. 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا