خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سهام‌داری زورکی بازنشستگان تامین اجتماعی حاشیه‌ساز شد! [+روش انصراف]

سهام‌داری زورکی بازنشستگان تامین اجتماعی جدیدترین حاشیه برای این قشر محترم در آخرین روزهای سال‌جاری است!

با واریز حقوق اسفند ماه بازنشستگان تامین اجتماعی در روزهای اخیر (اسفند 402) مشخص شد یک میلیون تومان از حقوق‌های واریزی برخی کسر شده است.

بازنشستگان تامین اجتماعی از شهرهای گوناگون خبر داده‌اند که یک میلیون تومان از حقوق‌شان کسر شده و جویای علت این کسری بوده‌اند که در نهایت مشخص شد سازمان بیمه‌گر تصمیم گرفته است بازنشستگان را سهام‌دار کند البته بدون اطلاع و رضایت ایشان!

با بالاگرفتن ابهام‌ها و اعتراض‌ها، سازمان تامین اجتماعی بالاخره اطلاعیه‌ای صادر کرد و توضیح داد که این کسورات بابت تخصیص سهام یکی از شرکت‌های پتروشیمی به بازنشستگان بوده است.

خبرآنلاین هم از قول رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داد که این شرکت، پتروشیمی امیر کبیر است که 52 درصد سهامش به تامین اجتماعی واگذار شده است. او همچنین گفته است: مستمری‌بگیرانی که تمایلی ندارند، می‌توانند با ارسال عدد ۱۱ به شماره ۹۲۰۷۷۷۲۰۲۶ از خرید سهام انصراف دهند.

سازمان تامین اجتماعی در اطلاعیه خود آورده است: «پیرو کسورات انجام شده در واریز روز نخست حقوق برخی از بازنشستگان این سازمان (حروف الف) که با هدف سرمایه‌گذاری و واگذاری سهام یکی از شرکت‌ها، صورت پذیرفته، این سازمان ضمن حمایت از اقداماتی که در جهت منافع و صرف و صلاح بازنشستگان و ذی‌نفعان معزز تأمین اجتماعی است؛ بر ضرورت اطلاع‌رسانی قبلی، کامل و مبتنی بر حق انتخاب داوطلبانه این قشر عزیز از هرگونه طرح مرتبط با ایشان تأکید می‌کند. لذا با دستور صادر شده توسط مدیرعامل سازمان و هماهنگی صورت گرفته با بانک‌های عامل و همچنین کانون عالی بازنشستگان، کسورات انجام شده که بدون اطلاع‌رسانی مکفی صورت پذیرفته بود با قید فوریت به حساب کلیه مستمری‌بگیران گروه “الف” بازگشته و هرگونه برداشت، تحت هر عنوان از حساب نیز تا زمان اطلاع‌رسانی کافی و شفاف و ثبت‌نام داوطلبانه بازنشستگان عزیز که متعاقباً از طریق کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی اعلام می‌شود؛ متوقف شد.»

بنا بر اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی و رئیس کانون بازنشستگان این سازمان، مستمری‌بگیرانی که به خرید این سهام تمایلی ندارند، می‌توانند با ارسال عدد ۱۱ به شماره ۹۲۰۷۷۷۲۰۲۶ از خرید سهام انصراف دهند.

گفتنی است سهام‌داری زورکی بازنشستگان مسبوق به سابقه بوده و یک رویه در اقتصاد سیاسی کشور است که از دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد باب شد. در آن دوره، دولت برای سبک کردن رقم حجیم بدهی‌هایش به سازمان‌های بیمه‌گر، سهام شرکت‌های بزرگ خود را در قالب رد دیون به سازمان‌های بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی واگذار کرد.

پیش‌تر انصاف نیوز در گزارشی نشان داده بود این تصمیمی چگونه هم حاکمیت شرکت و عملکرد بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور را دچار مشکل کرد و هم دو سازمان عمده بازنشستگی را از مسیر اصلی منحرف و تصمیم‌گیری به اعوجاج مبتلا کرد.

در واقع سازمان تامین اجتماعی خود قربانی یک تصمیم کلان در اقتصاد کشور بوده است و به نوعی، اجبارا سهامی در اختیار می‌گیرد و بنابراین آن را اجبارا به بازنشستگان خود واگذار می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا