خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دیدار رئیس جمهور قزاقستان با رییسی و رهبری

آیت‌الله خامنه‌ای عصر امروز (یکشنبه) در دیدار آقای «قاسم ژورمات توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان و هیئت همراه با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی میان ایران و قزاقستان، بر لزوم گسترش بیش از پیش همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف به‌ویژه همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کردند.

به گزارش انصاف و به نقل از وبسایت “Khamenei.ir” ، رهبری هماهنگی در زمینه مسائل سیاسی و اقتصادی را برای گسترش روابط ضروری خواندند و با تأکید بر لزوم فعال شدن کمیسیون مشترک خاطرنشان کردند: دو طرف باید برای پیگیری توافق‌ها و اجرایی شدن آنها تلاش مضاعفی انجام دهند.

رهبر انقلاب گسترش همکاری‌های فرهنگی ایران و قزاقستان را نیز مهم دانستند و افزودند: «فارابی به‌عنوان یک فیلسوف و دانشمند اسلامی که اصالت قزاقستانی دارد و در ایران هزار سال درباره آثار او تحقیق و مطالعه شده است، می‌تواند مبنای همکاری‌های فرهنگی و تشکیل یک کمیته مشترک علمی میان دو کشور شود.»

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در خصوص مسائل مربوط به اوکراین گفتند: در قضیه اوکراین مشکل اصلی این است که غربی‌ها درصدد توسعه ناتو هستند و آنها هر جا که بتوانند برای گسترش نفوذ خود تأمل نخواهند کرد.

ایشان خاطرنشان کردند: باید مسائل را با دقت رصد و بررسی کرد و مراقب بود زیرا امریکایی‌ها و غربی‌ها همواره درصدد گسترش دایره نفوذ خود در مناطق مختلف از جمله در شرق و غرب آسیا، و ضربه زدن به استقلال و اقتدار کشورها هستند.

در این دیدار که رئیس‌ دولن سیزدهم نیز حضور داشت، آقای قاسم ژورمات توکایف رئیس‌جمهور قزاقستان گفت: مذاکرات بسیار خوبی با جناب آقای رئیسی داشتیم و اسنادی که به امضاء دو طرف رسید می تواند زمینه‌ساز گسترش بیش از پیش روابط دو کشور باشد.

رئیس‌جمهور قزاقستان اشتراکات تاریخی و فرهنگی ایران و قزاقستان را عمیق خواند و با استقبال از پیشنهاد رهبر انقلاب برای تشکیل کمیته علمی در زمینه فارابی، دیدگاههای خود را درباره مسائل منطقه و شرایط اوکراین بیان و توضیحاتی درباره شرایط کشورش بعد از تلاش ناکام برای کودتا در دی ماه سال گذشته، ارائه کرد.


رئیس دولت سیزدهم یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ایران را نقش‌آفرینی موثر در افزایش همگرایی منطقه‌ای از طریق گسترش تجارت از مسیر ایران دانست و اظهار داشت: ایران جایگاه منحصر به فردی در جغرافیای راهبردی منطقه دارد و می‌تواند مسیر اتصال بین منطقه‌ای از شرق و جنوب آسیا به اروپا باشد.


به گزارش انصاف و به نقل از پایگاه خبری “president.ir” روسای قوه مجریه ایران و قزاقستان بعد از ظهر امروز یکشنبه به شکل ویدئوکنفرانس دستور آغاز فعالیت ترانزیت تمام ریلی اولین قطار کانتینری از کریدور ایران را که روز قبل از قزاقستان به تهران رسیده بود، از ایران به ترکیه صادر کردند.
سید ابراهیم رئیسی در این مراسم سفر رئیس جمهور قزاقستان به تهران را نقطه عطف و گامی بلند در مسیر ارتقای روابط دو کشور توصیف کرد و گفت: همچنین لازم می‌دانم از مسئولان راه‌آهن ایران و قزاقستان برای اجرای این کار مشترک و ماندگار قدردانی کنم. آغاز فعالیت این مسیر ریلی می‌تواند گسترش روابط اقتصادی و تجاری تهران- آستانه و دیگر کشورهایی را که در آینده به این مسیر متصل خواهند شد، تسهیل کند.
رئیس قوه مجریه با بیان اینکه یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ایران نقش‌آفرینی موثر در افزایش همگرایی منطقه‌ای از طریق گسترش تجارت از مسیر ایران به عنوان یک مسیر امن، کم هزینه و سریع است، افزود: ایران جایگاه منحصر به فردی در جغرافیای راهبردی منطقه دارد و می‌تواند مسیر اتصال بین منطقه‌ای از شرق و جنوب آسیا به اروپا باشد.
رئیسی از اینکه امروز با عنایت به برنامه‌های دولت مردمی جمهوری اسلامی جهت گسترش و توسعه روابط با همسایگان و کشورهای منطقه، نخستین قطار ترانزیتی کشور دوست قزاقستان از کریدور شرقی- غربی از مسیر جمهوری اسلامی ایران در حال تردد است، اظهار خرسندی کرد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه شرکت‌های حمل و نقل بین قاره‌ای مدت‌هاست علاقمند کریدور شرقی- غربی و شمالی و جنوبی از مسیر جمهوری اسلامی ایران شده‌اند، تصریح کرد: با برداشته شدن محدودیت‌های کرونا و فعال شدن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی این مسیر به خصوص برای کشورهای آسیایی و اروپایی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.
ابراهیم رئیسی دلیل استقبال کشورهای آسیایی و اروپایی از این کریدور را به صرفه بودن از نظر هزینه و زمان و وجود امنیت در جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطرنشان کرد: ایران به واسطه تصریح سیاست‌های بالادستی اهتمام جدی به حوزه حمل و نقل ریلی دارد.
رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه تامین نیازها و رفع موانع ترانزیت ریلی در سریع‌ترین زمان ممکن از اولویت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران است و همه کشورهای جهان می‌توانند روی مسیر ایران حساب کنند، گفت: امید است با فعال‌تر شدن این کریدور، مراودات تجاری کشورهای آسیای میانه از مسیر ایران روز به روز گسترش یافته و در واقع پنجره و مسیر سودآورتری را در عرصه تجارت و بازرگانی بین‌المللی شاهد باشیم.
«قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان نیز در این مراسم با مهم توصیف کردن همکاری کشورش با جمهوری اسلامی ایران در راه‌اندازی این کریدور ریلی و با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در این مسیر گفت: امیدوارم این پروژه همانگونه که آقای رئیسی بیان کردند، بند به بند و به صورت کامل اجرایی شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا