خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وضعیت نامناسب تراز آب دریاچه ارومیه

روزنامه پیام ما نوشت: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که چندی پیش تراز آب دریاچه ارومیه را «مناسب» خوانده بود، روز گذشته گفت: «در حال حاضر تراز آب دریاچه ارومیه اصلاً در وضعیت مناسبی قرار ندارد.» او پیشتر گفته بود: «هم‌اکنون در دریاچه ارومیه یک میلیارد مترمکعب آب موجود است که تراز مناسبی است.» همین اظهارنظر او واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. «علی سلاجقه» که مهمان برنامه تلویزیونی «صبحانه ایرانی» بود گفت: علاوه بر اتفاقاتی که در ادوار مختلف زمین‌شناسی برای این دریاچه رخ داده است، در حاضر دخالت‌های انسانی باعث تسریع کاهش تراز آب دریاچه ارومیه شده است.
وی ادامه داد: از سالیان پیش اقدامات سخت‌افزاری در جهت احیا انجام شده و به بهره‌برداری رسید. در حال حاضر تراز آب دریاچه ارومیه اصلاً در وضعیت مناسبی قرار ندارد. این موضوع در دولت مطرح شده و ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه با حضور جاری معاون اول رئیس جمهوری برگزار می‌شود. سلاجقه با اشاره به لزوم رهاسازی آب از سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه اظهار کرد: قرار است از سدهای سیلوه و شهید کاظمی به میزان ۶۰۰ میلیون مترمکعب حقابه گرفته و در دریاچه ارومیه رهاسازی شود. با توجه کاهش نزولات جوی و تبخیر بالا و عمق کم دریاچه که تنها حدود ۱۶ متر است شرایط دشوار است. سلاجقه با اشاره به مقایسه دریاچه ارومیه با وان ترکیه گفت: عمق آب در وان ترکیه بسیار زیاد است و به ۱۷۰ متر هم می‌رسد ولی نهایت عمق آب دریاچه ارومیه حدود ۱۷ متر است و آب آن به‌سرعت تبخیر می‌شود. وی ادامه داد: فاز سخت‌افزاری دریاچه ارومیه تمام شده است و تنها ۱۰ کیلومترمسیر برای انتقال آب تصفیه‌خانه تبریز به دریاچه باقی مانده که در صورت تکمیل آن حدود ۳۲۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه می‌شود و وزارت نیرو در آینده این مسیر را تکمیل می‌کند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: ما از وزارت نیرو خواستیم که حقابه دریاچه ارومیه از سد رد حال افتتاح چپرآباد به‌سرعت رها شود و اجازه نمی‌دهیم که دریاچه دوباره به وضعیت وخیم برسد و تا اواخر شهریور این حقابه رها خواهد شد و امیدواریم که در پاییز نیز میزان بارندگی‌ها مناسب باشد.
سلاجقه درباره مسئله مدیریت نرم‌افزاری هم گفت: توصیه می‌کنم هم وزارت جهاد کشاورزی و هم وزارت نیرو تکالیفشان را انجام دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا