خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان در انتظار افزایش حقوق

روزنامه شرق نوشت: حدود چهار ماه از اعلام حداقل دستمزد کارگران ایران برای سال ۱۴۰۱ می‌گذرد اما هنوز تکلیف افزایش حقوق برای بازنشستگان تآمین اجتماعی مشخص نشده است. به گفتۀ موسوی، مدیرعامل سازمان تآمین اجتماعی، طبق قانون مصوبه افزایش حقوق به هیئت دولت فرستاده شده و مسئولان این سازمان منتظر نظر نهایی دولت هستند.

قانون چه می‌گوید؟

طبق قانون 111 و 96 تامین اجتماعی، هر سال باید مستمری بازنشستگان، از کارافتادگان و بازماندگان تحت پوشش این سازمان، با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی و نرخ تورم افزایش یابد. این افزایش باید براساس جمع‌بندی که در هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی انجام می‌شود، به تصویب دولت برسد. اگرچه دولت در پرداخت مستمری نقشی ندارد و سال‌هاست بدهی خود را به سازمان تآمین اجتماعی پرداخت نکرده، اما هنوز و بعد از گذشت حدود سه‌ماه از سال جدید، مصوبه این سازمان را تصویب نمی‌کند.

حقوق بازنشستگی فقط یک سوم هزینه‌ها را پوشش می‌دهد

براساس آمار اعلامی مرکز آمار، نرخ تورم حدود ٣٨,٧ درصد است اما آمار غیررسمی نرخ تورم بیشتر از 40 درصد را نشان می‌دهد. همچنین سبد معیشت خانوار به بیش از 12 میلیون تومان رسیده است. در این بین حقوق مستمری‌بگیران سازمان تآمین اجتماعی تنها یک سوم هزینه‌های زندگی آن‌ها را پوشش می‌دهد، اما اجرای افزایش حقوق و مستمری‌ جامعه 8 میلیون نفری مستمری‌بگیران کارگری با تاخیر دولت مواجه شده است.

معیشت، مهمترین مطالبه بازنشستگان است

در چند سال گذشته، بازنشستگانی که از وعده وعیدها خسته شده‌اند و به دنبال تحقق مطالبات خود در خیابان هستند، یکشنبه‌های هر هفته مقابل سازمان تامین اجتماعی در شهرهای مختلف تجمع می‌کنند و خواستار رسیدگی به حقوق و مطالبات خود هستند. مهمترین مطالبه این گروه، معیشت و افزایش مستمری بازنشستگی متناسب با نرخ تورم واقعی است.

بی توجهی دولت به خواست 8 میلیون مستمری‌بگیر

در آخرین تجمع اعتراضی که یکشنبه 8 خرداد برگزار شد، بازنشستگان درباره تاخیر و تعلل در اعمال افزایش حقوق شکایت داشتند. حتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به رئیس جمهور، خواستار تصویب افزایش مستمری بازنشستگان به میزان مصوبات شورای عالی کار شدند. اما گویا دولت به خواست جمعیت 8 میلیونی مستمری‌بگیر که تحت تاثیر مستقیم این موضوع هستند، توجهی ندارد.

گوش شنوایی نیست

در ماه‌های اخیر دولت برای مستمری‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری، علاوه بر تصویب و اجرای همسان‌سازی و افزایش حقوق آن‌ها، طرح‌هایی مثل بیمه تکمیلی و… را اجرا کرده است اما تاکنون اهمیتی به خواست و نیاز بازنشستگان تامین اجتماعی نداده است.

بهانه دولت: افزایش تورم و مطالبه بازنشستگان دولتی

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، معتقد است دولت افزایش تورم و تحریک بازنشستگان دولتی را بهانه‌ای برای تاخیر در تصویب افزایش حقوق مستمری‌بگیران تامین اجتماعی بیان می‌کند. از نظر او هر دوی این دلایل نادرست و غیرکارشناسی ‌است. چرا که دولت در بودجه عمومی سهم مشخصی برای همسان‌سازی بازنشستگان دستگاه‌های دولتی در نظر گرفته و همچنین افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی تاثیر قابل مشاهده‌ای در افزایش نرخ تورم ندارد.

اعتراضات افزایش خواهد یافت

صادقی می گوید:” باید توجه داشت، بسیاری از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تنها با مستمری بازنشستگی گذران معشیت می‌کنند و منبع درآمدی دیگری ندارند، بنابراین افزایش حقوق، تاثیر قابل توجهی در زندگی آن‌ها خواهد داشت. این وظیفۀ دولت و نظام‌های رفاهی است که افراد را از خطر فقر سالمندی دور نگه‌ دارند. به گفتۀ صادقی، پیامد تعلل دولت در افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی، اعتراض و ناآرامی‌های اجتماعی خواهد بود و هزینۀ زیادی برای نظام سیاسی دارد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با هیچ جمله ای نمی شه این افزایش حقوق غیر منطقی و ناچیز رو درک کرد و جواب داد ، … عملا” به تمام کارگرهای متوسط بازنشسته جامعه توهین میکنه.روغن 400 درصد افزایش یافته و حقوق کارگر بازنشسته و فرهنگی بازنشسته 10 درصدافزایش یافته.این دزدی از مردم در روز روشن است.

  2. با افزایش حقوق 10 درصد باز نشسته ها ، کارگری که اسفند 1400 بازنشسته شده ، حقوقش از بازنشسته های سالهای قبل و شاغلین امسال بمراتب پایین تره . آیا این میشه عدالت یا عین ظلم؟!(مثله سوراخ قیف) . افزایش حقوق کارگران شاغل رو چرا اول نزدید ، حتما” می خوان بازنشسته ها رو اول ساکت کنید و بعد حقوق شاغلین رو 35 درصد بیشتر بزنند؟! (دست شیطان رو از پشت بستند).

  3. بی سرو صدا حقوق کارکنان قوه قضایه و دادگستری رو 100 درصد بالا بردن ولی حقوق بازنشسته های تامین اجتماعی که 38 درصد + 515 هزار تومان تصویب شده بود رو 10 درصد کردن . بعد به این میگن عدالت ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا