خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سناریو تخریب سینماگران | الیاس حضرتی

الیاس حضرتی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:

آقاي وزير، مواظب باشيد در دام اين پروژه نيفتيد!

جناب آقاي اسماعيلي، وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي 
با سلام

در گرماگرم انتخابات 1400 و در مناظره‌هاي انتخاباتي، تصويري از دولت جناب رييسي در ميان افكار عمومي ايجاد شده بود «كه با انتخاب ايشان قرار است شاهد فضايي بسته و محدود باشيم» اما هر بار اين نگراني توسط ايشان و افراد منتسب به ايشان به ‌شدت تكذيب مي‌شد. متاسفانه هنوز يك‌سال از شروع به كار دولت سيزدهم نگذشته كه شاهد رويه‌هاي تاسف‌بار در حوزه فرهنگ هستيم و آن تصورات نگران‌كننده شكل عيني به‌ خود گرفته است. متاسفانه مدتي است كه هجمه‌ها از همه طرف؛ براندازان خارج از كشور، تعدادي شومن افراطي داخل و حتي نفراتي از درون وزارتخانه شما، هنر و هنرمندان را نشانه گرفته‌اند. اين رويه نه حمايت از فرهنگ است، نه آهنگ ارشادي دارد و نه نگاه اسلامي در آن جاري است. مقوله فرهنگ را با واژه‌هاي تنبيه و مجازات نمي‌توان راهبري كرد. ارشاد در ذات خود همراهي و نگاه سازنده دارد و اخلاق اسلامي هم جذب حداكثري را توصيه مي‌كند . مسووليت ذاتي وزارتخانه تحت امر شما حمايت و همراهي با هنرمندان است و نه نگاه قهري و سلبي.
متاسفانه فقط در يك ماه اخير بيش از سي هنرمند – ميانگين هر روز، يك هنرمند-  مورد هجمه، تخريب و تهديد ظاهرا سازماندهي شده‌اي قرار گرفته‌اند. تخريب چهره‌هاي فرهنگي تاثيرگذار دقيقا چه دستاوردي براي كشور دارد؟ آيا بعد از پروژه تخريب چهره‌هاي سياسي/  اجتماعي تاثيرگذار، اكنون نوبت به هنرمندان رسيده است؟
متاسفانه در باور عمومي اين تصور در حال تقويت است كه چنين تخريبي براي انحراف افكار عمومي از ناكارآمدي‌هاي اقتصادي، گراني و تورم كمرشكن و اتفاقاتي همچون فرار از مسووليت‌پذيري در حوادثي نظير متروپل است كه زدودن اين تصور يكي از ماموريت‌هاي وزارتخانه شماست و نه دامن زدن به آن. 
متاسفانه تنها در بيست و چهار ساعت گذشته سه بار واژه توقيف در رسانه‌ها پيچيده است؛ توقيف فيلم سينمايي «برادران ليلا»، تهديد به توقيف سريال نمايش خانگي «شهرك كليله و دمنه»، تهديد به توقيف پلتفرم «فيلم‌نت» و به اينها سايه‌ سنگين ممنوع‌الكاري و ممنوع‌الخروجي بخشي از سينماگران را هم اضافه كنيد.
آيا عملكرد هنرمندان جوان مملكت‌مان در جشنواره كن يا فعاليت پلتفرم‌ها براي سرگرم كردن مردم -ولو با اندك حواشي- «اقدام عليه فرهنگ و امنيت ملي‌ است؟» يا اين نگاه قهري كه موجب افزايش ريسك سرمايه‌گذاري در توليد داخلي شده و نهايتا منجر به فرار سرمايه‌گذاران و نخبگان هنري از كشور مي‌شود؟
جناب وزير چه چيزي شما را تا اين اندازه عصباني كرده است؟ شما وزير محترم فرهنگ و ارشاد هستيد نه مسوول تنبيه و مجازات، از شما انتظار مي‌رود با نگاه خردمندانه سعي در حل مشكلات سينما كنيد و اجازه ندهيد در وزارتخانه شما نگاه امنيتي و سلبي حاكم شود كه اين اتفاق نتيجه‌اي جز خشكاندن چشمه‌هاي خلاقيت ندارد.
امروز سينماي ايران جايگاه رفيعي در جهان دارد و از معدود عرصه‌هايي است كه جمهوري اسلامي در سطح بين‌المللي مي‌تواند به داشتنش افتخار كند. يادمان نرود كيارستمي، فرهادي و امثالهم هنرمندان همين كشور بودند و هستند كه براي ما افتخار آفريدند و از ايران چهره‌اي فرهنگي در سطح جهان ارايه دادند.
اميدوارم با پذيرفتن مسووليت ذاتي وزارتخانه متبوعه، نگذاريد كه براندازان و افراطي‌هاي داخل -كه در اين‌گونه موارد دست در دست هم عمل مي‌كنند- از تصميمات قهري در حوزه فرهنگ و هنر شادمان شوند كه دود اين افتراق فقط در چشم نظام و حكومت خواهد رفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا