خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آقای رئیسی عذرخواهی کنید

جهان صنعت نوشت:

«انتشار فایل سخنان اخیر رییس‌جمهوری که به نقل‌قولی از رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان پرداخت واکنش‌های گسترده نهادهای مختلف صنفی جامعه پزشکی را به دنبال داشت. رییسی در سخنانی می‌گوید: «به رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان زنگ زدم، تلفنی خسته نباشید بگویم، به من گفت فلانی! اتفاقی افتاده، از خود موضوع کرونا مهمتر چهره‌های بسیجی و جهادی و انقلابی (در ایام‌ کرونا) به بیمارستان‌ها رفته‌اند و به پزشکان و پرستاران یاد می‌دهند چگونه باید برای مردم کار کرد. من خودم وقتی رفتم کنار خانواده‌های داغدار دیدم طلبه‌های ما هستند و تنها دل خانواده‌ها را حضور آنها آرام می‌کند.»
مطالب رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان مایه وهن جامعه پزشکی است
به دنبال این اظهارات‌ علی نوبخت دبیر مجمع انجمن‌های علمی تخصصی گروه پزشکی و رییس پیشین کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خطاب به رییس علوم پزشکی گیلان گفت: «مطالبی که آقای رییس‌جمهور از قول جنابعالی گفتند متاسفانه باعث وهن جامعه پزشکی و قدرناشناسی جنابعالی نسبت به همکاران جان بر کف بهداشت و درمان و بزرگ کردن افراد غیرمسوول در امور تخصصی است. احتمالاً آقای رییس‌جمهور نتوانستند منظور جنابعالی را خوب توجیه کنند. ضمن خسته نباشید امیدوارم به نحو مطلوب جبران شود.»
همچنین دکتر محمدرضا ظفرقندی رییس سابق سازمان نظام پزشکی نیز در توئیتر نوشت: «در بحران کرونا، مانند جنگ‌تحمیلی جامعه پزشکی ‌و پرستاری با جانفشانی و تقدیم شهدای بسیار به وظیفه خود عمل‌ نمود. رییس دانشگاه ‌علوم پزشکی‌گیلان با بی‌احترامی شأن و زحمات این جامعه خدوم را ضایع کرد و متاسفانه رییس‌جمهور هم با اشتیاق و قدرناشناسانه این موضوع را تایید کردند. وا اسفا!»
البته انگار صدای انتقادها خیلی زود به گوش دولت نیز رسید و پس از واکنش‌های فراوان جامعه پزشکی، علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت نیز در توئیتر نوشت: «کادر بهداشت و درمان، پزشکان و پرستاران خط مقدم جبهه مبارزه با ویروس کرونا بوده‌اند، ایثارگری‌های آنان در تاریخ ثبت شده و از یاد ملت ایران نخواهد رفت. تقدیر از تلاش‌های سایر اقشار مردم در این عرصه نافی خدمات و مجاهدت‌های آنان نیست.» با این وجود جامعه پزشکی همچنان خواهان دلجویی و عذرخواهی رییس‌جمهور از جامعه پزشکی و کادر درمان هستند. زیرا به گفته منتقدان، در جریان شیوع کرونا، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدنه جامعه پزشکی و کادر بهداشت و درمان وارد شده است. حال آنکه جامعه پزشکی و پرستاران ۳۰۰ شهید مدافع سلامت تقدیم کشور کردند. بنابراین چنین سخنانی اجحاف در حق این قشر مظلوم و زحمتکش تلقی شده است.
از کادر درمان عذرخواهی کنید
سیدموید علویان- رییس نظام پزشکی تهران بزرگ نیز با تاکید بر اینکه رییس‌جمهور باید از جامعه پزشکی و پرستاری بابت سخنانش عذرخواهی کند به «جهان‌صنعت» گفت: مسوولان با رای مردم به کرسی قدرت تکیه می‌زنند. بنابراین آقای رییس‌جمهور نیز ضمن احترامی که به مردم و رای‌دهندگان می‌گذارد، باید حرمت جامعه پزشکی که در ایام کرونا بسیار زحمت‌کشیده را حفظ کند. به عقیده من ایشان باید از جامعه پزشکی و کادر درمان دلجویی و عذرخواهی کند و اگر این اشتباه را اصلاح نکند ادبیات ایشان در تاریخ ثبت خواهد شد. وی تاکید کرد: برخلاف تصورات، انتقادهای وارده به سخنان رییس‌جمهور سیاسی نیست. قدرشناسی کادر بهداشت و درمان و مدیریتی برای ما اهمیت دارد. چراکه برخلاف این هجمه‌ها باید از تمامی آنها قدردانی شود نه اینکه با چنین سخنانی احساسات آنها جریحه‌دار شود. در هر صورت چنین موضوعی زمینه‌ساز پاسخگویی مسوولان در برابر سخنانشان است. آنها باید مسوولیت بیاناتشان را بپذیرند، چراکه سخنان رییس‌جمهور در جامعه ایجاد تنش کرده است. معاون پیشین وزیر بهداشت تصریح کرد: این در حالی است که رییس‌جمهور کشور نباید حرف‌هایی بزند که در جامعه ایجاد تنش کند.
وی با اشاره به اینکه زحمات کادر بهداشت و درمان نباید نادیده گرفته شود، اظهار کرد: امروز اگر کرونا جانی نمی‌ستاند، اصلی‌ترین دلیلش این است که همکاران ما جان دادند تا جان‌ها حفظ شود و واکسیناسیون گسترده علیه بیماری به مدد علم ممکن شد. ضمن اینکه نباید فراموش کرد در آن دوران کادر بهداشت و درمان شهیدان زیادی تقدیم ملت کردند. متاسفانه برخی خانواده‌های آنها نیز در این مسیر به کرونا مبتلا شده و جان باختند. به همین دلیل زحمات جامعه پزشکی و کادر درمان به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود. دکتر علویان در خصوص تبعات سخنان رییس‌جمهور بر بدنه جامعه پزشکی عنوان کرد: رهبری فرمودند هر فردی که باعث تشویق مردم به مهاجرت شود، عمل پسندیده‌ای انجام نداده است. ایشان این رفتار را نکوهش کردند. این در حالی است که سخنان رییس‌جمهور نیز منجر به دلسردی و ناامیدی جامعه پزشکی می‌شود. متاسفانه بخش قابل توجهی از پزشکان بر این عقیده‌اند که در این کشور جایگاهی ندارند، این در حالی است که چنین تفکری نگران‌کننده است. متاسفانه مسوولان به جای اینکه به مردم اطمینان دهند، آنها را به مهاجرت تشویق می‌کنند. این روزها وضعیت جامعه پزشکی از جمله بحث تعرفه‌های پزشکی و مابقی مشکلات بحرانی است. البته از طرفی مردم هم توان پرداخت هزینه‌های درمان و دارو را ندارند. در چنین وضعیتی دولت باید از جامعه پزشکی و مردم در برابر آسیب‌های ناشی از هزینه‌ها حمایت بیشتر کند، نه اینکه با بیان چنین سخنانی ناراحتی در میان جامعه ایجاد کند. او ادامه داد: اینکه در گفته‌های رییس‌جمهور آمده طلاب و بسیجی‌ها به پزشکان و پرستاران یاد می‌دهند، حرف اشتباهی است. برخی بر این تصورند در آن ایام از درمان‌های سنتی برای درمان بیماری کرونا استفاده می‌شد. در حالی که هر فردی که بدون مستند از یک طبی دفاع کند که شواهد نداشته باشد، به نظرم ناقض عقل و دین است.
بنابراین برای این یاد دادن و یاددهی باید استدلال و منطقی وجود داشته باشد. در هر صورت بر حسب قانون از رییس‌جمهور تقاضای جدی داریم تا سخنانشان را اصلاح و از جامعه پزشکی، کادر درمان و بهداشت و از تمام افرادی که در دوران کرونا جانشان را کف دست‌شان گذاشتند دلجویی و عذرخواهی کنند تا در دل آنها جای بگیرند و بدانند که اگر این اشتباه را اصلاح نکنند ادبیات‌شان در تاریخ ثبت می‌شود. جامعه پزشکی برای ادامه فعالیت نیاز به حمایت و آرامش دارد. البته این حمایت به شرطی امکان‌پذیر است که مسوولان بخواهند. وگرنه ناامیدی بر بدنه جامعه پزشکی رسوخ می‌کند و این امر بسیار نگران‌کننده است. امیدوارم عقل حاکم باشد و این موضوعات اجرا شود.
سخنان آزاردهنده
دکتر ایرج فاضل- رییس جامعه جراحان ایران و وزیر اسبق بهداشت نیز در خصوص سخنان رییس‌جمهور به «جهان‌صنعت» گفت: به نظرم بیش از همه سخنان رییس‌جمهور نشانگر عدم آگاهی ایشان نسبت به امور جاری است. جامعه پزشکی بیش از تمام قسمت‌های دیگر شغل‌ها بعد از انقلاب رشد داشته و به خودکفایی رسیده است. بنابراین پزشکان با وجود کمبودهای فراوان دارویی و تجهیزاتی طی ایام کرونا توانستند یک‌تنه با این اپیدمی مقابله کنند. پزشکان و کادر درمان جانفشانی‌هایی برای مردم کردند، که هیچ فردی در آن زمان حاضر نشد پا در بخش‌های کرونا بگذارد. در نتیجه قدر این زحمات را ندانستن یا نفهمیدن برای ما آزار‌دهنده است. البته واقعیت روشن است و با چنین اظهارنظرهایی زحمات پزشکان و کادر درمان بی‌تاثیر نمی‌شود. چراکه آنها در دل مردم جای دارند. مردم جایگاه جامعه پزشکی و کادر درمان را خوب می‌دانند.
رییس سابق نظام پزشکی کشور افزود: اینکه رییس‌جمهور از مردم عذرخواهی بکند یا نکند به خودشان مربوط است اما به طور کلی ایشان باید بیشتر از همیشه مراقب بیانات‌شان باشند. چراکه سخنان رییس‌جمهور در جامعه پزشکی و کادر درمان ایجاد ناراحتی کرده است. البته به نظرم پزشکان قوی‌تر از این هستند که با چنین سخنانی کشور را ترک کنند. دلایل افزایش مهاجرت پزشکان بسیار عمیق‌تر از این سخنان است. با این حال دلخوری‌هایی به وجود آمده است که امیدوارم ایشان از جامعه پزشکی و کادر درمان دلجویی کند.
تحقیر جامعه پزشکی
دکتر مصطفی معین- رییس پیشین شورای عالی نظام پزشکی و رییس انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری نیز در واکنش به سخنان رییس‌جمهور به «جهان‌صنعت» گفت: سخنان رییس‌جمهور آسیب سنگینی را به شأن و جایگاه جامعه پزشکی و پرستاری کشور وارد کرده است. تکرار این‌گونه برخوردهای قدرناشناسانه، غیرواقعی و موهن علاوه بر ایجاد سرخوردگی در کادرهای خدوم پزشکی، موجب کاهش اعتماد عمومی به خدمتگذاران نظام سلامت کشور می‌شود که در نهایت باعث اختلال در فرآیند علمی تشخیص و درمان بیماران و حفظ و بهبود سلامت جامعه خواهد شد. وی خاطرنشان کرد:‌ این روزها درگیر افزایش مهاجرت پزشکان و پرستاران به خارج از کشور هستیم و این نوع برخوردهای ناشایست به این جریان خسارت‌بار دامن می‌زند. چراکه جامعه پزشکی را نسبت به ادامه فعالیت دلسرد می‌کند و به کشور و سرزمینی هجرت خواهند کرد که از احترام، منزلت، قدرشناسی و امنیت مادی و معنوی بیشتری برخوردار باشند. متاسفانه این رویکرد غیراخلاقی و غیرخردمندانه سابقه داشته و برخی از دولتمردان، روحانیون و رسانه ملی در گذشته نیز به حریم جامعه پزشکی تاخت و تاز داشته‌اند. از جمله رییس دولت قبلی که هم‌لباس و منصب ایشان بود، آقای حسن روحانی از تریبون مجلس جامعه شریف و فداکار پزشکی را با عنوان «تافته جدا بافته!» مورد تحقیر قرار داد.
وی افزود:‌ معتقدم این‌گونه سخنان تحقیرآمیز ناشی از ناآگاهی، تنگ‌نظری و مقایسه‌های غیرمنطقی در بین برخی از مسوولان اجرایی و عناصر حرفه‌ای سیاسی سابقه دارد و می‌دانید که تنها اشخاص حقیر دیگران را تحقیر می‌کنند. حالا نوبت آقای رییسی است که به پاس از خودگذشتگی کادر پزشکی و پرستاری با صدها شهید برای نجات بیماران کرونایی، با نقل قولی از رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان که نمی‌دانم کیست، این‌گونه جفا و قدرناشناسی خود را بروز بدهد. دکتر معین اظهار کرد: گفته‌های ایشان مرا یاد شعری از گلستان سعدی انداخت: «امیدوار بود آدمى به خیر کسان/ مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان» در هر صورت اگر واقعا رییس‌جمهور کشورمان چنین نگاهی به علوم پزشکی و خدمات جامعه مظلوم پزشکی دارند، در مقام رییس‌جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی بفرمایند در دانشگاه‌ها را گل بگیرند و کرسی‌های طب اسلامی و شبه‌علم، آداب حجامت، زالودرمانی، مصرف خون جوجه‌تیغی و روغن بنفشه، دود اسپند و دود عنبرنسارا، یا انجام‌ رمل و اسطرلاب و فالگیری را در سراسر کشور برپا کنند و ما هم اعلام کنیم ما را به‌خیر و شما را به‌سلامت!
مشارکت طلاب و بسیجیان در کفن و دفن کرونایی‌ها
اما دکتر حمید سوری- رییس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا- برخی انتقادها را تند دانست و کمک طلاب و بسیجیان را در حوزه اجتماعی و کفن و دفن بی‌تاثیر ندانست و به «جهان‌صنعت» گفت: برخی واکنش‌ها به سخنان رییس‌جمهور تند است. چراکه در دورانی که خانواده افراد فوت شده ناشی از کرونا زیر تابوت آنها را نمی‌گرفتند، همین افراد جهادی کفن و دفن این افراد را برعهده گرفتند. بنابراین در ظهور اپیدمی‌ها بحث مشارکت اجتماعی در اولویت بود. آن دوران برخی از این افراد کمک‌های شایانی کردند. اما برخی هم با آموزه‌های سنتی و تفکرات اشتباه جامعه پزشکی را کلافه کرده بودند. وی افزود: اینکه رییس‌جمهور در بخشی از سخنانش بحث یاددهی را بیان کرده، اشتباه است، زیرا بحث یادگیری و یاددهی مطرح نبوده است. طلاب و بسیجیان داوطلب بیشتر در امور اجتماعی بیمارستان کمک می‌کردند. اما اینکه آنها آموزه‌های پزشکی و درمانی را به کادر درمان یاد می‌دادند، کاملا اشتباه است. چراکه برخی از گروه‌های جهادی نه تنها کمک نکردند بلکه با القای طب سنتی، مخرب نیز بودند. اما آنها گروه بسیار کمی بودند. در هر صورت زحمات گروه‌های دیگر را نباید فراموش کرد. به نظرم بهتر بود رییس‌جمهور به جای قدردانی از گروه خاص از تمام افراد حاضر در خط مقدم قدردانی می‌کرد. اگر چه رسیدگی به بیماران کرونایی وظیفه جامعه پزشکی و کادر بهداشت و درمان است، اما در این موضوع خاص نباید اجحاف قائل شد.
واکنش تند رییس سازمان نظام پرستاری
میرزابیگی، رییس کل سازمان نظام پرستاری نیز در بیانیه‌ای با عنوان «جناب آقای رییس‌جمهور، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان غلط زیادی کرده است» به سخنان حجت‌الاسلام رییسی واکنش نشان داد و اظهار کرد: در روزگاری که کرونای منحوس همه کشور را تیره و تار کرده بود، همه مشاغل و ادارات و بازار و کسبه و مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و… تعطیل و همه نیروهای انسانی کشور را دورکار کرده بود، اما این مدافعین سلامت یعنی پرستاران، پزشکان و پیراپزشکان بودند که با ترک خودخواسته خانه و کاشانه خود و استقرار در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی با تقدیم بالغ بر ۳۰۰ شهید (۱۵۹ شهید پرستار)- که ازجمله بیشترین شهدای مدافع سلامت از استان گیلان است- و با تقدیم ده‌ها هزار جانباز کرونایی، بعد از دو سال و صد روز جهاد شبانه‌روزی، که اکثر ایام را بدون دارو، واکسن و ایمنی مناسب بودند.
اما امنیت کامل را به حیات و سلامت مردم این مرز و بوم برگرداندند. لذا این حق مدافعین سلامت جهادی و جان برکف ما نبود که رییس‌جمهور محترمشان، از قول یک رییس دانشگاهی که در دوره کرونا معلوم نبود خودش کجاست؟ و اکنون هم به بدترین شکل ممکن مدیریت را بر مجموعه خود دارد، اینچنین خدمات و رشادت‌های مدافعین سلامت را کم‌انگاری و تحقیر کند.
جناب رییس‌جمهور! رییس دانشگاه گیلان باید به شما می‌گفت: شهید نرجس خانعلی‌زاده اولین و جوان‌ترین شهید پرستار ما، مانند تمام نیروهای طرحی بدون سهمیه و ٨٩‌روزه فعلی، هیچ رابطه استخدامی جذابی با نظام سلامت دولتی، نداشت لیکن در دفاع از سلامت مردم بی‌محابا جان خود را تقدیم کرد. اما رییس همان دانشگاه او با پست بالا و دریافتی‌های غیر‌قابل مقایسه و… اما حضوری تمام‌وقت تلفنی بر دانشگاه مذکور داشته و به خاطر همین نوع مدیریت و حضور تلفنی بوده که به حضرتعالی هم تحلیل تلفنی خود را در همان سطح و میزان حضورش منتقل کرده‌اند. اما گله ما این است که شما چرا؟! رییس دانشگاه گیلان اگر حضوری واقعی و موثری در نظام سلامت استان شان داشته و دارد چرا هنوز خانواده‌های شهدای سلامت استان، سرگردانند؟؟ جرا تمام پرسنل دانشگاه‌شان ناراضی هستند؟ ایشان باید به شما می‌گفت که خانواده شهیده باقری و امثال باقری‌ها هنوز چرا سرگردان رسیدن به حقوق اولیه‌شان در مسیر بوروکراسی دانشگاه گیلان هستند؟!! و هنوز هیچ رسیدگی‌ای که نشده‌اند بماند بلکه حتی حقوق بچه‌های کوچک بازمانده از شهیده‌شان به سرعت قطع شده و هنوز برقرار نشده ماجرای جالبی دارد که بد نیست علت‌یابی شود.
شما چرا؟ آقای رییس‌جمهور؟ کسی منکر زحمات نیروهای جهادی نیست. اما تقدیر از نیروهای جهادی که نباید به قیمت تحقیر و کم‌انگاری سایر جان بر کفان نظام سلامت تمام می‌شد. آقای رییس‌جمهور منتظر دلجویی هستیم. تمامی مدافعین سلامت اعم از پرستاران، پزشکان و پیراپزشکان، متعهد‌ترین نیروهای نظام، انقلاب و کشورند و با تحمل تمام مشکلات و کمبودهای موجود هنوز کم نگذاشته‌اند. و منتظر عکس‌العمل حضرتعالی هستند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. عذرخواهی ؟برای چه وبرای کی واز چه کسی؟؟خودرا گول نزنید..احکام صادره تهیه کنندگان دادخواست رسیدگی به………

  2. فرد پر گو لا جرم پر اشتباه کم سخن گفتن کند کم اشتباه
    کم سخن پرعقل یا پر حزم باد پر سخن را خود نمایی عزم باد
    پر سخن گفتن بد است ای با خرد! خاصه از ارباب قدرت، بی عدد!
    چون خطا گفتی سخن، پوزش بخواه تا نمانی پرسخن پر اشتباه
    پوزشت از خفت نفس ار شُدا باز می دارد ز تکرار خطا
    بگذریم! جناب اقای رئیسی!!!!!!!!!!!!!
    ز باغ رعیت اگر ملک خورد سیبی بر آورند غلامان او درخت از بیخ!
    این اظهار لطف شما به کادر خدوم بهداشت و درمان سبب نشود تا ارکان و اعوان و انصار دولتتان بر آنها هجوم بسیارتر آرند که …………..
    چند سال قبل که از بی توجهی دولتیان و بی احترامی برخی مردمان بر کادر درمان بخصوص پزشکان عمومی به تنگ آمده بودم، به همکاران گفتم بزودی خدا این مردم و دولتیان را به پزشکان خصوصا! عمومی نیازمند می کند چنان نیازمندی ای که آن سرش ناپیدا!!!!!!!!!!!!!!
    و متاسفانه کرونای قتّال آمد و چون برگ خزان بر زمین ریخت و همین پزشکان عمومی در مراکز خصوصی و درمانگاهها و بیمارستان ها خط اول ویزیت و تشخیص و درمان بیماران کرونایی شدند و در روز دهها و تا چند صد مریض را ویزیت کرده و هر چه می دانستند برایشان تجویز کردند و پرستاران و بهیاران و خدمه ی مظلوم نیز آن نسخه ها را برایشان اجرا نمودند تا ایران برغم تمام نا مردمی های خارجی و داخلی زودتر از بسیاری کشورهای پیشرفته بر این همه گیری خطرناک غلبه نمود. خدا را شکر و ما اجر خود را از خدا خواستیم و می خواهیم و از این گونه سخنان باکی نداریم چون مبنای منطقی و عقلی ندارد چه رئیس دانشگاه علوم پزشکی بگوید برای خوشایند ارباب قدرت و چه رئیس جمهور بگوید برای معلوم نیست چه کسی یا کسانی!!!!!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا