خرید تور تابستان ایران بوم گردی

محمد محقق لشکر کشی طالبان به مواضع تاجیک ها، ازبک ها و هزاره ها و کشته شدن غیرنظامیان را محکوم کرد

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، لشکرکشی طالبان از چهار جهت به ولسوالی بلخاب ولایت سرپل را اعلام جنگ این گروه در برابر هزاره‌ها خوانده و نسبت به عواقب آن هشدار داده است. چهار ترکیب نژادی اصلی افغانستان اکثر جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد؛ تاجیک‌ها (از اقوام ایرانی‌تبار)، ازبک‌ها، هزاره‌ها (عمدتا شیعیان) و افغان‌ها (پشتون‌ها) که بیشتر طالبان از پشتون ها هستند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، محقق شب گذشته (چهارشنبه، ۲۵ خرداد ماه) در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود نوشته کار عاقلانه این است که بلخاب به جنگ کشانیده نشود و طالبان باید مشکل داخلی‌ شان را با مولوی مهدی مجاهد، تنها فرمانده‌ی هزاره‌‌تبار این گروه از طریق گفت‌وگو حل کنند.

او نوشته است: «اما لشکرکشی بالای بلخاب که در صورت وقوع درگیری طبعا وقوع فاجعه متصور است، به معنای جنگ با مردم هزاره تلقی خواهد شد و سراسر مناطق هزاره‌نشین از این قضیه متأثر خواهد گردید و به نفع هیچ طرف نخواهد بود.»

محقق افزوده است که طالبان از یک‌سو برای بازگشت چهره‌های سیاسی کمیسیون تشکیل می‌دهند و از سوی دیگر در درون صفوف خود این گروه تصفیه‌ی قومی جریان دارد.

او جنگ دوام‌دار توأم با کشتار غیرنظامیان در پنجشیر و بغلان در برابر تاجیک‌ها، برخورد خشونت‌بار قومی در مقابل ازبک‌ها در تخار و لشکرکشی چهارجانبه در بلخاب را به‌عنوان نمونه‌هایی از تصفیه‌ی قومی طالبان یادآوری کرده است.

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان نوشته است: «مجموع این حرکات نشان می‌دهد که طالبان در امر قبول اقوام و مذاهب و احزاب غیر از خود جدی نیستند و صرف یک شعار کاذب می‌باشد.»

این در حالی است که اخیرا اختلافات میان رهبری طالبان و مولوی مهدی مجاهد، فرمانده‌ی هزاره‌تبار این گروه اوج گرفته است. گزارش‌های متعددی منتشر شده است که طالبان از چهار جهت برای بازداشت مولوی مهدی به ولسوالی بلخاب نیرو اعزام می‌کنند.

مولوی مهدی در دیدار با آخرین هیأت اعزامی طالبان به ولسوالی بلخاب، از عدم حضور هزاره‌ها در حکومت سرپرست طالبان انتقاد کرده و گفته بود که دیگر حاضر نیست در حکومت این گروه کار کند و دوست دارد به‌عنوان یک شهروند عادی در بلخاب بماند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا