خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«شهاب مرادی»، عضویت در «سازمان نظام روان‌شناسی» و پروانۀ فعالیت

رضا دانشمندی در یادداشتی برای انصاف نیوز درباره‌ی فهرست منتشرشده از سوی سازمان نظام روانشناسی از افراد غیر روانشناس فاقد مجوز نوشت:

سازمانِ نظام روان‌شناسی و مشاوره دوم و نهم خردادماه امسال دو سیاهه‌ منتشر کرد (اسامی افراد غیر روان‌شناسِ فاقدِ مجوز) و با وعدۀ انتشار اسامی بیش‌تر، از مردم خواست به آنان مراجعه نکنند.

رسانه‌ها هم اسامی این افراد را با تیترِ «روان‌شناسانِ زرد» بازنشر دادند. نداشتنِ تحصیلاتِ مرتبط (در دو مقطع) دست‌کم تا کارشناسی ارشد، عدم عضویت در «سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره»، حاضرنشدن در کمیسیون‌هایِ تخصصی سازمان (برای مصاحبه و تأیید صلاحیت) و عدم دریافت پروانۀ اشتغال یا پروانۀ مرکز (برای افراد حقیقی یا حقوقی) ایرادهایِ سازمان نظام روان‌شناسی به افراد نامبرده است.

یعنی ممکن است فردی دارایِ مدرک دکترای روان‌شناسی (گرایش‌هایِ مختلف) و عضو هیأت علمیِ دانشگاهی معتبر با ده‌ها مقاله و تألیف باشد، اما فاقد عضویت یا پروانۀ فعالیت از «نظام روان‌شناسی»، در نتیجه نامش در دو لیست منتشرشده، کنار مدّعیانِ آشنایی با کائنات و قانونِ جذب و فنِّ بیان و فنگ‌شویی قرار گرفته است (سازمان نظام می‌توانست با انتشار لیستی طبقه‌بندی شده «انصاف» را هم آموزش دهد).

گرچه در این دو سیاهه نام افرادی دیده می‌شود که سال‌هاست در ایران (فرهنگ هلاکویی و آزیتا ساعیان و …) حضور ندارند، اما گویا لیست سازمان نظام استثناهایی (افرادی مانند حجه‌الاسلام شهاب مرادی) در داخل کشور هم دارد. وجود نامبارکِ استانداردهایِ دوگانه، همیشه مانع اِعمال عادلانۀ قانون و مقررات می‌شود.

چند نکته:

  • احتمالاً اکنون روان‌شناسان هم دریافته‌اند که با فروکاستن مسائلِ اجتماعی به فرد (و بیان توصیه‌هایِ اخلاقی) و در غیابِ رویکردِ ساختاری و نهادی هر اصلاحی بیهوده است و راه به جایی نمی‌برد.
  • وقتی باورهای دیرپای جامعه فرومی‌ریزد و با رانت، «نابرده رنج، گنج مُیسّر می‌شود»، زمانی‌که توزیع ثروت عادلانه نیست و شکاف نابرابری هر روز عمیق‌تر شود، هنگامی‌که یک نوبت کار و فعالیت اقتصادی، رفاه‌آفرین نیست، در چنین شرایط شیزوفرنیک و چندپاره‌ای، چنین دُکّان‌هایی نه تنها بسته نمی‌شود، که رونق هم می‌گیرد.
  • بیش‌ترِ افرادِ نامبرده در دو لیست، تحت عنوان‌هایِ رنگارنگ و متفاوتی فعالیت می‌کنند، که دسته‌بندی آنها می‌تواند خلاء‌ها و کاستی‌هایِ جمعی ایرانیان را نشان دهد – آرامش، اشتغال، درآمد و رفاه(1).

ماجرا دو سو دارد؛ فروشنده و خریدار! چراغ دُکّان این بنجُل‌فروشان را مردمانِ گرفتار و پریشان‌وزگاری روشن نگاه داشته‌اند که از مسیرهایِ مرسومِ کسبِ درآمد و رفاه و آرامش ناامیدند. جامعه کلّی به‌هم پیوسته است، راه حلِّ اساسی رونق اقتصادی (مهار تورم و ایجاد اشتغال و…) است – تا نوبت به فرهنگ و خردورزی برسد.

  • آنومی (مانند زمین‌لرزه) وضعیتی فراگیر است و مصونیتی از آن وجود ندارد. مگر مثلاً در حوزۀ سلامت و «پزشکی» شرایط غیر از این است؟ قاعده‌مندی در جامعه سُست شده و این سرآغاز بحران است.
  • «روان‌شناسی» از اولویت‌هایِ مدّعیانِ «تحوّل علوم انسانی» در دهۀ اخیر بوده است. نمی‌دانم «سازمان نظام روان‌شناسی» چه موضعی دربارۀ دگرگونی سرفصل دروس دانشگاهی داشته، اما با وجود «علومِ انسانیِ منقول» و آموزش و ترویج آن، تعاریف «علم» و تخصّص هم احتمالاً دستخوش دگرگونی می‌شود – و چه جای گلایه و شکایت؟!
  • کلام آخِر، نیازمند جدّیّت در بازاندیشی در مفهومِ «علم» هستیم. مشکل بنیادی‌تر از آن است که با انتشار چند لیست و توصیه قابلِ رفع باشد، احتمالاً مسأله «هستی‌شناسی» و «معرفت‌شناسیِ» ایرانی است که هنوز نمی‌تواند «علم» و «شبه‌علم» Pseudoscience را تحدید کند و پاره‌های معرفت را از هم بازشناسد (طبِّ سنّتی یا اسلامی همان‌قدر ابطال‌‌ناپذیر است که قانونِ جذب و شُکر).

-Instagram: reza.daneshmandi
-Twitter: DaneshmandiReza
-Telegram user ID:@rezadaneshmandi

پ.ن.
1 – مُراقبه/ مدیتیـشن Meditation، ، پاک‌سازیِ ذهن، حسِّ ناب، سیگنالِ مثبت، سابلیمینال (نفوذ به ناهشیار و عبور از دیوار دفاعی ناهشیار)، حالِ خوب، چاکرادرمانی Chakra Therapy، خودشناسی، بیداری، سوادِ زندگی، کیمیاگری، آگاهی، رشدِ فردی (فردیت)، تقویت عزّتِ نفس، هوشِ هیجانی، مهارت‌های ذهنی، لایف کوچ Life Coach، مربّیِ موفقیت وشتاب‌دهندۀ توسعۀ شخصی، مهارت‌های زندگی و موفقیت و NLP، رابطۀ عاطفیِ ایده‌آل، صداسازی، فنّ بیان، ارتباط مؤثّر، زبانِ بدنBody Language ، مربّی متافیزیک/کائنات، دنیایِ ماورا، آفرینش کوانتومی، قانونِ جذب Law of Attraction، قانون/معجزۀ شکرگزاری Thanksgiving، معجزۀ ذهن، انرژیِ مثبت، کارآفرینی و آموزشِ کسب‌وکار، ایده‌پردازیِ موفقیتِ مالی، هدایت کاری Business Coaching، فنگشوییFeng Shui / Chinese Geomancy ، و …

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. یعنی منی که یازده سال از عمرم را روانشناسی خوندم و دکتر روانشناسم ،با فردی که چند واحد روانشناسی خونده و فقط نصیحت کردن بلده یکی میدونید؟ اصلا شما از اصول اخلاق روانشناسی چیزی میدونید؟ یکی از اصول اخلاق در رولنشناسی خنثی بودن پوشش روانشناس هست. اخه کسی که مشکلات فرازناشویی داره واقعا میره پیشیک فرد مذهبی با عبا و قبا؟
    مگه روانشناسی نصیحت کردنه؟. چرا هرکسی رو میبینی در حوزه سیاست یا روانشناسی نظر میده؟
    روانشناس کسی هست که دو دوره تحصیلی مدرک روانشناسی داره و مجوز فعالیت از سازمان گرفته
    مگه من میتونم برم تو مساجد موعضه کنم؟ حوزه علمیه بمن اجازه میده ؟ چطور هر صنفی برای خودش سندیکا داره حالا که به روانشناس رسیده ،سندیکای ما شد بد؟ انصاف تو انصاف نداری

    11
    5
  2. دکتر مهسا که یااااازده سال درس خوندین!
    وقتی غلط املایی دارین حرفتون اثرگذار نخواهد بود!!
    موعظه،نه موعضه@@
    ضمنا ,بنظر شما درسته دکتر انوشه هم توی این لیست زرد باشن؟؟؟؟؟خیییلی عجیب نیست؟؟؟؟

    3
    1
  3. سلام و آفرین به خانم دکتر مهسا بابت جواب دندان شکن
    متاسفانه هر فردی با خواندن چتد کتاب داعیه روان شناس شدن و فراهم کردن رفتار کاسبکارانه برای خود شده است و جالب اینجاست که سازمان نیم بند و ناتوان روان شناسی در مقابل زیاده خواهان نایستاده است.بله متاسفانه سالهاست که ثروت و قدرت در اختیار عده ای قرار گرفته است و سعی در قبضه کردن نظام های مختلف پزشکی و روان شناسی و .. دلرتد.امیدوارم مردم آگاه باشند که هر شخصی که تریبون صدا وسیما و حکومت را در اختیار دارد حتما فرد مجربی برای پاسخ به مشکلات و یا ناسازگاری های رفتاری رو روانی نمی باشددو صد البته مردم آگاه در نهایت نزد متخصصین امر خواهند رفت و دکان شیادان طولی نخواهد پایید.به امید آگاهی و رعایت اتصاف از اصحاب رسانه

  4. غرور شما عجیبه خانم محترم….شهاب مرادی دارای مطالعات گسترده روانشناسی هست…و اینکه اتفاقاً مردم تمام مشکلاتشون رو با یه شخص روحانی در میون میذارن و روحانی رو ترجیح میدن بر هر کس دیگه ای…

    4
    3
  5. اتفاقاً مردم به یه روحانی اندازه تمام روانشناس ها اعتماد دارن و رجوع میکنن شهاب مرادی هم مطالعات روانشناسی گسترده داره…و نباید روانشناسی رو تقلیل داد به هر چیزی که صرفا غرب میگه …ما اسلام داریم

    3
    2
  6. اصلا یه افراد زیادی به امثال آقای شهاب مرادی اعتماد دارند به ایشان مراجعه می کنند و افراد زیادی هم به روانشناسی صرف وارداتی که گاهی اصلا با فرهنگ اسلامی ایرانی تضادهایی هم دارد اطمینان دارند به آن ها مراجعه می کنند .
    گاهی اصلا طرف نمی خواهد به روان شناسی صرف رجوع کند آقای مرادی هم معلوم است که ادعای روان شناسی صرف ندارد
    ولی پیشنهاد بنده بعنوان کسی که با هر دوطرف آشنا هستم این است از دیدگاه های تخصصی طرف مقابل از راه اهلش آشنا شوند .
    بنده اطلاع دارم در حوزه علمیه قم حدود 300 روحانی روانشناسی بالینی و دیگر گرایش ها را در حد کارشناسی ارشد و دکتری گذرانده اند و مدرک آموزش عالی از دانشگاه دارند
    برخی از آموزه های علوم انسانی غربی از نظر همان تخصص هم مناسب فرهنگ ما نیست مثلا در فرهنگ غربی بنا بر تضاد علم و دین است و در رنسانس جامعه غربی از علم گریزی دین خود را نجات داده و به علم و تجربه که البته نگاه ناقصی به علم است روی آورده درحالی که پیامبر اسلام از اول فرموده دنبال علم بروید ولو در دورترین نقاط عالم و عقل یکی از منابع چهارگانه فهم دین است و اصلا اصول دین اسلام بدون تشخیص عقل قابل پذیرش نیست
    کسی که در شناخت اصول دین تقلید کند از نظر دین مردود است .
    حالا ما بیاییم این دو دین را یکی قرار دهیم و مثل برخی وقتی در جامعه در مورد دین حرف میزنیم بگوییم با عقل و علم در تضاد است خوب این از حقیقت دور است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا