خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ناکامی دولت ابراهیم رئیسی در دو موضوع مهم

وقتی ابراهیم رئیسی به قدرت رسید دلار در کانال 25 هزار تومان بود و در حالی که هنوز مدت زمان دولت سیزدهم او به یک سال نرسیده است، دلار 7  هزار تومان رشد کرده و به 32 هزار تومان رسیده است.

به گزارش قرن نو تقریبا 9 ماه از روزی که ابراهیم رئیسی و کابینه اش، دولت را به دست گرفته و آغاز به کار کردند، می گذرد. هرچند که رئیسی در اوایل به عهده گیری ریاست دولت با چالش هایی زیادی مانند بورس، کرونا و واکسیناسیون و … رو به رو بود، اما دولت او هرچه بیشتر حرکت کرد، به جای حل مشکلات با عملکرد برخی وزرا و معاونان دولت بر چالش ها افزود.

توافقی که حاصل نشد

هر چند که ابراهیم رئیسی در دوران کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری 1400، اظهار نظر مستقیمی درباره برجام و از سر گرفتن مذاکرات وین نداشت اما، این پیش بینی می شد که او دید مثبتی به برجام ندارد. چناچه او در اولین نشست خبری خود پس از رسیدن به ریاست قوه مجریه گفت:« در مذاکرات نیز هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود، مورد حمایت خواهد بود. اما ما وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به این مذاکرات گره نخواهیم زد و اجازه نخواهیم داد که مذاکره برای مذاکره باشد. اجازه نخواهیم داد که مذاکرات فرسایشی شکل بگیرد، بلکه باید هر نشستی با نتیجه همراه باشد. نتیجه محوری موضوع ماست و باید آورده‌ای برای ملت بزرگ ایران داشته باشد. در راستای آورده برای ملت ایران و رفع محدودیت‌ها، تحریم‌ها و راستی‌آزمایی مسئله را دنبال خواهیم کرد.

با این حال، شش ماه پس از این گفته رئیسی، اولین دور از مذاکرات وین در دولت رئیسی در هشتم آذرماه 1400 آغاز شد. مذاکراتی که، تا به الآن به هیچ نتیجه ای نرسیده است و حتی با صدور قطعنامه نیز همراه بوده است. روز دوشنبه 16 خرداد ماه، آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند به شورای حکام آژانس تحویل دادند و در نهایت روز چهارشنبه 18 خرداد ماه قطعامه ای در شورای حکام علیه ایران صادر شد. 

 سازمان انرژی اتمی هم با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه‌گیری بر خط سطح غنا OLEMو فلومتر آژانس در ایران خبر داد و همچنین وزارت امور خارجه در پی تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس، در بیانیه ای نوشت:« جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست روز چهارشنبه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح می‌کند.»، در این بیانیه آمده است:«جمهوری اسلامی ایران بر اساس بیانیه مشترک مورخ ۵ مارس ۲۰۲۲ ، حسن نیت خود را در تعامل با آژانس با ارائه اطلاعات فنی دقیق نشان داد و انتظار این بود که آژانس نیز با رویکردی مستقل، بی طرفانه و حرفه ای، اقدامی سازنده و واقع بینانه در جهت عادی سازی موضوعات پادمانی که به اذعان خود آژانس به هیجوجه نگرانی عدم اشاعه ای نداشته، صورت دهد. ظاهرا برخی یادشان رفته که تمام موضوعات گذشته یکبار و برای همیشه در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ توسط شورای حکام بسته شد.» 

ابراهیم رئیسی، نیز در روز پنجشنبه در واکنش به این قطعنامه گفت:« چندبار می‌خواهید ملت ایران را بیازمایید و سخنان مسئولان کشور را نشنیده بگیرید، گمان می‌کنید با صدور قطعنامه‌ها ما عقب‌نشینی می‌کنیم؟ به نام خدا و به نام ملت، ایران یک قدم از مواضع خود عقب نمی‌نشیند. ما متوقف نخواهیم شد و توسعه صنعت، کشاورزی و گردشگری کشور را به اخم و لبخند دشمن گره نمی‌زنیم.»

دلار به 32 هزار تومان رسید/سفره مردم کوچکتر شد

 وقتی ابراهیم رئیسی به قدرت رسید دلار در کانال 25 هزار تومان بود و در حالی که هنوز مدت زمان عمر دولت سیزدهم به یک سال نرسیده است، دلار 7  هزار تومان رشد کرده و به 32 هزار تومان رسیده است.

از سوی دیگر از زمان حذف ارز ترجیحی، آغاز جراحی اقتصادی دولت سیزدهم و دادن یارانه های 300 و 400 هزار تومانی به خانوارها، چندین کالای اساسی قیمت های صعودی داشته است. هرچند برخی از سیاستمداران و اقتصاددانان از تصمیم رئیسی برای حذف ارز ترجیحی حمایت کردند اما، برخی دیگر هم از این تصمیم او انتقاد کرده و درباره تبعات اقتصادی این تصمیم یکباره که به کوچک تر شدن سفره های مردم و زمینه سازی برخی اعتراضات منجر می شود هشدار داده اند.

شکست یا پیروزی؟

با وجود آنکه دولت رئیسی تنها 9 ماه است که روی کار آمده و هنوز تا سال 1404، فرصت زیادی برای حل مشکلات اقتصادی و سیاسی دارد باید دید که رئیسی، تیم اقتصادی و  تیم مذاکرات او می توانند از پس چالش هایی کشور را محاصره کرده است برمی آیند، یا جراحی اقتصادی او موفق می شود یا دولت او در همان اول راه از نفس می افتد؟ آیا مذاکرات وین برای احیای برجام دوباره آغاز می شود یا دیگر امیدی به احیای آن نیست؟ این ها سوالاتی است که باید دید دولت با سیاست هایی که اتخاذ می کند، چگونه به آن ها پاسخ می دهد. 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا