خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاتمی؛ حسن و ملاحت سیاست ایرانی

محمد‌علی خالق‌نژاد، روزنامه نگار در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز نوشت:
سید‌محمد خاتمی «فرزند فاضل وبا تقوای »امام خمینی (ره)وقتی در تیرماه 1371به دلیل فشارهای وارده از سمت وزارت ارشاد دولت اول آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی استعفا کرد و پس از آن‌، گوشه دنج و آرام کتابخانه ملی را برای فعالیت‌های علمی و فرهنگی برگزید هنوز کسی باور نداشت واقعه دوم خرداد 76 رقم بخورد. واقعه‌ای که پیش از هرچیز یک رویداد سیاسی است و بلاشک یکی از وقایع ممتاز تاریخ ایران اسلامی به شمار می‌رود.
در سال 75هنگامی که نیروهای خط امام (چپ)آن زمان با عدم پذیرش قطعی نامزدی ریاست جمهوری مهندس میر حسین موسوی‌، نخست وزیر دوران جنگ، مواجه شدند خسته و نگران سراغ کتابخانه ملی رفته و از سیدمحمد خاتمی تقاضای قبول نامزدی ریاست جمهوری هفتم را مطرح کردند که ابتدا با عدم اقبال و پاسخ منفی او مواجه شدند ولی سرانجام پس از رایزنی‌ها واصرار فراوان وی پاسخ مثبت داده و در بهمن ماه 75 نامزدی خود را رسما اعلام کرد و با این اقدام، بارقه ای از نور امید در دل‌های نگران مردم و نیروهای سیاسی چپ دمید.
خاتمی اگر چه در نظر توده مردم شخصیت شناخته شده ای نبود اما در نظر نخبگان و نیروهای واسط سیاسی‌، فرهنگی و اجتماعی از مقبولیت ویژه‌ای برخوردار بود .اما وی از همان ابتدای اعلام نامزدی با مخالفت و کارشکنی شدید نیروهای راست و تشکل‌های همسوی آن که خاتمی را تنها رقیب نامزدشان می‌دانستند مواجه شد ولی جو غالب آن روزها حکایت دیگری داشت‌. تا اینکه سرانجام موعد ثبت نام و تبلیغات رسمی فرا رسید. نیروهای رقیب برای شکست خاتمی به هر ترفندی دست می‌زدند و باتوجه به تبلیغات صورت گرفته نوعی یأس و ناامیدی در میان توده مردم مستولی شده بود تا اینکه آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی رئیس‌جمهوری وقت که مسوولیت برگزاری انتخابات را برعهده داشت در آخرین جمعه منتهی به دوم خرداد 76 و در حالی که تبلیغات برخی ارکان حکومتی نیز سمت و سو گرفته بود و آنها به رقیب خاتمی نظر داشتند‌ در قامت امام جمعه پایتخت در خطبه دوم نماز جمعه احتمال هرگونه دستبرد در آرای ملت را منتفی دانست و خود را مسوول صحت و سلامت انتخابات معرفی کرده و گفت:«هیچ جنایتی را بالاتر از عوض کردن خواست مردم نمی‌دانم و با مرتکبین تخلف در هر سطح و حدی برخورد خواهم نمود.»این سخنان امید تازه‌ای در دل‌های خسته و نگران مردم ایجاد کرد و به کالبد نیمه جان آنان روحی تازه بخشید و در نهایت خاتمی با کسب 20 میلیون و 78 هزار و 187 رأی از مجموع 29 میلیون و 76 هزار وهفتاد رأی مردم در عین ناباوری پیروز بلامنازع انتخابات شد و به عنوان پنجمین رئیس‌جمهور ایران شناخته شد‌. برهمین اساس روز دوم خرداد76 به عنوان «حماسه دوم خرداد» شناخته شد. 4 سال گذشت و هنگامه ثبت‌نام ریاست جمهوری هشتم فرا رسید و خاتمی به اصرار حامیان و دوستدارانش‌ در ساختمان فاطمی حضور یافته و با چشمانی اشکبار برای دومین دوره برگه ثبت نام را تکمیل کرد و هنوز هم که هنوز است مردم آزاده ایران قطرات اشک جاری شده به گونه‌های خاتمی و قرائت آن یک بیت شعر معروف:
در عاشقی گریز نباشد زسوز و ساز
ایستاده‌ام چو شمع مترسان ز آتشم
را فراموش نکرده‌اند. این بار هم خاتمی بر خلاف رسم مألوف با کسب 22میلیون رأی یعنی 2میلیون بیشتر از دوره اول مجوز ورود به پاستور را از ملت گرفت و رقبای خود را ناکام گذاشت ولی رقیب برای ناکام ساختن دولت اصلاحات که وی بنیانگذار آن بود از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و به قول خودش هر 9 روز یک بحران برایش ایجاد کردند ولی او مصداق همان شعری شد که هنگام ثبت نام قرائت کرده بود و همچون شمع ایستاد. بالاخره دوران8 ساله ریاست جمهوری خاتمی که دوران طلائی اصلاحات نام داشت با تمام فراز و فرودهایش به اتمام رسید و در سال‌های 84و88 احمدی نژاد با تخریب رقبا و با استفاده از غفلت اصلاح‌طلبان در داشتن تعدد کاندیدا رئیس‌جمهور شد و بالاخره پس از دو دوره شکست اصلاح‌طلبان این بار در خرداد 92 عقلانیت و تدبیر با همت و تلاش مردم و با شعار عقلانیت و اصلاح‌طلبی با حمایت‌های آیت‌الله ‌هاشمی وسید‌محمد خاتمی و… پیروز میدان گشت‌. این حمایت‌ها که منجر به شکست کاندیدای اصولگرایان شده بود بر اردوگاه اصولگرایی‌ سخت گران آمد و در صدد تخریب و انتقام‌جویی مجدد از ‌هاشمی وخاتمی برآمدند‌. در آخرین این تخریب‌ها چند تن از نمایندگان افراطی در مجلس شورای اسلامی طی تذکری به مصطفی پور محمدی وزیر دادگستری دولت یازدهم از وی خواسته اند :«برای حکم ممنوع الخروجی‌،ممنوع التصویری و ممنوع البیانی رئیس‌جمهور دوران اصلاحات اهتمام جدی کند.»این اقدام نمایندگان باید از چند منظر مورد واکاوی قرار گیرد:
1- ‌وضعیتی که از سال 88تاکنون برای خاتمی طبق قوانین نانوشته و دستورات ناگفته اعمال شده و برای ایشان به وجود آمده آیا این وضعیت چیزی کمتر از ممنوعیت است؟ ممنوع‌الخروجی وی که اجرا شده و از سفرهای خارجی باز داشته می‌شود. در جمع‌هایی که قرار است برای ایراد سخنرانی برود از سوی همین افراد افراطی و نیروهای موسوم به خودسر با واکنش‌هایی روبرو می‌شود و …
2- افراطیونی که این تذکر که واکنش شدید نمایندگان هم طیفشان را در برداشت مطرح کردند حتی تاب تحمل یک عکس از رئیس‌جمهور اسبق راندارند و آنقدر در لاک خود فرو رفته‌اند که حتی نمی‌خواهند به جامعه رجوع کرده و میزان محبوبیت و مقبولیت این فرد تکرار نشدنی اصلاحات را درک کنند.
3- در اثبات محبوبیت خاتمی همین نکته بس که افراطیون تمام امور مربوط به خود‌، مردم و جامعه و مجلس را وانهاده و در بحبوحه استیضاح و سوال از وزرای دولت یادشان افتاده با چهره مورد ستایش دیگری از بزرگان انقلاب به مبارزه برخیزند. این نامه یک خطی تمام رمز محبوبیت خاتمی را عیان نمود .
4- این تحرکات هیچ دلیلی نداشته باشد دلیلی به وضوح دارد و آن اینکه هراس افراطیون و جریان وابسته به برخی روحانیون خاص از ماندگاری چهره محبوب خاتمی در جامعه است .
5- ثمرات و اثرات دوران اصلاحات آنقدرهاست که ممنوع‌الخروجی‌، ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیان شدن نماد اصلاحات در کشور نیز نمی‌تواند خاتمی‌را از صدر تفکر بیش از 20میلیون ایرانی خواهان تغییر و تحول و از عمق قلوب ایرانیان خارج کند. وی اگر ممنوع‌الخروج هم شود باز هم مرد محبوب خیابان یاسر در گوشه‌ای از پایتخت ایران است که روزگاری در میان متنفذ ترین رقبای انتخاباتی با صعود رمز‌گونه در عقل و احساس ایرانیان شگفتی ایرانیان پر آوازه و نیز جهانیان را به ارمغان آورد. خاتمی اگر ممنوع‌التصویر شود باز هم تصویر چهره همواره خندان این سید جلیل‌القدر حتی اگر به عنوان فتنه گر در قاب رسانه به ظاهر ملی به صورت شطرنجی نقش ببندد باز هم چشمان میلیون‌ها ایرانی را در مقابل گیرنده‌های تلویزیونی خیره کرده و سیل انتقادات به این رسانه بابت نوع رفتار با رئیس‌جمهور اسبق را روانه ساختمان جام جم می‌کند.
خاتمی اگر ممنوع‌البیان هم شود اگر کلمه و جمله ای در حمایت از کاندیدایی بیان کند تا آنها را ترغیب به حضور در پای صندوق‌های رأی و دادن رأی به کاندیدایی کند بازهم مردم حماسه‌ای همپای دوم خرداد رقم می‌زنند. حمایت خاتمی از دکتر حسن روحانی در انتخابات 24خرداد 92و رأی بالای دکتر روحانی مصداق بارز این مدعا است.
خاتمی حذف شدنی بلکه فراموش شدنی هم نیست؛ حتی با ممنوع‌التصویر، ممنوع‌الخروج و ممنوع‌البیان شدن؛ بلکه آنچه حذف خواهد شد چهره افراطیون است . در مردادماه 84 خاتمی در مجلس دو بیت شعر بیان کرد که آوردن آن در این مقال خالی از لطف نخواهد بود .آن دو بیت این چنین است:
هر که مارا یاد کرد ایزد مر او را یار باد
هر که ما را خوار کرد از عمر برخوردار باد
هر که اندر راه ما خاری فکند از دشمنی
هر گلی کز باغ وصلش بشکفد بی‌خار باد
افراطیون چه بخواهند و چه نخواهند، سید خندان خاتمی همچنان یک سرمایه ملی برای این ملک و ملت است.
این روزها آنچه که در سپهر سیاست ایران افزوده شده، محبوبیت «سید‌محمد خاتمی»‌، رییس پرافتخار دولت اصلاحات است.خاتمی عزیز؛حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت. تولدت مبارک.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا