خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنگوی ستاد ملی کرونا: وضعیت سیستان و بلوچستان سیاه نیست

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشریح وضعیت کرونا در استان سیستان و بلوچستان و با تاکید بر اینکه اوضاع در این استان به سیاهی نرسیده است، گفت: تصمیم ویژه‌ای برای سیستان و بلوچستان و سایر استان‌های درگیر گرفته شد که از سنین پایین‌تر را واکسینه کنیم و حتی در سیستان و بلوچستان از هفته آینده سنین ۵۰ سال به بالا را واکسینه کنیم.

به گزارش ایسنا، علیرضا رئیسی گفت: امروز مرور کلی بر وضعیت دنیا داشتیم. ویروس دلتا خیلی از کشورها را درگیر مرده و آثار آن در ۶۸ کشور دیده شده و بیشترین مرگ در روز گذشته در برزیل با ۱۶۰۰ مرگ داشتیم و کشور هندوستان هم حدود ۷۰۰ مرگ تجربه کرد و کشور اندونزی و کشورهای هماسیه شرقی ما درگیر هستتد و کشور ما هم همانطور که بحث ورود ویروس هندی مطرح شد و هشدار داده شده بود اتفاق افتاد و تمهیدات مناسبی از دو ماه قبل اندیشیده شد و اگر این اقدامات نبود شاید زودتر درگیر می‌شد. موارد ویروس آفریقای جنوبی و هندی در بوشهر و هرمزگان پیدا شد اما با واکنش سریع دانشگاه‌های علوم پزشکی جلوی گسترش آن گرفته شد.

رد پای ویروس هندی در ۶۸ کشور

وی افزود: درباره مرزهای شرقی هشدارهای لازم داده شده بود اما کنترل این مرزها نسبت به مرزهای غربی سخت‌تر است زیرا تردد غیرقانونی زیادی از آن اتفاق می‌افتد و با توجه به تحولات افغانستان میزان مهاجرت به کشور ما زیاد است‌. نیروی انتظامی، ناجا، سپاه و ارتش در کنترل از دو ماه قبل فعالیت خوبی انجام دادند اما با این وجود هنوز افرادی دیدیم که از مرزهای شرقی وارد شدند و بیمار بودند و این نشان‌دهنده انتقال بیماری از طریق آنهاست. در ابتدا شاید با کنترل مرزها بتوان انتقال بیماری را به تاخیر انداخت اما نمی‌توان کلا مانع ورود بیماری شد و شاهد این مدعا ۶۸ کشوری است که درگیر کرونای هندی شدند و حتی انگلستان با وجود واکسیناسیون گسترده درگیر موج بیماری با کرونای هندی شده است. یکی از مصوبات امروز تشدید نظارت بر مرزهای شرقی بود.

تصمیمات ویژه برای سیستان ‌و بلوچستان

رئیسی ادامه داد: در مناطق قرمز فقط مشاغل گروه یک مجاز به فعالیتند اما در استان سیستان و بلوچستان ویژه‌تر نگاه کردیم و بانک‌ها ادارات دولتی تعطیل شدند مگر ادارات دولتی ضروری که باید با ۳۰ درصد ظرفیت فعال باشند. تصمیم دیگر نیز پشتیبانی کامل سیستان و بلوچستان بود که اگر کمبودی وجود داشته باشد برطرف شود.

مشاغل مجاز به فعالیت در شهرهای قرمز کرونا

وی افزود: ۹۲ شهر قرمز است و از یکشنبه صبح مصوبات ستاد ملی کرونا برای شهرهای قرمز و نارنجی اجرایی می‌شود. یکی از کانون‌های اصلی انتشار ویروس، رستوران‌هاست. گروه شغلی یک یعنی هیچ رستورانی نباید در تهران و سایر شهرهای قرمز باز باشد تنها می‌تواند به صورت بیرون‌بر خدمات بدهد. مشاغل ضروری مثل داروخانه، نانوایی، مطب، سوپرمارکت و … می‌توانند باز باشند که پیش‌تر در قوانین رنگبندی‌ها اعلام شده است.

رئیسی با تشکر از اصناف برای همراهی با مقررات ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: از این عزیزان ممنونیم که از ابتدای شروع این پاندمی بیشترین همراهی را داشتند و شاید ما در مقام دولت نتوانستیم خیلی به آنها کمک کنیم البته کمک‌هایی صورت گرفت اما در قبال کمک‌های اصناف کمتر بود با رساندن پروتکل‌ها به بالای ۸۵ درصد در زمینه بازگشایی مشاغل هم امیدوارتر هستیم.

وی افزود: بحث دیگری که در ستاد مطرح شد پیرامون واکسیناسیون بود و ان‌شاءالله بتوانیم طی روزهای آتی وضعیت بهتری داشته باشیم. می‌بینم برخی عزیزان در روزهای انتهایی دولت فعلی مصاحبه‌هایی می‌کنند در مورد واکسن. کسانی که دستی بر آتش دارند وضعیت را می‌دانند ما از آبان سال گذشته قرارداد بستیم و پول پرداخت کردیم برای سبد کووکس و قرار بود ۱۶.۸ میلیون دُز واکسن به ما تحویل دهند و با کشورهای زیادی وارد مذاکره شدیم و ۳۵ شرکت خصوصی آمدند گفتند نمی‌گذارند ما واکسن وارد کنیم ولی با وجود صدور مجوز از سوی ما حتی یک واکسن هم نیامد و ما می‌دانستیم چنین می‌شود.

از اوضاع خوب تجهیزات پزشکی در سیستان و بلوچستان تا آغاز واکسیناسیون ۵۰ سال به بالا از هفته آتی

وی درباره شرایط کرونا در سیستان وبلوچستان تصریح کرد: این استان طی پیک‌های قبلی خیز جدی نداشته است و شرایط فعلی اولین خیز جدی در این استان است که باید از چند جنبه به آن نگاه کرد. همین که پیک‌های متعدد در آنجا رخ نداده است یعنی مردم آنجا کمتر در معرض ویروس بودند. در استان سیستان و بلوچستان چون مردم مواجه قبلی کمتری با ویروس داشتند میزان درگیری کلی از میانگین کشوری کمتر است. در این استان پیک‌های قبلی عدد بالایی برای جمعیت این استان و برای ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت بالا نبود و حداکثر بیمار بستری در هفته ۲۵۰ نفر بوده است یعنی حدودا روزی ۳۰ تا ۳۵ بیمار بستری که عدد بالایی نبوده است. الان دو اوج بیماری میزان بستری ۲۹۷ نفر گزارش شده است یعنی هنوز هم نسبت به جمعیت استان از نظر تعداد بیماری، بیمار خیلی زیاد است البته روند افزایشی است. ما همیشه کمترین میزان فوتی در این استان را داشتیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: اگر آمار را بر شاخص ببریم و به ازای هر ۱۰۰ هزار بیمار بررسی کنیم هنوز بستری ۲۹۷ نفر عدد خیلی بالایی نیست البته یک مورد هم برای ما زیاد است اما اینکه می‌گویند سیستان و بلوچستان سیاه شد اصلا درست نیست، خیز بیماری وجود دارد اما آنگونه که عنوان می‌شود نیست. درست است زیرساخت‌ها در سیستان و بلوچستان ضعیف است اما اگر در تمام حوزه‌ها مانند حوزه سلامت در این استان کار شده بود الان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های برخوردار کشور بود. در حوزه سلامت خیلی خوب کار شده است و سیستان و بلوچستان با ۸ سال قبل اصلا قابل مقایسه نیست. از نیمه دوم سال ۹۹ تاکنون حدود ۱۰۰۰ تحت به ناوگان تخت‌های این استان اضافه شده است و همین الان یک بیمارستان ۳۰۰ تخت‌ خوابی آماده بهره برداری دارد و در همین مدت ۱۰۰ دستگاه ونتیلاتور و ۱۰۰ دستگاه یونیت ICU به استان اضافه کردیم.

وی افزود: از آغاز پیک در استان با دستور وزیر بهداشت یک تیم آنجا مستقر شدند و تمهیدات لازم اندیشیده شد و اکنون هر بیمارستان ۲ دستگاه اکسیژن‌ساز دارد و از نظر زیرساخت در حوزه سلامت مشکل نداریم.

رئیسی ادامه داد: خیلی‌ها مصاحبه کردند و اخیرا شخصی استان سیستان و بلوچستان را با کشور پاکستان مقایسه کرده است که مقایسه غلطی است. هند و پاکستان به هم بسیار نزدیک هستند و بر اساس آمارهای هند روزانه هزار نفر فوت می‌کنند و حتی هیزم برای سوزاندن جسدها کم آمده آنوقت چطور می‌شود آمار در پاکستان انقدر کم باشد؟ اینکه در یک مقطع خاص این مقایسه صورت گیرد عقلانی نیست. از نظر ما به عنوان کارشناس اولین خیز سیستان و بلوچستان اکنون رخ داده است و بحث سایر نقاط کشور جدا است. اینکه اعلام کنند سیستان و بلوچستان سیاه شد درست نیست و به مردم اطمینان می‌دهم مشکل تجهیزات پزشکی نخواهیم داشت.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، تاکید کرد: تصمیم ویژه‌ای برای سیستان و بلوچستان و سایر استان‌های درگیر گرفته شد که از سنین پایین‌تر را واکسینه کنیم و حتی در سیستان و بلوچستان از هفته آینده سنین ۵۰ سال به بالا را واکسینه کنیم و امیدوارم این موضوع مورد اقبال مردم قرار گیرد البته برای استان‌های هرمزگان، کرمان، بوشهر و فارس هم این برنامه را داریم و به مرور زمان کل کشور را در این زمینه تحت پوشش خواهیم برد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا