خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مالکان ساختمان‌های بزرگ با ارکان قدرت ارتباط دارند

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شهرداری تهران گفت: مالکان ساختمان‌های بزرگ با ارکان قدرت ارتباط دارند و از طریق ارکان قدرت مدیریت شهری را تحت فشار قرار می‌دهند یا از طریق فضای مجازی این فشار را وارد می‌کنند.

احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران، در شصت و هفتمین جلسه شورای شهر تهران به صراحت گفته بود: «شاهد اصلاح قوانین و مقررات هستیم اما این اصلاح از اقدامات بعدی جلوگیری می‌کند و کار با سرعت کمی پیش می‌رود. تا زمان وجود تعارض منافع افرادی که در اصلاح قوانین ذی‌نفع هستند، شاهد تغییر قوانین نخواهیم بود. زمانی که نقشه‌های گسلی شهر تهران را دریافت کردیم، قرار بود ضوابط ساخت و ساز در پهنه گسلی را مرکز مطالعات شهرداری، تعریف و شورای عالی شهرسازی آن را تهیه و پس از تصویب، آن را ابلاغ کند؛ اما پس از گذشت 5-6 سال هنوز این اتفاق نیفتاده است. چون افرادی که در مرکز اطلاعات مسکن نشسته‌اند خودشان از بزرگ‌ترین سازندگان و معمارهای کشور هستند که با تصویب این مقررات منافع‌شان به خطر می‌افتد. با اصلاح قوانین منافع کارشناسان شورای عالی شهرسازی به خطر می‌افتد. نظام مهندسی هم با مشکلاتی روبروست و هنوز مهر مهندسان دست پیمانکار است و چاره‌ای برای آن نیاندیشیده‌ایم. تا تکلیف این موارد مشخص نشود، مطالعات به نتیجه نمی‌رسد. لیست ساختمان‌های ناایمن نباید مطرح شود چون منافع برخی به خطر می‌افتد و قوانین ساخت‌وساز اصلاح نمی‌شود چون به ضرر بعضی افراد است!»

احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند، در گفت‌وگو با انصاف نیوز این تعارض منافع را تشریح و تاکید کرد: افرادی که به نیاز اصلاح قوانین ساخت و ساز و تغییر قوانین واقف هستند، باید این تغییر قوانین را تایید کنند. ولی در این موضوع ذی‌نفع هستند و ذی‌نفع بودن‌شان در تغییر نکردن قوانین است. بنابراین اجازه اصلاح قوانین را نمی‌دهد.

او در پاسخ به این سوال که «آیا شهرداری هم در تغییر نکردن قوانین ذی‌نفع است یا خیر؟» گفت: احتمال دارد شهرداری در بحث اجرا ذی‌نفع بوده و تعارض منافع داشته باشد.

او افزود: بسیاری از مالکان ساختمان‌های پرخطر فشار می‌آورند که مدیریت شهری نام ساختمان‌هایشان را اعلام نکند. این مالکان، یا سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی هستند یا صاحب ساختمان‌های تجاری و اداری بزرگ هستند. در حقیقت با اعلام نام این ساختمان‌ها منافع بسیاری از افراد به خطر می‌افتد و تمایلی به اعلام نام ساختمان‌هایشان به عنوان ساختمان‌های پرخطر ندارند، ولی شورای شهر تهران در این دوره به جدیت پیگیر ایمن‌سازی این ساختمان‌هاست.

احمد صادقی در پاسخ به این سوال که «دولتی‌ها شاید بتوانند به مدیریت شهری فشار بیاورند، اما مالکان ساختمان‌های بزرگ چطور این فشار را به مدیریت شهری وارد می‌کنند؟» گفت: مالکان ساختمان‌های بزرگ با ارکان قدرت ارتباط دارند و از طریق ارکان قدرت مدیریت شهری را تحت فشار قرار می‌دهند. ضمن آن که آنها از طریق فضای مجازی نیز این فشار را به مدیریت شهری وارد می‌کنند. نمونه آن درباره فردی که هنوز مشخص نشد در منطقه 19 خودزنی کرده یا مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، رخ داد. معتقدم آن فرد چه خودزنی کرده، چه مورد ضرب و شتم قرار گرفته باشد، برای جلوگیری از تخلف رفته بود. ولی تمام ذهن‌ها به این سمت رفت که این فرد خودزنی کرده است. در صورتی که هیچ کسی به تخلف انجام شده در آن محل اشاره نکرد. افرادی که ذی‌نفع هستند می‌توانند فضای مجازی و روانی را مدیریت و بهره‌برداری خود را کنند. باید به این نکته دقت کنیم که اصل موضوع در اینگونه موارد از بین نرود.

او در پاسخ به این سوال که «چطور می‌خواهید ذی‌نفعان تغییر نکردن قوانین که در همه جا ریشه دوانده‌اند را حذف کنید؟» تاکید کرد: سیستم‌های نظارتی و امنیتی باید به این موضوع توجه کنند. از سوی دیگر باید اطلاعاتی که دست افراد وجود دارد، شفاف‌سازی شود. هر چقدر سامانه‌های شفافیت را گسترش داده و مردم از منافع یک تصمیم مطلع شوند و بدانند که این تصمیم‌ها را چه کسانی گرفته‌اند و چه کسانی آنها را پیگیری می‌کنند، به حذف ذی‌نفعان و کاهش فشارها کمک خواهد کرد.

احمد صادقی در پاسخ به این سوال که آیا این ذینفعان از رانت‌های اطلاعاتی هم استفاده می‌کنند؟ گفت: امکان دارد که از رانت اطلاعاتی هم استفاده کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا