خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نماز و آرتروز!

حجت اله احمدی، مدرس حوزه علمیه قم در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «نماز و آرتروز!» نوشت:

اخیرا یکی از پزشکان در برنامه «طبیب» گفته‌اند نماز خواندن از عوامل ایجاد آرتروز در کشورهای اسلامی است. بنده هم کاملا با این مطلب موافقم؛ اگر سری به مساجد بزنید که البته در این سال‌ها خلوت هم هستند مشاهده می‌کنید که چندین نفر بر روی صندلی نشسته‌اند و نماز می‌خوانند چرا که پزشک آنها را از دو زانو نشستن منع کرده است و آن را از عوامل آرتروز زانو برشمرده.

بنده خودم کمی ساییدگی زانو دارم و سال‌هاست که در نماز دو زانو نمی‌نشینم حتی برای یک لحظه، اما از صندلی هم استفاده نکرده ام حتی یک بار! لابد میپرسید پس چگونه نماز می‌خوانم؟

بنده همان گونه که در منابع معتبر و روایات مستند آمده است نماز می‌خوانم یعنی مانند پیامبر خدا (ص) و ائمه هدی (ع) و صحابه، نه مانند نمازخوان‌ها و بسیاری از روحانیون کنونی!

امام باقر (ع) به عنوان عالم به سیره و روش رسول خدا (ص) ما را از دو زانو نشستن در نماز منع کرده اند « لاَ تُقْعِ  عَلی قَدَمَیْکَ» «در نماز دو زانو منشین» (کافی چاپ دارالحدیث جلد ۶ ص ۱۱۰) برخی از علمای شیعه حتی دو زانو نشستن در نماز را جایز ندانسته‌اند اما بیشتر فقها آن را مکروه می‌دانند و به نظر بنده این کار شدیداً مکروه است چرا که هم بر خلاف آداب نماز است و هم موجب آسیب به بدن و زانوهاست.

شیوه درست نشستن در نماز حالت «تورّک» است (تهذیب الاحکام ج ۱ ص ۳۷۷) یعنی بر روی ران سمت چپ بنشیند و روی ساق پای راست را بر کف پای چپ قرار دهد در این حالت وزن بدن به هیچ وجه فشاری بر زانوها وارد نمی‌کند و فشار بر روی ران و پشت وارد می‌شود. البته برای کسانی که عادت نکرده‌اند این گونه نشستن سخت است اما با کمی تمرین کاملا راحت است.

اگر هم کسی نتواند به حالت تورک بنشیند چهار زانو یا به هر حالت دیگری که راحت است بنشیند. آری متاسفانه ما حتی نماز خواندمان هم اسلامی نیست و سلیقه‌ای و تقلیدی است تا چه رسد به بانکداری، اقتصاد و حکومت داری‌مان!

اسلام به ذات خود ندارد عیبی
هر عیب که هست از «مسلمانی ما»ست

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. این آقا حجت الا که در ظاهر مدرس سکولارهای قم می باشند ادعا دارند که ایشان برخلاف بیش از یک میلیارد مسلمان که در دنیا دو زانو نماز می خوانند و به ادعای ایشان خلاف رویه رسول خدا و امامان می باشد بنوعی دیگر نماز می خوانند بنا به توصیه ایشان من هم خواستم بنوعی که ایشان نماز می خوانند نماز بخوانم با کلی ژیمناستیت و الاکنگ فهمیدم ایشان بیشتر مثل مرتاضان و به شیوه یوگا را توصیه می کنند ولی چون مدرس حوزه برای سکولارها هستند با چند حدیث معلوم نیست از کجا درآورده خواسته دلایل خود را استدلال کند ظاهرا در این چهارده قرن کسی متوجه این اشتباه در نماز خواندن نشده بجز ایشان که باید آنرا جزء اختراعات قرن ثبت کرد

    4
    8
    1. این موضوع از قدیم در همه رساله های عملیه بوده و مطرح شده است اما چون عرف نیست حتی برخی ائمه جماعات اینطور نمی نشینند تا غیر متعارف جلوه نکنند و دوزانو می نشینند

      1
      2
      1. خیلی ممنونم. موضوع مهمی است کاش رسانه ای شود. ان یشالله خدا شما و کسانی که این سخن را نشر دادن از دردها دور کند و تنتون سلامت باشه

  2. ایشان از کافی که از کتب اربعه شیعه است سند فعل مذکور را آورده تازه قبل از این هم همه می دانند که تورک نشستن مستحب است و خیلی ها انجام می دهند حالا کجای رجوع به اصل دین سکولاریسم است باید به آقایان گفت هرچی تو دهانتون می ذارن قرقره نکنید از بیسوادی به بی حیایی نرسید.

    7
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا