خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فرمانده ارتش انگلیس: جنگ جهانی سوم در راه است [+اخبار جنگ اوکراین]

فرمانده جدید ارتش انگلیس به سربازان کشورش اطلاع داد که برای جنگ با روسیه در جنگ جهانی سوم احتمالی آماده شوند.

به گزارش جماران ، ژنرال«پاتریک ساندرز» فرمانده جدید ارتش انگلیس به سربازان کشورش اطلاع  داد که  برای جنگ با روسیه در جنگ جهانی سوم احتمالی آماده شوند.

ساندرز گفت که جنگ روسیه و اوکراین پایه های امنیت جهانی را به لرزه در آورده است.

فرمانده ارتش انگلیس: برای جنگ جهانی سوم و نبرد با روسیه آماده می شویم/ ادامه نبردهای شدید در شرق اوکراین

این ژنرال انگلیسی وعده داد که ارتش را به گونه ای  آماده سازی می کند که بتواند روسیه را در نبرد شکست دهد.

وی تصریح کرد که نیروهای انگلیسی باید«شجاعت آمادگی دوباره برای نبرد در اروپا» را داشته باشند.

در نخستین پیام ساندرز برای ارتش انگلیس پس از به عهده گرفتن فرماندهی ارتش انگلیس گفت که تغییرات جهان از زمان آغاز جنگ در اوکراین شروع شده است.

پاتریک ساندرز روز دوشنبه گذشته پست جدید خود را به عهده گرفت.

ساندرز تصریح کرد: اکنون ضرورت شدید وجود دارد که ارتشی تشکیل شود که قادر باشد که در کنار همپمانان خود بجنگد و روسیه را در نبرد شکست دهد.

ساندرز در اشاره نگران کننده به جنگ جهانی سوم گفت: نسلی خواهیم بود باید ارتش را بار دیگر برای جنگ در اروپا آماده کنیم.

وی افزود: من اولین رئیس ستاد مشترک ارتش انگلیس از سال 1941 هستم که فرماندهی ارتش را در سایه جنگ زمینی در اروپا به عهده می گیرد که در آن نیرویی قاره ای(روسیه) شرکت دارد.

در تحولی دیگر، در حالی که نیروهای اوکراینی در دونباس در شرق این کشور زیر آتش نیروهای روسی و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه قرار دارند، گزارش‌ها نشان می‌دهد مسکو برای اشغال شهر استراتژیک لیسیچانسک آماده می‌شود.

نبردها برای چندین هفته است که در ناحیه سورودونتسک و لیسیچانسک، دو شهر کلیدی برای کنترل دونباس متمرکز شده است. سرگوئی گایدایی، فرماندار این ناحیه، در پستی در کانال تلگرامی خود گفته است شهر سورودونتسک « «بمباران‌‌شده‌ترین مکان» در استان لوهانسک است و نبرد سختی در جریان است که در آن نیروهای روسی در حال گلوله‌باران کردن خانه‌ها و ویران‌کردن شهر هستند.

به گفته این مقام محلی بیش از ۵۰۰ غیرنظامی، از جمله ۳۸ کودک، در کنار سربازان اوکراینی در کارخانه بزرگ شیمیایی آزوت در سورودونتسک پناه گرفته‌اند. آقای گایدایی افزود: «آن‌ها نمی‌خواهند تخلیه شوند و فکر می‌کنند ماندن در آنجا امن‌تر است. ما سعی کردیم با آن‌ها صحبت کنیم، اما آن‌ها نمی‌خواهند چنین کاری را انجام دهند.»

پیشتر در شهر لیسیچانسک در آن سوی رودخانه دونتس، یک حمله موشکی روسیه به «خانه فرهنگ» این شهر چهار تن از ساکنان محلی را که در آن پناه گرفته بودند کشت. روز جمعه سازمان ملل متحد وضعیت انسانی در سراسر اوکراین و به ویژه در شرق دونباس را «بسیار نگران‌کننده و رو به وخامت» خوانده بود.

لیسیچانسک، واقع در استان لوهانسک که قبل از جنگ ۱۱۵ هزار نفر جمعیت داشت، در حال آماده شدن برای نبردهای خیابانی احتمالی در صورت تصرف کامل سورودونتسک توسط نیروهای روسی است.

علیرغم برتری روسیه در دونباس مقاومت نیروهای اوکراینی امکان بازپس گیری مواضعی نظیر محله بیلوگوریوکا را، که در ماه مه توسط مسکو تصرف شده بود، برای آنان فراهم آورده است.

مقام‌های جدایی‌طلب در دونتسک به نوبه خود از گلوله‌باران و زخمی شدن متعاقب ده نفر سخن گفته‌اند. حملات موشکی صبح جمعه روسیه به میکولایف در جنوب اوکراین نیز حداقل دو کشته و بیست زخمی برجای گذاشته است.

ارتش روسیه مدعی است که از زمان آغاز درگیری‌ها، دستکم ۷ هزار «مزدور خارجی» از ۶۴ کشور به اوکراین رسیده‌اند و نزدیک به ۲ هزار نفر از آن‌ها کشته شده‌اند. روز جمعه یک شبکه تلویزیونی دولتی روسیه ویدئویی از دو آمریکایی را پخش کرد که به عنوان داوطلب برای همراهی با نیروهای اوکراینی رفته بودند و چند روز از مفقود شدن آن‌ها می‌گذشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه تایید کرد که عکس‌ها و فیلم‌های دو شهروند آمریکایی «که گفته می‌شود توسط نیروهای نظامی روسیه در اوکراین به اسارت درآمده‌اند» رویت کرده است.

این مقام آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفت «ما از نزدیک وضعیت را زیر نظر داریم»، با این حال او از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

پیشتر جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در پی مفقود شدن این افراد از شهروندان آمریکایی خواسته بود از سفر به اوکراین خودداری کنند.

برلین: برای تولید برق بیشتر از نیروگاه‌های زغال‌سنگی استفاده خواهیم کرد

دولت آلمان روز یکشنبه اعلام کرد که در مواجهه با کاهش اخیر واردات گاز روسیه، اقداماتی اضطراری برای تضمین عرضه انرژی به شهروندان در پیش خواهد گرفت که افزایش استفاده از نیروگاه‌های سوخت فسیلی از جمله آنها خواهد بود.

وزارت اقتصاد آلمان با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص تصریح کرد: «برای کاهش مصرف گاز، باید از گاز کمتری برای تولید برق استفاده شود. در عوض، نیروگاه‌های تولید انرژی با استفاده از زغال سنگ باید بیشتر مورد بهره‌برداری قرار گیرند.»

زلنسکی: «جنوب را به کسی نمی‌دهیم»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز یکشنبه در بازگشت از جبهه‌های جنوبی نبرد نیروهای نظامی کشورش با ارتش روسیه تاکید کرد که مناطق جنوبی پس گرفته خواهد شد و نظامیان اوکراینی «همه چیز را از روس‌ها پس خواهند گرفت.»

آقای زلنسکی هنگام بازگشت به کی‌یف در ویدئویی که در پیام‌رسان تلگرام منتشر شد، گفت: «ما جنوب را به کسی نخواهیم داد، همه چیز را پس خواهیم گرفت، دریا اوکراینی و امن خواهد بود.»

این سخنان احتمالا به منطقه خرسون در جنوب اوکراین اشاره دارد که در همان روزهای نخست تهاجم نظامی روسیه تحت اشغال نیروهای تحت امر ولادیمیر پوتین درآمد.

جانسون خواستار حمایت بیشتر کشورهای غربی از اوکراین شد

به اعتقاد بوریس جانسون، اگر متحدان اوکراین نمی‌خواهند شاهد پیروزی «تجاوز» در اروپا باشند، باید مدت طولانی حمایت و ایستادگی کنند.

نخست وزیر بریتانیا حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین را تجاوز خواند و گفت همانطور که از جنگ دوم جهانی بی سابقه بوده است نباید گذاشت که تجاوز پیروز شود و برای این منظور متحدان اوکراین باید قاطعانه و برای مدت طولانی از کی‌یف حمایت کنند.

وی در مقاله‌ای که در ساندی تایمز منتشر شد، نوشت: کشورهایی که از اوکراین در مواجهه با تهاجم روسیه حمایت می‌کنند باید ضمن حفظ خونسردی و صبر خود، اطمینان حاصل کنند که کی‌یف «استقامت استراتژیک برای بقا و در نهایت پیروزی را خواهد داشت.»

اقای جانسون در این مقاله تاکید کرد: «همه چیز به این بستگی دارد که اوکراین چگونه می تواند توانایی برای دفاع از خاک خود را سریعتر از زمانی که روسیه اقدام به تشدید حملات کند، ارتقا بخشد.وظیفه ما این است که به طرف اوکراینی زمان بدهیم.»

فرماندار لوهانسک: زیر آتش سنگین حملات برای بدترین شرایط آماده می‌شویم

فرماندار نظامی استان لوهانسک روز یکشنبه با اشاره به حملات سنگین نیروهای ارتش روسیه به دو شهر کلیدی سورودونتسک و لیزیچانسک گفت که باید برای روبرو شدن با «بدترین شرایط» آماده شد.

سرهی هایدای در این خصوص تصریح کرد: «وضعیت در شهر (لیزیچانسک) و در کل منطقه دشوار است، زیرا روس ها بیست و چهار ساعت شبانه روز مواضع ما را بمباران می کنند.»

آخرین گزارش‌ها حکایت از آمادگی نیروهای اوکراینی برای آغاز درگیری‌های خیابانی با نظامیان روس در لیزیچانسک دارد.

سربازان در حال حفر چاله و سیم خاردار هستند و پلیس خودروهای سوخته را در سراسر خیابان ها قرار می دهد تا با ایجاد مانع مانع تردد آسان خودروهای نظامی شود.

دبیر کل ناتو: جنگ اوکراین ممکن است «سال‌ها» به طول انجامد

دبیرکل ناتو هشدار داد که جنگ در اوکراین ممکن است «سال‌ها» به طول انجامد و کشورهای غربی باید بر حمایت از کی‌یف در هر مدت زمانی که این مناقشه به درازا بکشد ثابت قدم باشند.

ینس استولتنبرگ در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی بیلد که روز یکشنبه منتشر شد به تبعات این حمایت پایدار اشاره کرد و گفت که باید همه چیز را در نظر گرفت.

وی تصریح کرد: «ما باید آماده باشیم که این مناقشه سال‌ها ادامه یابد، ما نباید در حمایت از اوکراین ضعیف شویم، حتی اگر هزینه‌های آن بالا باشد، هزینه‌هایی که نه تنها به حمایت نظامی مرتبط می‌شود بلکه افزایش بهای انرژی و مواد غذایی را نیز به همراه دارد.»

ادامه تلاش های جهانی برای صادرات غلات اوکراین

در پی بحران به وجود آمده برای صادرات غلات از طریق بندرگاه‌های اوکراین، تلاش‌های بین‌المللی برای حل این معضل افزایش یافته است.

مقامات کی‌یف و ورشو در گذرگاه کورچووا در مرز لهستان با یکدیگر درباره نحوه خروج غلات اوکراین گفتگو کرده‌اند. هفته گذشته طرحی با میانجیگری ترکیه، مبنی بر ساماندهی صادرات غلات اوکراین از طریق ایجاد کریدوری در دریای سیاه، در دست مذاکره قرار دارد. 

در حال حاضر به دلیل حمله نظامی روسیه و مسدود شدن راه‌های خروجی، میلیون‌ها تن گندم و غلات در بنادر اوکراین انبار شده است. بندرگاه‌ها به حالت تعطیل درآمده‌اند و صادرات غلات و حتی علوفه برای حیوانات عملا متوقف شده است.

بر اساس برخی برآوردها ۲۰ میلیون تن غلات در سیلوهای اوکراین ذخیره شده‌اند که امکان انتقال آن‌ها به بازارهای جهانی وجود ندارد.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، درباره طرح این کشور در خصوص صادرات غلات اوکراین گفت: «در روزهای آینده امیدواریم شاهد پیشرفت سریع همه‌چیز باشیم. ما در تلاش هستیم تا مشکل صادرات غلات را در اسرع وقت حل کنیم و در این چارچوب یک نشست را میان روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد ترتیب داده‌ایم. سازمان ملل در این زمینه برنامه‌ای دارد و می‌توان گفت که اکثریت قریب به اتفاق طرف‌ها به آن ابراز تمایل کرده‌اند.»

روسیه پیش از این در واکنش اعلام کرده بود آماده است در ازای لغو برخی تحریم‌ها به کشتی‌های تجاری اجازه دهد تا مواد غذایی اوکراینی را به سایر نقاط جهان منتقل کنند.

قبل از جنگ، روسیه و اوکراین به ترتیب بزرگترین و پنجمین صادرکنندگان گندم در جهان به شمار می‌رفتند. این دو کشور در کنار هم ۱۹ درصد جو، ۱۵ درصد گندم و ۴ درصد ذرت دنیا را تامین می‌کردند که بیش از یک سوم صادرات جهانی غلات را تشکیل می‌دهد.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، اعلام کرده است که کشورهای در حال توسعه در شمال آفریقا، آسیا و خاورمیانه به شدت به واردات گندم وابسته هستند و به دلیل بروز جنگ روسیه و اوکراین در معرض آسیب قرار گرفته‌اند.

این آژانس غذایی سازمان ملل گفته است این خطر وجود دارد که «تعداد جهانی افراد مبتلا به سوءتغذیه بین ۸ تا ۱۳ میلیون نفر در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ افزایش یابد، به ویژه در آسیا، جنوب صحرای آفریقا، خاورمیانه و شمال آفریقا.»

پیشتر آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، نیز هشدار داده بود که جنگ روسیه و اوکراین می‌تواند به یک بحران غذایی جهانی منجر شود.

مشکلات کشاورزان اوکراینی برای فروش گندم

کشاورزان اوکراینی به دلیل شرایط جنگی در کشور برای فروش گندم خود با مشکلات مختلفی روبه رو هستند.

در حالی که دولت اوکراین و رهبران برخی کشورها تلاش می‌کند راهی جایگزین برای انتقال هزاران تن ذخایر غلات در بندر تحت محاصر اودسا، به کشورهای اروپایی بیاید، کشاورزان اوکراینی نیز به دنبال مسیرهای جدید برای بازاریابی محصول باقی مانده در انبارهای خود هستند.

با تداوم جنگ، مردم روستاهای نزدیک به خط مقدم در شرق اوکراین با وجود خطر حمله، مزارع گندم را ترک نکرده اما در فروش آن با دشواری رو به رو هستند.

کشاورزانی اوکراینی اکنون نمی توانند ذخایر گندم سال گذشته خود را در انبارهای خود بفروشند. در حالی که حدود 20 روز بعد نیز برداشت جدید آغاز خواهد شد.

همچنین کشاورزان مناطقی که انبارهای بزرگ گندم هدف حملات هوایی روسیه است، به دلایل امنیتی در نشان دادن انبارهای خود به افرادی که نمی‌شناسند مردد هستند.

ماکسیم وروبیوف، کشاورز 34 ساله ساکن روستای «مایکولایپیلیا» در نزدیکی شهر کراماتورسک در منطقه دونتسک که اخیرا هدف بمباران روسیه قرار گرفته، در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی در این باره اظهار داشت: با وجود خطر حملات همچنان به کشاورزی و محافظت از محصولاتشان ادامه میدهیم و در کنار محصولات سال پیش، برداشت سال جدید نیز به زودی آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در این وضعیت فروش محصولات با سختی انجام می‌شود، افزود: زنجیره لجستیک در منطقه به دلیل جنگ از هم پاشیده شده است. ما باید محصولی را که داریم حفظ کنیم. اگر جنگ شروع نمیشد، همه محصولات‌مان را به راحتی می‌فروختیم.

این کشاور اوکرانی با اشاره به اینکه در انبار خود در روستا تن ها گندم داشته و منتظر برداشت محصول جدید نیز هستند، تصریح کرد: تلاش میکینم مشکلات لجستیکی را حل و خریداران جدید پیدا کنیم. متهمچنین مقداری غلات را برای “روزهای بد” احتمالی نگه داشته‌ایم.

ایتالیا؛ پناهجویان اوکراینی در املاک مصادره شده مافیا اسکان داده شدند

مسئولان یک شهر کوچک در ایتالیا از املاک مصادره شده مافیا به عنوان محل اسکان پناهجویانی استفاده می‌کنند از جنگ و خونریزی در اوکراین گریخته‌اند.

رسکالدینا از کومون‌های استان میلان که نزدیک به پانزده هزار نفر جمعیت دارد در نخستین دوره مسئولیت ژیل آندره لِلو، به عنوان شهردار جدید این منطقه چنین ابتکاری را برای اسکان پناهجویان اوکراینی به خرج داده است.

جیورجیا اورلاندی، خبرنگار یورونیوز در ابتدای گزارش خود از رسکالدینا به همراه شهردار به یکی از این خانه‌ها رفته که تتیانا و خانواده‌اش پس از جان سالم به در بردن از وقایع هولناک شهر زادگاهاش، بوچا و سپس فرار از اوکراین در آن ساکن شده است.

ملکی که خانواده تتیانا در آن ساکن شده‌اند زمانی متعلق به «اِندرانگِتا»، از جمله مخوف‌ترین و قدرتمند‌ترین تشکیلات مافیایی در ایتالیا بوده است.

گالینا، مادر تتیانا به خبرنگار یورونیوز می‌گوید: «ابتدا که به اینجا آمده بودیم به دلیل تجربه هولناک مواجه شدن با بمباران‌ها و دیدن صحنه‌های کشتار شمار زیادی از مردم احساس خوبی نداشتم اما اکنون حالم خیلی بهتر شده است.»

این خانواده پنج نفره درست لحظاتی پیش از اشغال کامل شهر به دست نیروهای نظامی روسیه از بوچا گریخته و به خارج از اوکراین عزیمت کرده بودند.

آنها تمایل چندانی برای درمیان گذاشتن مشاهدات خود از آنچه در زمان پیش از اشغال کامل شهر روی داده، ندارند و ترجیج می‌دهند این تجربیات تلخ و دردناک را دوباره یادآوری نکنند.

تتیانا می‌گوید که محل جدید او و خانواده‌اش در این گوشه از ایتالیا وی را به خانه قدیمی‌اشان در اوکراین می‌اندازد.

او سپس با حسرت می‌گوید: «خیلی دوست داریم فقط برای یک هفته هم که شده به آنجا برگردیم تا بتوانیم ضمن دیدن دوباره خانه و محل زندگی‌امان یک عزیزان و نزدیکانمان را دوباره درآغوش بگیریم و مدارک و همچنین وسایل شخصی خودمان را جمع کنیم و بازگردیم.»

ساکنان شهر نقش مهمی در همکاری برای اجرایی شدن این ابتکار به خرج دادند که تشویق و سپاسگذاری مسئولان و شهردار را نیز به همراه داشت.

ژیل آندره لِلو، شهردار رسکالدینا در این خصوص می‌گوید: «به نحوه همکاری و استقبال ساکنان از این طرح بسیار افتخار می‌کنم. به وجود آمدن شرایطی اضطراری نظیر این مستلزم واکنش فوری بود و شهر تمام تلاش خود را کرد.»

ایتالیا برای نخستین بار تعدادی از ۴۰ هزار ملک مصادره شده متعلق به اعضای گروه‌های مافیایی را در دسترس مسئولان شهری قرار داده تا از آن برای اسکان پناهجویان اوکراینی استفاده کنند.

به گفته برونو کوردا، مدیر یک آژانس اداره کننده املاک و دارایی‌های مصادره شده، ابتکار یاد شده پیامی نمادین است که از سوی مسئولان ایتالیایی برای سازمان‌های مافیایی ارسال شده است.

آقای کوردا سپس یادآور می‌شود: «این واقعیتی است که نشان می‌دهد اموال و دارایی‌های مصادر شده به جامعه‌ای بازگردانده شده که معمولا بهای فعالیت‌های مجرمانه را پرداخت کرده و قربانی آن بوده است.»

وی در ادامه همچنین از این ابتکار به عنوان راهی برای به چالش کشیدن مافیا یاد می‌کند و می‌گوید «با این کار می‌توان به آنها نشان داد که اموال و دارایی‌های مصادر شده برای اهداف اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

مقامات ایتالیایی تنها در سال گذشته میلادی نزدیک به دو میلیارد یورو از دارایی‌های متعلق به سازمان‌های مافیایی را ضبط و توقیف کردند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا