خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی | صحبت با رهبری درباره «حرف‌هاى نامربوط» تندروها پیرامون كمك به صدام

به کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

‌شنبه 29 دي 1369

ساعت هشت و نيم، به دفترم رسيدم. در اخبار و گزارش‌ها، تلاش آمريكا براى جا انداختن اينكه جنگ به سرعت تمام نمى‌شود و جلوگيرى از دخالت اسرائيل در جنگ كه ممكن است در جواب موشك‌پرانى عراق وارد شود، متمركز شده است. روز اول، اخبار به گونه‌اى پخش شد كه به نظر مى‌رسيد، عراق تعادلش را از دست داده و در حال رفتن است.

عصر شوراي‌عالى امنيت ملي را در حضور آقاى خامنه‌اى تشكيل داديم. بررسى وضع‌ جارى سياست تبليغاتى و خبررسانى، نحوه موضع‌گيرى در خصوص فرض دخالت اسرائيل در جنگ، ادامه سياست بى‌طرفى و پرهيز جدى از كشيده شدن به جنگ در هر حال و جواب نامه امروز گورباچف به من كه خواسته از توسعه جنگ جلوگيرى كنيم، مورد بحث قرار گرفت و تصميم‌گيرى شد.

به دفترم رفتم و كارها را انجام دادم. امروز عراق، باز به اسرائيل حمله موشكى كرده است؛ تاكنون اسرائيل از نشان دادن عكس‌العمل خوددارى نموده است.

يكشنبه 30 دي 1369

شب مهمان آيت‌الله خامنه‌اى بودم. درباره حرف‌هاى نامربوط بعضي از تندروها درخصوص لزوم كمك به صدام، مسايل جنگ، دادگاه ويژه روحانيت، نماينده ايشان در گزينش، تشكيلات كارگرى، كسالت آقاى منتظرى، اعزام پيك به تركيه، گزينش و مسايل حوزه علميه و نصب دكتر فاضل در شوراى انقلاب فرهنگى و نصب او به عنوان مشاور، صحبت و تصميم‌گيرى كرديم.

دوشنبه 1 بهمن 1369

در گزارش‌ها، تشديد جنگ و پرتاب موشك‌هاى عراق به رياض و ظَهران، واقع در عربستان سعودي آمده است.

عصر شوراى اقتصاد جلسه داشت. قرار شد قيمت ارز رقابتى را از هر دلار 80 تومان، به 60 تومان و ارز ترجيحى را از 42 تومان به 60 تومان تعديل كنيم.

پنج‌شنبه 4 بهمن 1369

با هيأت سورى، به سرپرستي آقاي عبدالحليم خدّام، معاون رييس‌جمهور سوريه ملاقات كرديم. آنها از انهدام عراق خوشحال‌اند و شكست صدام را قطعى مى‌دانند. مى‌گويند، حتى در صورت درگيرى عراق با اسرائيل، به نفع عراق وارد جنگ نمى‌شوند و حركت عراق در پرتاب موشك به اسرائيل را ماجراجويى براى كشاندن ديگران به‌ دنبال خود مي‌خوانند.

امروز رهبرى، سخنرانى صريحى در مورد جنگ كرده اند و تأكيد بر بى‌طرفى و محكوميت آمريكا و عراق داشته‌اند.

شنبه 6 بهمن 1369

آقاى سيفيان آمد. از دانشگاه‌ها گفت و از عدم اعزام دانشجو به آمريكا شكايت داشت كه به عقيده او، از تحريف غلط وصيت‌نامه امام ناشى شده و معتقد است وصيت امام مربوط به نيروهاى مسلح است و از ضررهاى علمىِ عدم اعزام دانشجو به آمريكا گفت.

خبر دادند كه تعدادي هواپيماى جنگى عراق، بدون اجازه وارد فضاي ايران شده‌اند و تقاضاى فرود اضطرارى كرده‌اند و عليرغم بدى هوا، در پايگاه نوژه و فرودگاه همدان بر زمين نشسته‌اند. با مشورت تلفنى با رهبرى، قرار شد خبر آمدن هواپيماها را بدهيم. يكى از هواپيماها، هنگام فرود، از باند بيرون رفته و آتش گرفته است. عصر، دكتر حسن روحانى، دبير شوراي عالي امنيت ملي، براى مشورت در همين مورد آمد.

شوراي‌عالى امنيت ملى جلسه داشت. بيشتر وقت صرف بررسى مسأله ورود هواپيماهاي عراقي و نحوه برخورد تبليغاتى شد. آمريكايي‌ها پيام فرستاده‌اند و با توجه به خبر فرود چند هواپيماى غير نظامى، خواسته‌اند براساس مفاد قطعنامه‌هاى شوراى امنيت سازمان ملل، اين هواپيماها، تا آخر جنگ به عراق برنگردند.

تصميم گرفتيم به عراق از طريق جمعيت هلال احمر، كمك غذايى و دارويى كنيم.

آقاى مهدي كروبى، رييس مجلس شوراي اسلامي، از اعلان طرح صلح منع شد؛ گفتيم كلى‌گويى كنند. شب با احمد آقا مهمان آقاى خامنه‌اى بوديم. همان مسايل شورا مطرح بود.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1369

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا