خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پشت صحنه حضور ابتکار در صدا و سیمای خوزستان

گزارش مشاهدات خبرنگار تابناک از یک سفر:

هفته گذشته، خانم معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای بررسی مسائل محیط زیستی خوزستان و انجام چند پروژه محیط زیستی به خوزستان سفر کرد. این سفر هفتمین سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به خوزستان طی کمتر از 3سال گذشته بوده است، این در حالی است که سازمان حفاظت محیط زیست پیش از وی، یک رئیس خوزستانی (در دولت سابق) را هم تجربه کرده بود ولی نه تنها شاهد حضور پیگیرانه او در خوزستان نبودیم بلکه متاسفانه برخی اتفاقات تلخ که منجر به آسیب دیدن محیط زیست استان شده بود در همان دوران روی داد.

بعنوان کسی که بدلیل علاقمندی، تحولات حوزه محیط زیست استان را پیگیری می کردم و بارها در روزنامه های استانی و کشوری در این باره قلم زده ام همراه با تعدادی دیگر از اصحاب رسانه در این سفر از ابتدا تا انتها حضور داشتم.

حدود ساعت 6:40 دقیقه یکی از همراهان خانم دکتر ابتکار از حضور و آمادگی هیئت در فرودگاه برای انجام پرواز از تهران به ماهشهر خبر داد. قرار بود پرواز ساعت7 صبح انجام بشود.

در آن ساعتها رطوبت هوای ماهشهر بسیار بالا رفته بود و به محض پیاده شدن از ماشین، بخار حاصل از رطوبت شرجیِ بندر بر روی شیشه های عینک می نشست. ساعتی بعد متوجه شدیم بدلیل شرجی و رطوبت بالا و در نتیجه کاهش دید خلبان، پرواز به تهران برگشته و دوباره در مهراباد منزل کرده است.

دقایقی اندک گذشت و یکی از خبرگزاری ها با تیتری بدین مضمون که گرد و غبار خوزستان این بار به چشم معصومه ابتکار رفت، خبر از لغو سفر او می داد. این در حالی بود که هیچ خبری از گرد و غبار نبود و ماهشهر اتفاقا هوایی صاف را سپری می کرد، کاهش دید خلبان هم بخاطر رطوبت بالای هوا بود!

دوباره با دوستانی که از سازمان محیط زیست، خانم ابتکار را همراهی می کردند تماس گرفتم و درباره لغو سفر سوال کردم. گفتند خانم دکتر اصرار دارند سفر انجام شود و حتی اگر پرواز به ماهشهر میسر نبود از طریق آبادان و یا اهواز سفر انجام شود. ظاهرا یک پرواز برای آبادان، جا می داد ولی دستور پرواز نگرفته بود. با آنکه دوسه ساعت از برنامه پیش بینی شده عقب افتادند اما باز هم رئیس سازمان محیط زیست بر انجام سفر تاکید داشت. تا آخرین دقایق هم معلوم نبود خلبان، پرواز را از طریق ماهشهر انجام خواهد داد یا اهواز.

نهایتا پیش از ظهر او و همراهانش با اولین پرواز به اهواز آمدند و پس از امضای یک تفاهم نامه محیط زیستی-نفتی با مسوولان مناطق نفت خیز جنوب با ماشین به سمت ماهشهر حرکت کردند.

بدلیل تاخیر ایجاد شده، برنامه بسیار فشرده تر شد. با حضور رئیس سازمان محیط زیست واحد کلر آلکالی پتروشیمی بندر امام از مدار خارج و جیوه از فرآیند تولید حذف شد و فرآیند غشایی(ممبران) جایگزین آن شد. همچنین کلنگ احداث تصفیه‌خانه مرکزی این پتروشیمی با ظرفیت 40 هزار مترمکعب به زمین زده شد.

گرما و شرجی بالا مانع از اجرایی شدن برنامه های سفر نشد و با تاخیر و فشردگی برنامه، پس از انجام برنامه های ماهشهر، هیئت به سمت اهواز حرکت کرد.

ابتکار در اهواز در جمع مسوولان و نمایندگان استان به ارائه گزارشی از وضعیت محیط زیست خوزستان در چندسال اخیر پرداخت و مدیرکل محیط زیست خوزستان هم از تغییرات مثبت ایجاد شده در هورالعظیم سخن گفت. نمایندگان استان هم از انتظارات خود برای بهبود بیش از پیش وضعیت محیط زیست استان گفتند. جلسه با سخنان نمایندگان به درازا کشید.

حضور در صداو سیما

پس از آن قرار شد مدرسه طبیعت در گیت بوستان کلنگ بخورد. این اقدام تاکنون در معدودی از استانها انجام شده است. قرار شد وی در حاشیه این مراسم، با نمایندگان تشکل های غیردولتی هم دیدار کنند. در فاصله حرکت ما از شهرک نفت تا گیت بوستان، برنامه کلنگ زنی انجام شد. برنامه ها آنقد سریع اجرا می شدند که ما هم به این برنامه نرسیدیم. میانه راه، مدیرکل صدا و سیمای خوزستان که از همراهی من با هیئت مطلع بود در تماسی از اینکه برنامه مصاحبه تلویزیونی لغو شده گلایه مند بود. این در حالی بود که این برنامه از قبل به مردم اطلاع رسانی شده بود اما بدلیل تاخیر ایجاد شده در صبح و ساعت پرواز برگشت که حدود ساعت 22/50 دقیقه بود از طریق استانداری، لغو مصاحبه تلویزیونی به صدا و سیما اطلاع داده شد.

وقتی خانم ابتکار از موضوع مطلع شد، بر انجام مصاحبه تلویزیونی تاکید کردند و به همراهان گفتند در راه برگشت حتما به تلویزیون بروند و به پرسش های خبرنگار رسانه ملی پاسخ بگویند. برخی همراهان از تنگی وقت گفتند اما او بر نظرش اصرار داشت.

هماهنگی ها مجددا انجام شد و وی به صدا وسیما رفت. ساعت به سرعت می گذشت و رئیس سازمان محیط زیست و استاندار به پرسش ها درباره گرد و غبارها، هورالعظیم و طرح های انتقال آب و برنامه های سفر پاسخ گفتند. آخرین پرسش مجری برنامه در خصوص آتش زدن زباله ها در بیرون شهرها توسط شهرداریها بود که ابتکار پاسخی خلاصه داد و سپس استاندار و مجری برنامه به ضیق وقت اشاره کردند که البته پیش از برنامه، مجری برنامه نیز در جریان آن بود. همراهان و میزبانان، در پشت صحنه، ضیق وقت را با ایما و اشاره متذکر می شدند.

پس از پایان برنامه تلویزیونی، خانم ابتکار، دکتر شریعتی استاندار و سایر همراهان به سمت فرودگاه حرکت کردند. مسافران دیگر، همه سوار هواپیما شده بودند و ابتکار بدون درنگ سوار هواپیما شد و بدین ترتیب سفر یک روزه رییس سازمان محیط زیست کشور به استان به پایان رسید.

بعد از آن یک کلیپ کوتاه در یکی از سایتها منتشر شد که از وقت گذاشتن 18 دقیقه ای خانم ابتکار پس از 3 سال برای خوزستانیها حکایت می کرد! این در حالی بود که این سفر، هفتمین سفر وی به خوزستان بود و تقریبا در همه سفرهای قبلی وی در نشست های مطبوعاتی با رسانه های استان با آنان گفتگو کرد و در جلساتی با سازمان های مردم نهاد و یا اساتید دانشگاه(در دانشگاه شهید چمران) و… به بررسی مسائل محیط زیستی استان می پرداخته است و در این سفر هم بخاطر حضور در تلویزیون، برنامه دیدار وی با تشکل های غیردولتی به زمانی دیگر موکول شد.

در سه سال گذشته، هیچ کدام از مقامات کشوری این تعداد سفر کاری به خوزستان نداشتند و البته این حضور پیگیرانه در 8 سال دولت گذشته نیز بی سابقه بوده است. ضمن آنکه با وجود حجم انبوه مشکلات ایجاد شده در خوزستان، این سفر یکروزه حکایت از اقدامات خوب دولت در زمینه محیط زیست خوزستان داشته است.

حالا هورالعظیم پس از 8 سال که رو به نابودی می رفت رمقی تازه یافته و نفس می کشد و دولت پیگیری های جدی برای حل معضل گرد و غبار داشته و این موضوع یکی از محورهای اصلی مذاکرات با دولتمردان عراقی و همچنین دیپلمات های سازمان ملل در سه سال گذشته بوده است. مشکلات محیط زیستی خوزستان بسیارند و هنوز برخی از آنان لاینحل باقی مانده اند و گرد میراث گذشته همچنان بر چهره خوزستان کاملا زدوده نشده است اما نمی توان منکر اتفاقات خوب سه سال گذشته و رفع گام به گام این مشکلات در دولت یازدهم بود، آنهم با مشکلات مالی دولت و عدم همراهی های مجلس نهم و مشکلات امنیتی در عراق.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا