خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزیر نفت: اجازه نمی‌دهیم مردم عراق دل‌نگران تامین گاز باشند

جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم گفت: در بحث صادرات گاز به عراق 43 درصد رشد حجمی صادرات داشتیم‌ و اعلام می‌کنیم در تامین پایدار گاز شریک قابل اعتماد برای عراق هستیم و اجازه نمی‌دهیم مردم عراق دل‌نگران تامین گاز باشند، ضمن اینکه صادرات گاز به عراق در برنامه‌های آتی افزایش می‌یابد.

به گزارش فارس، جواد اوجی در تشریح جزئیات دریافت 1.6 میلیارد دلار طلب معوق ایران از عراق بابت صادرات گاز به عراق اظهار داشت: این رقم 1.6 میلیارد دلار مربوط به دولت قبل است که به ایران پرداخت نشده بود، اما در دولت سیزدهم بابت صادرات گاز به عراق هر ماه به صورت جاری پول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دریافت کرده‌ایم.

وی همکاری وزرای برق و نفت عراق برای پرداخت این بدهی عراق به ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطلوب ارزیابی کرد و گفت: طی تفاهم با طرف عراقی اعلام می‌کنیم که تامین گاز مردم عراق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت پایدار انجام می‌دهیم، تامین انرژی مردم عراق اولویت کاری ما بوده است و اجازه نمی‌دهیم مردم عراق نگرانی بابت تامین گاز داشته باشند.

وزیر نفت افزود: کشور عراق همه حساب‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت کرده است، اما این رقم 1.6 میلیارد دلار در بودجه سال 2022 آنها دیده نشده بود اما در مجلس خودشان مصوبه گرفتند و این رقم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به حساب شرکت ملی گاز ایران پرداخت کردند.

  • رشد 90 درصدی وصول مطالبات حاصل از صادرات گاز به کشورهای همسایه‌ در سال 1401

اوجی افزود: در سه ماهه امسال کل صادرات ما به کشورهای همسایه 43 درصد رشد حجمی داشته است و در وصول مطالبات حاصل از صادرات گاز به کشورهای همسایه نیز 90 درصد رشد داشته‌ایم.

وزیر نفت اظهار داشت: این وصول‌های ارزی حاصل از صادرات نفت،‌ میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و گاز کمک شایانی به مدیریت ارزی در داخل کشور و تامین اقلام اساسی می‌کند.

وی تأکید کرد: در این 11 ماه که صادرات گاز به عراق داشتیم، هر ماه پول آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وصول کرده‌ایم.

وزیر نفت افزود: در بحث صادرات گاز به عراق 43 درصد رشد حجمی صادرات داشتیم‌ و اعلام می‌کنیم در تامین پایدار گاز شریک قابل اعتماد برای عراق هستیم و اجازه نمی‌دهیم مردم عراق دل‌نگران تامین گاز باشند، ضمن اینکه صادرات گاز به عراق در برنامه‌های آتی افزایش می‌یابد.

جواد اوجی ساعاتی پیش در صفحه شخصی خود نوشته بود: خوشبختانه با دیپلماسی فعال انرژی و پس از چند ماه مذاکره، ساعاتی قبل ۱.۶ میلیارد دلار طلب معوق سال‌های گذشته بابت صادرات گاز به عراق وصول شد.

به گفته وزیر نفت از ابتدای سال جاری نسبت به سال گذشته، حجم صادرات گاز کشور ۲۵ درصد و وصول درآمدهای ارزی حاصل از آن ۹۰ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا