خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شهرداری لیست 129 ساختمان بحرانی تهران را منتشر نکرد | مهلت یک هفته‌ای دیگر به آتش‌نشانی

پریسا هاشمی، انصاف نیوز: قرار بود آخر این هفته (19-20 خرداد 1401) لیست 129 ساختمان بسیار پرخطر تهران منتشر شود، اما خبری از انتشار این لیست نیست. قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران می‌گوید که تکلیف ساختمان‌های ناایمن تا دو ماه دیگر مشخص می‌شود اما ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران از مهلت چند روزه (نه دو ماه) پارلمانی شهری پایتخت به آتش‌نشانی برای تهیه و انتشار این لیست خبر داد.

بعد از انتشار لیست 129 ساختمان بسیار پرخطر یا بحرانی در تهران از سوی انصاف نیوز، مدیران کنونی حوزه شهری تهران آن را تکذیب نکردند اما به دلیل به روز نبودن، این لیست را تأیید نکردند. اما همین مدیران از ارسال لیست ۱۲۹ تایی به دادستانی و پیگیری قضایی آن در رسانه‌ها خبر دادند. از سوی دیگر محمد سالاری، رئیس پیشین کمیسیون معماری و شهرسازی، روز 11 خرداد در گفت‌وگوی با شبکه خبر اعلام کرد: «با توجه به اطلاعاتی که از گذشته داشتیم ساختمان‌های منتشر شده در لیست 129 تایی به درستی منتشر شده است». ناصر امانی، عضو کنونی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران 9 خرداد در مصاحبه با تسنیم اعلام کرد: «ان‌شاءالله تا پایان هفته آینده سازمان آتش‌نشانی لیست ساختمان‌های ناایمن تهران را منتشر خواهد کرد».

ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن در بودجه 1402 ردیف بودجه می‌گیرد؟!

امروز آخرین مهلت شورای شهر تهران به آتش‌نشانی برای انتشار لیست ساختمان‌های پرخطر تهران بود. قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی انصاف نیوز گفت: در صحن شورای شهر اعلام کردیم تا 2 ماه آینده این لیست مشخص می‌شود و شاید هم اسامی آن اعلام نشود. به دلیل آن که احتمال دارد مالکان پای کار بیایند و از این لیست خارج شوند. در حال حاضر مالکان پای کار آمدند و جلساتی با آنها می‌گذاریم و راهکار می‌دهیم تا نواقص ساختمان‌ها برطرف شود. اگر مالکان پای کار نیایند، اعلام می‌کنیم که این تعداد پای کار نبودند.

او با بیان این که درباره نقاط ناایمن تهران هر روز جلسه می‌گذاریم، افزود: این جلسات با مالکان، ذینفعان و مسئولان برگزار می‌شود. با دادستانی نیز جلسه هفتگی برگزار می‌شود و مالکان و دستگاه‌های صاحب ساختمان‌های بسیار پرخطر تهران را فرامی‌خوانیم. هدف ما مچ‌گیری نیست بلکه رفع مشکل ساختمان‌های ناایمن هدف ماست. حتی پیشنهاد دادیم اگر محدودیت اعتباری دارند، موضوع را در بودجه 1402 ببرند. همه مدارس و بیمارستان‌ها زمین‌خواری دارند. شهرداری در موضوعات عوارض و تغییر کاربری‌ها به آنها کمک می‌کنیم، تا تشویق شوند از ساختمان‌های قدیمی و جا‌به‌جا شوند. با ساختمان‌هایی که باید تجهیز شوند هم تعامل داریم و تا جای ممکن، سختگیری غیرقابل انجام را اعمال نمی‌کنیم.

محمدی درباره جلسات دادستانی تاکید کرد: هفته‌ای دو جلسه در دادستانی برگزار می‌شود. در یک جلسه دو، سه مالک حضور پیدا می‌کند. جلسه دوم هم با حضور سازمان‌ها برگزار می‌شود. مثلاً درباره چند مدرسه که ناایمن بود، مدیرکل‌های آموزش و پرورش در یک جلسه توجیه شده و به آنها راهکار داریم. بخشی از این 129 ساختمان بسیار پرخطر پزشکی است، بنابراین با مسئولان آموزش پزشکی جلسه برگزار کردیم. به همین دلیل می‌توانیم به سرعت موضوع لیست ساختمان‌های پرخطر تهران را به نتیجه برسانیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران به دستوری که داده اشاره کرده و افزود: دستور دادم ساختمان‌های موجود در لیست 129 ساختمان بسیار پرخطر تهران دوباره بازنگری شوند، شاید برخی از مالکان ایمن‌سازی کرده و بتوان آنها را از لیست خارج کرد.

برخی از ساختمان‌های نوساز تجهیزات خود را اجاره می‌کنند و بعد از اخذ تأییدیه آتش‌نشانی تجهیزات را پس می‌دهند که باعث ناایمنی ساختمان‌های نوساز شده است. محمدی در پاسخ به این سؤال که آتش‌نشانی برای پیشگیری از این نوع اخذ تأییدیه چه اقداماتی انجام شده است؟ گفت: ما نمی‌توانیم این موضوع را تشخیص بدهیم که این تجهیزات اجاره‌ای هستند یا خیر، اما برای پیشگیری از این موضوع در دادستانی پیگیر هستیم در صورت رخ دادن حادثه مالکان هم جوابگو باشند و بخشی از مقصران حوادث باشند و هزینه پرداخت کنند. فرقی نمی‌کند که مالکان دولتی، خصوصی یا نهادهای خاص باشند. در حال حاضر آتش‌نشانی در حوادث حریق و امداد و نجات را انجام می‌دهد و برمی‌گردد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران در پاسخ به این سؤال که آتش‌نشانی در ماه چند عملیات انجام می‌دهد و هزینه‌های آن چقدر است؟ تاکید کرد: آمار عملیات‌های آتش‌نشانی محرمانه است و قابل انتشار نیست. هزینه عملیات‌های آتش‌نشانی نیز در رخدادهای مختلف تفاوت دارد. مثلاً هزینه‌های متروپل به هیچ عنوان قابل برآورد نیست. چون هزینه حوادث همیشه ریالی نیست بلکه هزینه‌های روحی، روانی و اجتماعی هم دارد.

افشاگری نمی‌کنیم اما لیست باید منتشر شود

ناصر امانی، عضو پارلمان شهری پایتخت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی انصاف‌نیوز درباره اظهارنظر خود در هفته‌ی گذشته توضیحاتی ارائه و تاکید کرد: شهرداری هنوز لیست ساختمان‌های بسیار پرخطر تهران را در اختیار شورای شهر تهران قرار نداده است. اگر این لیست در اختیار ما قرار گیرد، هم ما می‌توانیم آن را منتشر کنیم و هم شهرداری. به شورای شهر تهران اعلام کردند به دلیل برگزاری جلسات هفتگی در دادستانی و دادن مهلت به مالکان، لیست ساختمان‌های بسیار پرخطر در حال تغییر است. بنابراین فرصت بیشتری برای ارائه این لیست خواسته‌اند.

او با بیان این که کسی با انتشار لیست ساختمان‌های بسیار پرخطر تهران مخالفتی ندارد، افزود: مرجع تهیه این لیست شورای شهر تهران نیست ولی از سازمان آتش‌نشانی پیگیر دریافت لیست ساختمان‌های بسیار پرخطر تهران است. خواسته ما از آتش‌نشانی به روزرسانی و ارائه این لیست به شورای شهر تهران است. ضمن آن که باید این لیست را برای افکار عمومی منتشر کند و تأخیر بیشتر در انتشار ندادن این لیست را قبول نداریم. احتمالاً پس از پیگیری بیشتر از یک هفته دیگر به سازمان آتش‌نشانی مهلت نمی‌دهیم.

رئیس کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورای شهر تهران در ادامه بیان کرد: هفته گذشته و پس از حادثه متروپل مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران به شورای شهر تهران آمد و ما لیست ساختمان‌های بسیار پرخطر تهران را از آنها خواستیم و فکر می‌کردیم طی یک هفته این لیست به دست ما برسد اما حالا دوستان مهلت بیشتری خواسته‌اند تا آن را به روز رسانی کنند اما در شورای شهر تهران بیشتر از یک هفته، ده روز به آنها مهلت نمی‌دهیم و باید در این مدت لیست را منتشر کنند.

بعضی از اعضای دوره پنجم شورای شهر تهران اعلام کردند که نهادهای امنیتی اجازه انتشار لیست 129 ساختمان بحرانی تهران را صادر نمی‌کرد چون احتمال ایجاد حس ناامنی در جامعه وجود دارد. بخشی از ساختمان‌های این لیست مراکز عمومی (بیمارستان‌ها، ادارت دولتی، پاساژها و…) یا متعلق به نهادهای خاص هستند. ناصر امانی در پاسخ به این سؤال که آیا نهادهای خاص به شما اجازه انتشار این لیست را می‌دهند؟ گفت: ما که نمی‌خواهیم افشاگری کنیم چون نیازی به افشاگری نیست. فلسفه اصرار شورای شهر تهران برای انتشار این لیست دو موضوع مهم است؛ 1) مردم با اطلاع وارد این ساختمان‌ها بشوند. 2) مالکان (دولتی و خصوصی) به ایمن‌سازی ساختمان‌ها اقدام کنند. در حال حاضر هیچ مقامی ما را از انتشار این لیست منع نکرده است و به محض این که لیست ساختمان‌های بسیار پر خطر در اختیار شورای شهر تهران قرار گیرد، آن را منتشر می‌کنیم.

او در پاسخ به این سؤال که 129 ساختمان بسیار پر خطر در تهران داریم که قول انتشار لیست آنها را در هفته آینده می‌دهید، اما لیست ساختمان‌های پر خطر کی منتشر می‌شود؟ تاکید کرد: ما نمی‌توانیم زمان انتشار نام لیست ساختمان‌های پرخطر تهران را تعیین کنیم چون رسیدگی به ساختمان‌های پر خطر تهران فرآیند جداگانه‌ای دارد. لیست ساختمان‌های پر خطر تهران نیاز به بازنگری و به روزرسانی دارد و طبیعتاً زمان بیشتری لازم دارد. ضمن آن که اقدام و برخورد مدیریت شهری در مواجهه با ساختمان‌های بسیار پر خطر باعث شده مالکان ساختمان‌های پرخطر (که بیش از 1000 فقره در تهران است) به رفع نواقص ساختمان‌های خود اقدام می‌کنند. از سوی دیگر باید مرجعی درباره انتشار لیست ساختمان‌های پر خطر تهران تصمیم بگیرد. به نظرم باید اولویتمان 129 ساختمان بسیار پر خطر تهران باشد و چون نیاز به اقدامات فوری دارد چون هر لحظه ممکن است این ساختمان‌ها دچار بحران و حادثه شوند. بعد از عبور از 129 ساختمان بسیار پر خطر تهران حتماً برای ساختمان‌های پر خطر هم تصمیم‌گیری می‌کنیم.

ناصر امانی با اشاره به ساختمان‌هایی که سازه‌های ناایمن دارند، تاکید کرد: تشخیص آسیب و خطر در سازه یک ساختمان وظیفه سازمان نظام مهندسی است و آنها باید لیستی از ساختمان‌های ناایمن سازه‌ای را تهیه کنند. فلسفه دعوت شورای شهر تهران از حمزه شکیب، رئیس سازمان نظام مهندسی این بود که سازمان نقش ذاتی خود را در این زمینه ایفا کند. شکیب در این جلسه شورای شهر تهران اعلام کرد که به تمام سازمان‌های نظام مهندسی ایران از جمله تهران اعلام شده که لیست ساختمان‌های پرخطر سازه‌ای در کشور را تهیه کنند. اعضای شورای شهر تهران حتماً این لیست را هم از طریق کمیسیون عمران و حمل و نقل پیگیر تهیه این لیست خواهید شد و قطعاً لیست این ساختمان‌ها هم منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا