خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اجاره 6 برابر شده است

اقتصاد آنلاین نوشت: نگاهی به آمارهای رسمی حاکی از آن است که در ۱۰ سال اخیر شاهد رشد عجیب قیمت مسکن و اجاره بها بوده‌ایم. به طوریکه اجاره بها از سال ۹۰ تاکنون، بیش از ۶برابر شده است.

روزهایی که می‌گذرانیم، همراه شده با شدیدترین دوره تورمی مسکن؛ برخی مستاجران از افزایش دو تا سه برابری اجاره خانه خود خبر می‌دهند؛ برخی دیگر نیز می‌گویند صاحب‌خانه در یک سال دو بار خواستار افزایش اجاره بها شده و اگر این کار را نکنیم، ما را مجبور به اسباب کشی خواهد کرد؛ بنابراین عجیب نیست که دغدغه اصلی همه مستاجران موعد تمدید اجاره خانه باشد.

برخلاف چند سال پیش دیگر این موضوع تنها مربوط به اقشار پایین درآمدی نیست و تقریبا همه مستاجران در هر دهک درآمدی که باشند، نگران این موضوع هستند؛ شرایط به شکلی شده که تقریبا بسیاری از مستاجران اگر نتوانند خانه خود را تمدید کنند، چاره‌ای جز رفتن به محله پایین‌تر ندارند؛ بسیاری دیگر شرایط خود را نیز کنار گذاشته‌اند؛ برای مثال اگر قبلا به دنبال خانه پارکینگ‌دار، آسانسوردار و… بودند، الان دیگر به این موارد توجهی ندارند.

نگاهی به آمارهای رسمی نیز موید رشد شدید اجاره بها و شرایط سخت اجاره نشینی است. بر اساس گزارش بانک مرکزی میانگین اجاره بهای هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران در اردیبهشت امسال حدود ۱۲۷ هزار تومان بوده است.

به بیان دیگر اجاره ماهانه یک واحد ۷۵ متری در شهر تهران به بیش از ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار رسیده و رهن کامل یک خانه ۷۵ متری در شهر تهران به طور میانگین بیش از ۳۰۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

این در حالی است که میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران در سال ۱۳۹۵ برابر با چهار میلیون بوده است و این یعنی شما با بودجه ۳۰۰ میلیونی در سال ۱۳۹۵ می توانستید یک خانه ۷۵ متری بخرید. بر اساس همین آمار، میانگین هزینه اجاره واحد مسکونی شهر تهران در سال ۱۳۹۵ به ازای هر متر مربع برابر با حدود ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان بود این یعنی هزینه ماهانه اجاره یک واحد ۷۵ متری در سال ۱۳۹۵ کم تر از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان  و هزینه رهن کامل یک واحد ۷۵ متری در آن سال حدود ۶۰ میلیون تومان بوده است و شما با بودجه ۳۰۰ میلیونی در سال ۱۳۹۵ می توانستید یک خانه ۳۷۵ متری را رهن کامل کنید.

نکته جالب تر آن است که اجاره بها از سال ۹۰ تا ۹۵، افزایش حدود دو برابری را تجربه کرد؛  اما از سال ۹۵ تا اردیبهشت امسال اجاره بها جهش حدود ۶ برابری را ثبت کرده است تمام این اعداد و ارقام نشان از شرایط دشوار اجاره نشینان دارد.

هر چند مسئولان سعی دارند که با سیاست هایی همچون تعیین سقف افزایش اجاره بها و یا پرداخت وام کمک ودیعه مسکن، کمی از مشکلات اجاره نشینان بکاهند؛ اما تجربه سال‌های نه چندان دور نشان می دهد که این سیاست ها چندان کار ساز نخواهد بود.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا