خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی | واکنش دفتر رهبری به راهپیمایی اعتراضی علیه «رادیکال‌ها»

به‌کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

سه‌شنبه 1 آبان 1369

مديران روزنامه‌هاى يوميه آمدند. سياست‌هاى جارى را توضيح دادم و با تاكيد بر ضرورت انتقاد، حدود انتقادات مورد مشورت قرار گرفت؛ رهبري جواب اين سئوال را به من محول كرده‌اند.

چهارشنبه 2 آبان 1369

رهبرى، امروز در صحبت‌هايشان به افرادى كه در مشاجرات اخير، در مجلس تند حرف زده‌اند، به شدت حمله كرده‌اند.

پنج‌شنبه 3 آبان 1369

آقاى احمد آذرى قمى آمد. چندين كسالت دارد. به دكتر ايرج فاضل، وزير بهداشت سفارش كردم. درباره مسايل سياسى، اقتصادى و ادارى مذاكره شد.

اعضاى هيأت رئيسه مجلس خبرگان آمدند. درباره هيأت رئيسه خبرگان آينده، ساختمان مركز خبرگان در قم و مسائل جارى و به خصوص اختلافات اخير و شروع بعضى از نمايندگان در انتقاد از رهبرى و اظهارات رهبري مذاكره شد. ناهار مهمان من بودند.

جمعه 4 آبان 1369

امروز در قم، طلاب و مردم، عليه بعضى از نمايندگان راديكال مجلس راهپيمايى كردند.

آقاى محمد يزدى هم در نماز جمعه، به تلخى نمايندگانى را كه حرف ولايت فقيه را در مجلس مراعات نكرده‌اند، مورد حمله قرار داد.

عصر احمد آقا آمد. از موج جديد حمله اظهار نگرانى كرد و گفت مجمع روحانيون خود را براى ختم درگيري‌ها آماده كرده بودند. گفتم آنها حساب خودشان را از افراد تند جدا كنند؛ از من خواست كه براى آرام كردن جريان و جلب اعتماد آنها كمك كنم.

شنبه 5 آبان 1369

آقاى عبدالله نورى، وزير كشور تلفن كرد و از اعلان راهپیمایی فردا در مقابل مجلس اظهار نگرانى نمود و خواستار اعمال نفوذ براى لغو آن شد. گفتم به دفتر رهبرى پيشنهاد بدهد. سپس از دفتر رهبرى، در اين خصوص تلفنى از من نظر خواستند؛ نظر دادم كه دفتر رهبرى اعلام كنند كه با تشكر از مردم، مراسم لغو شود. با آيت‌الله خامنه‌اى در اين خصوص تلفنى مذاكره شد؛ با لغو برنامه راهپيمايي در مقابل مجلس موافقت كردند.

يكشنبه 6 آبان 1369

آقاى عبدالله ناصرى، مديرعامل‌ خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا آمد. گزارش كار و راه‌هاى توسعه و تكامل را داد. تأكيد كردم كه استقلال سازمان را حفظ كنند و خبرها را بدون توجه به خطوط موجود تهيه نمايند و جهت‌گيرى شان، در چارچوب سياست‌هاى نظام باشد؛ قول كمك دادم.

شب مهمان آقاى خامنه‌اى بودم. درباره نهضت آزادى، حج، اضافه حقوق نظاميان، درگيرى‌هاى جارى انتخابات مجلس خبرگان، معارضان عراقي، پيشنهادهاي آقاي محسن دعاگو، در خصوص ايجاد خط روحانيون مستقل از جناح‌هاي چپ و راست و آقاي سيد محمود هاشمى شاهرودي در خصوص همكاري نيروهاي انقلابي عراق با صدام در مبارزه با آمريكا، مذاكره و تصميم‌گيرى شد.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1369

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا