خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«انتقاد به محتوای بنرهای سواد رسانه‌ای وارد است، منظورمان معاندان بودند!»

فراز دیلی نوشت:

مدیرکل ارتباطات و روابط بین‌المللی شهرداری اصفهان: این تبلیغات قرار است دومرحله‌ای باشد؛ هدف این بود که در ابتدا طرح‌ها مبهم باشند تا توجه مخاطب را جلب کرده و در مرحله دوم، به ویژگی‌های این رسانه‌ها اشاره کنند. این انتقاد وارد است که باید در این طرح‌ها به نوعی نشانه‌گذاری می‌کردند که منظور همه رسانه‌ها نیستند. من مطمئنم که شهرداری قصد توهین به رسانه‌ها را نداشته است

رسانه وارونه می‌کند. رسانه گزینش و پنهان می‌کند. این تعدادی از جمله‌هایی است که اخیرا، در بنرهای شهرداری اصفهان به معرض عموم گذاشته شده است. جملاتی که در نگاه اول، اهانت به مرجعیت رسانه‌ها بوده و از همین جهت، صدای اهالی رسانه را درآورده است. تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در اعتراض به این تبلیغات، از شهرداری اصفهان گلایه کرده و گفته‌اند که «شهرداری، همه رسانه‌ها را به یک چوب رانده است». ماجرا چیست؟

رسانه‌های مجازی در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته‌اند و تعداد کاربران این رسانه‌ها، روز به روز در حال افزایش است. با این حال، تبلیغات محیطی به عنوان تبلیغات کلاسیک و سنتی، همچنان مهم‌ترین بستر القای موضعات به مخاطب به شمار می‌رود. حال، شهرداری اصفهان فارغ از توجه به هدفی که از ابتدا قصدش را داشته، با استفاده از همین ابزار و به بهانه روشنگری در سواد رسانه‌ای، همه رسانه‌ها را به وارونه‌گویی، پنهان‌کاری و انتشا گزینشی اخبار متهم کرده است.

یکی از اهالی رسانه‌ای استان اصفهان در واکنش به این اقدام شهرداری، در صفحه اینستاگرام خود نوشته: «پس ما رسانه‌ای‌ها هم با تأسی از مشکلاتی که در برخی شهرداری‌ها بوده بنویسیم: شهرداری اختلاس می‌کند، شهرداری رانت‌خوار است، شهرداری حق کارگر می‌خورد و…». دراین بین، برخی در دفاع از شهرداری اصفهان مدعی بودند که این تبلیغات، «رسانه‌های معاند» را هدف گرفته است. همه این‌ها، به ابهامات ماجرا دامن زده است.

روزنامه اینترنتی فراز در این باره با «علی معرک‌نژاد»، مدیرکل ارتباطات و روابط بین‌المللی شهرداری اصفهان و حجت الاسلام «احسان تیموری»، سردبیر روزنامه اصفهان زیبا گفت‌وگو کرده است.

«معرک‌نژاد»، در این باره به فراز گفت: «کمیته فرهنگ شهروندی، با هدف اطلاع‌رسانی فرهنگ‌های شهروندی از دهه ۸۰ فعالیت خود را آغاز کرد و از این جهت، اصفهان از نخستین شهرهایی بود که در این حوزه فعالیت می‌کرد. ماجرای بنرهای اخیر در اصفهان از این قرار بود که فرهنگسرای رسانه یک سری طرح پیرامون سواد رسانه‌ای آماده می‌کند. این طرح‌ها از لحاظ گرافیکی خوب بودند اما انتقادهایی به محتوا وارد است. شهرداری در این طرح‌ها ویژگی‌های رسانه‌های معاند را برای مردم تشریح کرده است با این هدف که مردم هرآنچه را می‌بینند قبول نکنند. اصحاب رسانه، با گلایه از این که مخاطب این طرح‌ها عام بوده، واکنش بسیار بدی به این طرح‌ها داشتند».

او در ادامه گفت: «این تبلیغات قرار است دومرحله‌ای باشد؛ هدف این بود که در ابتدا طرح‌ها مبهم باشند تا توجه مخاطب را جلب کرده و در مرحله دوم، به ویژگی‌های این رسانه‌ها اشاره کنند. این انتقاد وارد است که باید در این طرح‌ها به نوعی نشانه‌گذاری می‌کردند که منظور همه رسانه‌ها نیستند. من مطمئنم که شهرداری قصد توهین به رسانه‌ها را نداشته است».

احسان تیموری، سردبیر روزنامه اصفهان زیبا اما حاضر به اظهار نظر زیادی در این مورد نکرد و به گفتن این جمله اکتفا کرد: «اگر گرافیک بنرها بهتر بود، شاید منظور را بهتر می‌رساند. من اعتقادم این است که نیتشان توهین به رسانه نبود».

با این حال، باید منتظر مرحله دوم تبلیغات شهرداری اصفهان بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا