خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازارها باز است، خريد و فروش متوقف

مشاهدات میدانی خبرنگار انصاف نیوز از برخی بازارهای تهران

گروه اقتصادی، انصاف نیوز: همه مراکز فروش، مجمتع‌های تجاری و مغازه‌های پایتخت دایر هستند اما خریدوفروش به شکل محسوسی کاهش یافته است. این مشاهدات خبرنگار انصاف نیوز از برخی بازارهای مهم پایتخت است.

بر پایه این گزارش، فروش به‌ویژه در بازار کالاهای وارداتی، که مستقیما تحت تاثیر نرخ برابری ریال و ارزهای خارجی قرار دارد، متوقف شده است. نوسانات ارزهای خارجی و مخصوصا دلار، سبب شده عرضه کالا توسط عمده‌فروشان متوقف شود و بنابراین خرده‌فروش‌ها در بازارهایی چون موبایل، رایانه و لوازم خانگی رغبتی به خرید و فروش نشان نمی‌دهند.

خرید و فروش در بازارهای متاثر از نرخ ارز در حالی متوقف شده که دلار در بازار غیررسمی تهران همچنان صعودی است و بعد از ظهر سه شنبه، خریدوفروش در نرخ 32 هزار و 800 تا 900 تومان صورت گرفته است.

متین ر، یکی از فروشندگان کنسول‌های بازی و قطعات جانبی کامپیوتر می‌گوید: هر وقت نرخ دلار بالا و پایین می‌شود، چند روزی کار و کاسبی ما تعطیل می‌شود چون نه می‌توانیم کالاهای مورد نیازمان را بخریم و نه می‌توانیم چیزی به مردم بفروشیم.

خبرنگار انصاف نیوز از او می‌پرسد در شرایطی که بسیاری از این کالاها با نرخ‌های قبلی وارد شده، چرا فروش به نرخ جدید انجام یا کلا متوقف می‌شود؟، می‌گوید: دلیلش این است که اگر به نرخ‌های قبلی بفروشیم، دیگر نمی‌توانیم آن را جایگزین کنیم و متضرر می‌شویم.

این فروشنده مستقر در «بازار رضا» ادامه می‌دهد: فرض کنید یک قطعه با دلار 25 هزار تومانی وارد شده و الان 1 میلیون تومان قیمت دارد. اگر امروز آن را به همین قیمت بفروشم، باید بروم با دلار 32 یا 33 هزار تومانی جایگزینش کنم. خب، این اختلاف را باید از جیب بپردازم که منطقی نیست.

آقای تبریزی، فروشنده لوازم خانگی خارجی در چهارراه جمهوری تهران، در پاسخ به دلایل توقف فروش می‌گوید: وقتی در فاصله یک صبح تا ظهر، دلار هزار تومان بالا می‌رود یا پایین می‌آید، طبیعی است که هیچ‌کس به فروش رغبت نکند.

او تنش و جروبحث با مشتری را بدترین اتفاق برای فروشندگان باسابقه می‌داند و می‌گوید: از صبح تا بعد از ظهر قیمت کالایی مثل یخچال یا ماشین ظرف‌شویی می‌تواند تا 3 یا 4 میلیون نوسان کند. اگر در اوج قیمت به شما بفروشم و بعد دلار پایین بیاید، شمای مشتری شاکی می‌شوی و یقه مرا می‌گیری که چرا گران فروخته‌ای؟ اگر با قیمت پایین بفروشم، باید جواب همکاران و شرکا را بدهم. معلوم است در این شرایط ترجیح می‌دهیم کاسبی نکنیم تا مدام در جنگ و جدال نباشیم.

یکی از فعالان بازار موبایل هم که نمی‌خواست نام و صدایش ضبط شود، گفت: من و بسیاری از همکارانم حاضریم دولت نرخ دلار را چند برابر بکند اما تضمین دهد که برای چند سال این نرخ ثابت است. دلار 40 هزار تومان باشد اما نوسان نداشته باشد، بهتر است از این‌که 20 هزار تومان باشد اما دائم بالا و پایین برود. در دلار ثابت گران می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم اما در دلار نوسانی، هیچ برنامه‌ای امکان اجرا ندارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا