خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«قیمت دارو 7 برابر می‌شود»

پایگاه خبری انتخاب نوشت: یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس در واکنش به نامه سندیکای صاحبان صنایع دارو، عنوان می‌کند که تولیدکننده هم بر سر تصمیم حذف یا حفظ ارز ترجیحی از سوی دولت، سردرگم است. قیمت فعلی دارو برای تولیدکننده صرف ندارد و در حال ضرر و زیان دادن، هستند. از سوی دیگر شورای قیمت‌گذاری هم همکاری لازم را برای افزایش قیمت دارو‌ها انجام نمی‌دهد. مجلس هم مطرح کرده است که قیمت‌ها باید در حد شهریور ماه ۱۴۰۰ حفظ شود و در صورتی که افزایش داشته باشد، بیمه باید ما‌به‌التفاوتش را بپردازد، ولی بعید می‌دانم بیمه چنین شرطی را بپذیرد چرا که توانایی پرداخت این مبلغ را ندارد.

کلاف حذف ارز ترجیحی دارو پیچیده شده است. از یک سو وزیر بهداشت در ابتدا اعلام کرد که ارز ترجیحی دارو حذف می‌شود، ولی بعد دوباره حرف خود را پس گرفت و در آخرین گفت و گوی خود در هفته گذشته از عدم حذف ارز ترجیحی دارو خبر داد. در این میان مجلس هم به طور مکرر اعلام کرد که ارز ترجیحی دارو حفظ می‌شود. اما سوی دیگر ماجرا سازمان غذا و داروست که اعلام کرده ارز ترجیحی دارو حذف شده است.

سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور هشدار داده‌اند که خطوط تولید دارو از تیرماه تعطیل خواهند شد. در این نامه اشاره شده است که راهکار‌های تخصیص منظم ارز و قیمت‌گذاری منصفانه با پوشش بیمه‌ای مناسب برای حمایت از بیماران، در مکاتباتی متعدد به گوش کلیه مسئولین و نهاد‌های مربوطه رسیده، اما هیچگونه اقدام عملی در خصوص رفع مشکلات انجام نشده و عملا فرصت و امکان تولید بسیاری از دارو‌ها از بین رفته است.

همایون سامه یح نجف آبادی در گفتگو با «انتخاب» درباره تناقضات حذف یا حفظ ارز ترجیحی دارو، عنوان کرد: «صحبت‌ها متناقض است؛ یک بار وزارت بهداشت اعلام می‌کند که ارز ترجیحی را تا بهمن ماه حفظ می‌کند و یک‌بار دیگر از حذف آن خبر می‌دهد. واقعیت این است که تولیدکننده در این مورد سردرگم است. می‌رود تامین اعتبار کند و ارز بگیرد، اما متاسفانه تامین ارز برایش انجام نمی‌شود و به همین علت دچار مشکل شده‌اند. در هر حالت قیمت فعلی دارو برای تولیدکننده صرف ندارد و در حال ضرر و زیان دادن، هستند. از سوی دیگر شورای قیمت‌گذاری هم همکاری لازم را برای افزایش قیمت دارو‌ها انجام نمی‌دهد.»

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: «صحبتی که شده این است که بالاخره ما باید کارخانه‌های داروسازی‌مان را حفظ کنیم. در صورتی که آن کارخانه‌ها متضرر شوند و در نهایت به تعطیلی بیانجامد، این به ضرر ماست. از طرفی بحثی که مجلس کرده این است که قیمت‌ها باید در حد شهریور ماه ۱۴۰۰ حفظ شود و در صورتی که افزایش داشته باشد، بیمه باید ما‌به‌التفاوتش را بپردازد.»

نجف‌آبادی در خصوص اینکه اساسا بودجه بیمه کفایت قبول چنین امری را می‌دهد یا خیر، گفت: «بعید می‌دانم بیمه چنین شرطی را بپذیرد چرا که توانایی پرداخت این مبلغ را ندارد. بودجه‌ای که برای بیمه در نظر گرفته شده حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان است که در صورت حذف ارز ترجیحی این مقدار متاسفانه کفاف پاسخگویی بیمه‌ها را نمی‌دهد. خود دولت در جلسه تقدیم بودجه اعلام کرد که ارز ترجیحی را حذف می‌کنیم و هیچ مشکلی هم ایجاد نمی‌شود. البته صحبت کلی بود از دانه‌های روغنی و غذای دام تا بحث دارو را در بر می‌گرفت. ولی در حال حاضر متاسفانه با افزایش قیمت مواد خوراکی، آن هم در حالیکه صحبت از افزایش قیمت تعداد کمی از اقلام غذایی بود، در عمل اینطور نشد و تورم بالا رفت.»۸۶٪سامسونگ گلکسی اس 5 | Galaxy S5پیشنهاد امروز

وی ضمن تاکید بر اینکه افزایش ۵۶ درصدی حقوق کارگران هم باعث تورم زیادی شد، اظهار کرد: «مخارج تولید بالا رفت و از طرفی مواد خوراکی هم گران شد. این امر منجر به افزایش هزینه کارخانه‌ها شد. چرا که کارخانه‌ها موظف هستند صبحانه، ناهار و بعضی مواقع شام کارگران را تامین کنند؛ بنابراین کارخانه‌ای که صد‌ها نفر کارگر دارد باید متحمل خرج زیادتری شود مگر اینکه کیفیت غذا را کاهش دهد که این هم روی کارآیی کارگر صد در صد تاثیر منفی خواهد گذاشت.»

این نماینده مجلس در ادامه مطرح کرد: «بنده هم با حذف ارز ترجیحی موافق نبودم چرا که این نگرانی وجود داشت که باعث فشار زیاد به مصرف‌کننده می‌شود. همچنین این مسئله را هم باید در نظر گرفت که ما دو نوع واردات دارو داریم؛ یکی اینکه مواد اولیه را وارد و دارو را در داخل کشور تولید می‌کنیم دیگری هم اینکه دارو به صورت حاضر و آماده وارد می‌شود. بالتبع دارویی که وارد می‌شود با توجه به اینکه قیمت ارز اکنون حدود ۳۲ هزار تومان است، قیمت آن دارو هم هفت برابر می‌شود. در حالیکه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی افزایش پنج برابری را داشتیم. این بازهم معضل بسیار بزرگی برای بیمه‌ها خواهد بود، چون اگر واقع نگر باشیم، بیمه توانایی پرداخت چنین مبلغی را ندارد.»

نجف‌آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ریزی از سوی دولت برای حذف ارز ترجیحی دارو وجود داشته، گفت: «آنچه ما می‌دانیم این است که دولت در این مورد قول و تعهد داده بود که مشکلی ایجاد نشود. به نظر من بقیه را باید از وزیر بهداشت یا معاونین ایشان پرسید که برنامه‌ریزی و زیرساخت‌های‌شان برای چنین چالشی چه بوده است. من فکر می‌کنم زیر ساختی هنوز حاضر نشده بود و در عین حال چنین تصمیمی گرفته شد. در حال حاضر هم به باور من چنین زیرساختی وجود ندارد.»

وی افزود: «مبلغ ۷۰ هزار میلیارد تومان برای بیمه‌ها که اشاره کردم با استناد به بودجه، زمانی که دلار ۲۶ هزار تومان بود، حدود ۱۱۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان محاسبه شده بود. الان متاسفانه قیمت دلار افزایش پیدا کرده و همین هم باعث دو چندان شدن مشکل شده است.»

نجف‌آبادی در واکنش به اظهارات فعالان دارو که عنوان کرده‌اند مشخص نیست یک میلیارد دلار ارز تخصیص یافته به داور چه‌طور هزینه شده است، گفت: «با نامه کمیسیون بهداشت یک میلیارد دلار ارز ترجیحی اختصاص پیدا کرد که طبیعتا باید صرف واردات دارو یا مواد اولیه شده باشد. بعید می‌دانم سواستفاده‌ای صورت گرفته باشد، چون سازمان بازرسی کل کشور در مورد مبالغ، به شدت حساسیت زیادی به خرج می‌دهد و کوچک‌ترین مشکلی باعث جوابگویی خیلی‌ها خواهد شد. من بعید می‌دانم رانت یا مشکلی وجود داشته باشد و به باور من چنین مشکلی وجود ندارد. سال‌های گذشته هم مبالغی ارز تخصیص داده و همه به صورت مواد اولیه دارو وارد ایران می‌شد.»

این نماینده مجلس درباره گمانه‌زنی‌هایی که برای استیضاح وزیر بهداشت می‌شود، بیان کرد: «به طور کلی صحبت‌هایی درباره استیضاح برخی وزرا مطرح است؛ ولی اجماع نمایندگان بر این است که دولت آقای رئیسی را حمایت کنند. نظر کلی رفع نواقص است نه استیضاح وزیر.»

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا