خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ به ابهامات پروژه‌ی فم تریپ

حسین خوشدل: فکر می‌کنی برای غربی‌ها فرقی داره من و تو در لجن زندگی کنیم یا بهشت؟

حسین خوشدل مدیر پروژه‌ی گردشگری فم تریپ در واکنش به اظهارنظر حسین رونقی، فعال سیاسی، که فم تریپ را پروژه ای سیاسی برای سفیدنمایی وضعیت ایران خوانده است، در صفحه‌ی اینستاگرام خود به ابهامات در این مورد پاسخ داد.

متن رشته استوری‌های آقای خوشدل که در قالب پرسش و پاسخ نوشته شده است در پی می‌آید:

سوال: من خودم اصفهانی هستم خواستید دویست متر اونطرف تر از همین لوکیشن حقیقت جامعه رو بهتون نشون میدم.

پاسخ: چرا باید همه‌ی جنبه‌های یک جامعه رو به توریست خارجی نشون داد؟ شما دوست دارید اگر مثلاً به ترکیه می‌رید، دستتون رو بگیرن ببرن در بین مهاجرین سوری یا در محله فقیرنشین استانبول؟ کدوم رسانه گردشگری تو دنیا درباره‌ی قسمت‌های تاریک مقصدها محتوا تولید می‌کنه؟ بنظرتون فرقی بین رسانه گردشگری و رسانه اجتماعی و خبری نیست؟ و در آخر خود شما شمال میری از زیبایی‌های دریا و جنگل عکس می‌ذاری اینستاگرامت یا زباله‌های دریا؟

سوال: چرا به زور حجاب می‌کنید سر بلاگراتون؟

داستان جالبی شده حجاب. در مواقعی که مهمونها حجاب سرشون نیست، متهم می‌شیم به اینکه به کجا وصلیم که حجاب سر مهمون‌هامون نیست و چرا گشت ارشاد به ما کاری نداره! و در مواقعی که حجاب سرشونه، متهم می‌شیم به تبلیغ و عادی نشون دادن حجاب!

سوال: چرا شما هر وقت یه خبریه شروع می‌کنید؟ ابان، متروپل و…

اول که آقای رونقی به اشتباه نوشتند ما آبان ۹۸ کمپین داشتیم، کمپین ما مهر ۹۸ بود. اینکه ژورنالیست حرفه ای مثل ایشون، چنین اشتباهی می‌کنند جای سوال داره که چه هدفی ازین کار دارند؟ دوم که کمپین اخیرمون هم از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود و علم غیب نداشتیم. اما به‌هرحال انتشار محتوا رو عقب انداختیم، و دلیلش همین هیاهوها بود و نمی‌خواستیم هیاهوایی که حدسش رو می‌زدیم اتفاق می افته، باعث کم شدن توجه نسبت به اتفاقات آبادان باشه (هرچند کم)

سوال: راستش من فکر می‌کنم با تمام حرف‌هایی که زده و خیلی هاشم میتونه درست باشه اما نباید فرصت رو از انسان‌هایی که با توریسم به کسب و کارشون رونق داده میشه گرفت. اما برام جالبه بدونم اون سود میلیاردی که میگن واقعاً درسته؟ یعنی انتقادی بهش ندارم به هر حال بیزینسه. اما آیا شما ارتباط خاصی با کله گنده ها باید برقرار کنید قبل این که مهمون ها بیان ایران؟

نمیدونم سود میلیاردی رو از کجا آوردن ایشون؟ اگر سند یا فکتی دارند من خودم مثل همین پستشون منتشر می‌کنم! گرچه اگر واقعاً این سود بود خوشحال می‌شدم چون برای رسیدن به اهدافمون در حوزه گردشگری خیلی کمکمون می‌کرد…اما درباره هزینه‌های کمپین ما در کمپین اول دوذاسپانسر (ترکیش ایرلاین و تپسی) رو داشتیم و در این کمپین دو اسپانسر (کالین و فلایتیو) رو داشتیم. و جدا ازاسپانسرها، با اقامتگاه‌ها هم تهاتر داشتیم .درباره ارتباط داشتن با کله گنده‌ها! اگر ارتباط بود ما ویزای ۳ مهمون آمریکاییمون رو می‌گرفتیم و مجبورنبودیم به بلاگرهای آمریکایی خسارت پرداخت کنیم بابت کنسل شدن سفر… من در صفحه‌ی بعدی عکس بلیط یکی از مهمونهای آمریکاییمون رو می‌فرستم که بخاطرنیومدن ویزاش مجبور شدیم یک بلیط نیویورک دوحه براشون بگیریم
این بلیط رو در ازای نیومدن ویزای ایران برای الونا گرفتیم چون برنامه زندگیش رو بهم زده بودیم و نمی‌خواستیم بد برندینگ برای Feel Iran بشه برای این بلیط خیلی سوختم نه بخاطر پولش بخاطر اینکه هم امثال آقای رونقی نمیخواد توریست به ایران بیاد هم حاکمیت … و بیشتر سوختم برای اینکه، این بلیط رو برای الونا گرفتم که از دوحه بره عربستان برای تبلیغ گردشگری کشور عربستان …

سوال: من با این انتقادای آقای رونقی موافق نیستم ولی خب یکی از مهموناتون اومده گفته که حجاب چقدر خوب و قشنگه و جلوی افتاب رو می‌گیره. این بنظرتون توهین آمیز نیست به مردم ایران؟ مثل این میمونه من برم یکی از کشورهای آفریقایی که بشدت فقیره و بگم چقدر خوبه اینجا گوشت نمیخورن و چقدر برای سلامتی مفیده.

دیشب من ۱ ساعت با ایزابلا درباره پیچیدگی‌های حجاب تو ایران بعد از اون استوریش حرف می‌زدم. اول اینکه استوریش رو حذف کرد و گفت نمی‌دونسته که باعث ناراحتی مردم میشه. دوم هم نگفته بود که حجاب خوب و قشنگه صرفاً گفته بود من تو این یک هفته مشکلی با حجاب نداشتم و حتی کمک هم کرده بود در برابر آفتاب…یه کلاغ چل کلاغ نشه خلاصه

سوال: یعنی واقعاً نمی‌دونین با تبلیغ ایران و قشنگی‌هاش به حکومت کمک میکنین؟ شما خودتون رو جدای از این حکومت و سیستم میدونین؟ با عکس‌ها و فیلمای این بلاگرا، خیلیا [کارای اشتباه] حکومت رو فراموش میکنن و در وهله دوم با آوردن توریستا سود اقتصادی که به حکومت می‌رسونید. این بلاگرا با گذاشتن عکس و فیلماشون از شهرهای ایران مسلماً خیلی از توریستارو روانه ایران میکنن. که البته اگه شانس بیارن دستگیر نشن …، منفعت اقتصادی هم برای حکومت دارند. مطمئن باشید حکومت عاشق کار شماست و با این کارتون یه سری از مدیرای یقه سفید دارن به ارگاسم میرسن

اول اینکه ما تازه اول کاریم، خیلی کارا مونده تا بتونیم تاثیر ملموسی رو گردشگری ایران بذاریم … دوم، گردشگری رتبه‌ی اول بین همه صنعتهاست که سود اصلیش به مردم میرسه … و توزیع ثروتش بسیار گستردست! سوم که همین الان که شما این متنو نوشتی، هزاران توریست اروپایی تو ایران هستند و اگر قرار بر گرفتن باشه، همینارو میگیرن، فعالای گردشگری نمیتونن بگن که آقا ما کلاً کارنمیکنیم چون ممکنه یه نفر رو گروگان بگیرن و در آخر اگر فکر می‌کنی تصویر ایران بد باشه، به دادمون میرسن! چرا کسی به داد کره شمالی وافغانستان نمیرسه؟ فکر می‌کنی برای غربی‌ها فرقی داره من و تو در لجن زندگی کنیم یا بهشت؟ که حالا FeelIran و اهالی گردشگری تبلیغ زیبایی‌های گردشگری ایران رو نکنن که یوقت غربی‌ها فکر اشتباه نکنن!

سوال: چرا فم تریپ رو همیشه تو بدترین شرایط کشور و جامعه اجرا می کنین؟

سری پیش که یک ماه قبل از اتفاقات آبان بود، این سری هم که توضیح دادم اما یه سوال دارم! کی تو ایران شرایط خوبه؟ شما تقویم و بردار به من بگو، کمپین بعدی رو چه تاریخی بذاریم که شرایط قطعی خوب باشه.. همین اینسری هم ما تاخیر انداختیم انتشار محتوارو سر آبادان، حادثه قطار اتفاق افتاد، بانکو زدن و …

سوال: دیگه عکس و خبر از پروژه تون منتشر نکنید لطفاً، مخاطب شما که داخلی نیستن بذارید بلاگرا کارشون را بکنن برن

اول اینکه کسب و کار ما برای رسیدن به اهدافش نیاز مالی داره، و ممکنه در آینده خدماتی رو به مخاطبین داخلی ارائه بدیم برای فراهم کردن نیازهای مالی مون برای رسیدن به هدف اصلی که گردشگر خارجیه. دوم که ما برای فراهم کردن هزینه‌ی سفر بلاگرها نیاز مالی داریم و تنها راهی که براش داریم جذب اسپانسره، و اسپانسرهای خارجی که بخاطر تحریم‌ها همکاری نمی‌کنند و اسپانسرهای داخلی نیاز به دیده شدن در داخل ایران دارند … در نتیجه ما مجبوریم که محتواهای سفر رو منتشر کنیم! سوم که ما کار بدی نکردیم که محتوامون رو منتشر نکنیم!

سوال: واقعاً سواله و انتظار جواب داریم چطور هدی با پوشش آزاد زندگی میکنه اما هیچکس بهش ایراد نمی‌گیره؟

هدی رستمی

این سوال رو خود هدی باید جواب بده و ربطی به Feel Iran نداره، اما به عنوان دوست و همکارش می‌تونم جوابی از طرف خودم بدم.کدوم یکی از بلاگرهای معروف خانم تو ایران، همه عکساشون پوشیدست؟ که از هدی انتظار دارید اینجوری باشه؟ هدی هم مثل بقیه آدم‌هایی که به حجاب اجباری اعتقاد نداره، نافرمانی مدنی خودشو نشون میده، چه در اینستا چه در خیابون چه در هرجای دیگه. اگر هدی از فردا عکس‌های با حجاب بذاره، مشکل حل میشه؟ اگر فردا هدی رو بخاطر عکس‌های بی حجابش ببرن مشکل حل میشه؟

سوال: مستند هدی چی؟؟؟ سفر به سرزمین اجدادی

اینم هدی قبلاً در توییترش جواب داده فقط با زبون خودم دوباره میگم من. هدی وقتی تازه برگشته بوده ایران، دوستش فیلمبردار پروژه ای بوده و بازیگر اون پروژه سر صحنه حاضر نمیشه. دوست هدی ازش میخواد که بره سر اون پروژه وبدون دیالوگ فقط حضورداشته باشه، و اون دیالوگ‌ها بعدها سوار اون مستند میشه، اون دیالوگ‌هایی که می‌شنوید صدای هدی نیست! جدا ازین اما، خود هدی قبول داره که اشتباه کرده و نباید از روی اعتماد سر پروژه ای می‌رفته که دیالوگهاش مشخص نبوده.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا