خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قتل عام مردم در اتیوپی و بی توجهی جامعه جهانی

روزنامه همدلی نوشت: درحالی‌که اتیوپی روز یکشنبه شاهد یکی از خونین‌ترین و مرگبارترین حملات مسلحانه سال‌های اخیر خود بود، شاهدان عینی اعلام کردند که قربانیان این کشتار که در منطقه اورومیا در غرب آن کشور رخ داد به ۳۲۰نفر بالغ شده و کشته‌شدگان از قومیت «امهارا» هستند. گزارش‌های مربوط به وقوع این کشتار در حالی منتشر شد که بازماندگان از آن به‌عنوان یکی از مرگبارترین حوادث ازاین‌دست در چند سال اخیر در اتیوپی یاد کرده‌اند، بااین‌وجود پوشش خبری این کشتار در سطح بین‌الملل بسیار ناچیز بود و واکنش‌های خاصی از سوی مسئولان جهانی در پی نداشت.
منطقه اورومیا میزبان قومیت اورومو، بزرگ‌ترین گروه قومی اتیوپی و همچنین مردمان جوامع دیگر بوده و سال‌های زیادی ناآرامی را تجربه کرده است. عمده دلیل این ناآرامی‌ها، شکایت از در حاشیه سیاست قرار گرفتن و بی‌اعتنایی دولت مرکزی به آن‌ها است. این قتل‌عام، یکی از خونین‌ترین روزهای اتیوپی را رقم‌زده است. ساکنانی که موفق شدند از این مهلکه جان سالم به در ببرند، خبر داده‌اند که مهاجمان افراد را قتل‌عام و اجساد آن‌ها را در گورهای دسته‌جمعی دفن کرده‌اند.
آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی به محکوم کردن این جنایت،‌ به‌عنوان «اقدامی وحشتناک» در اورومیا پرداخت اما جزئیاتی در خصوص این خشونت مطرح نکرد. نخست‌وزیر اتیوپی در توییتر نوشت: «حملات علیه غیرنظامیان بی‌گناه و نابود کردن زندگی‌ها توسط نیروهای غیرقانونی و ناهنجار غیرقابل‌قبول است.» او اظهار کرد که در قبال این اقدامات وحشتناک رخ‌داده از سوی عناصری که هدف اصلی آن‌ها ارعاب جوامع است،‌ تحملی باقی نمانده است. آبی احمد خودش از قومیت اورومه و اولین شخص از این قومیت که مسئولیت دولت اتیوپی را برعهده‌گرفته، محسوب می‌شود اما برخی اعضای قومیت اورومو معتقدند او به منافع این جامعه خیانت کرده است.
در همین زمینه،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به این قتل‌عام،‌ مراتب تأسف و اثر عمیق خود را بابت کشته شدن تعدادی از اتباع کشور اتیوپی براثر حمله گروه‌های شورشی مسلح به منطقه اورومیا، اعلام کرد و ضمن محکومیت شدید این حمله تروریستی، با دولت، مردم و بازماندگان ابراز همدردی کرد.
این در حالی است که هیچ نشانه‌ای مبنی بر ارتباط مستقیم بین این حمله با درگیری‌ها در منطقه تیگرای در شمال اتیوپی که در نوامبر ۲۰۲۰ آغاز و منجر به کشته شدن هزاران نفر و آواره شدن میلیون‌ها نفر دیگر شدند، وجود نداشت. این حمله در حوزه گیمبی در منطقه وولگا واقع در بخش غربی اورومیا رخ داد. به گفته یکی از ساکنان آمار کشته‌شده‌های این حمله ۲۶۰نفر بود و فرد دیگری هم این میزان را ۳۲۰تن دانست. یکی از این ساکنان گفت: «تاکنون ۲۶۰نفر را دفن کرده‌ایم و من در جمع‌آوری اجساد و دفن آن‌ها شرکت کردم. ما آن‌ها را در یک مزرعه دفن کردیم. ۵۰ تا ۶۰جسد را در گورهای تکی دفن کردیم.»
او گفت که با مخفی شدن در یک گودال از این حمله جان سالم به دربرده، اما چهار عضو خانواده و سه پسرعمو را در این حمله ازدست‌داده است. یکی دیگر از ساکنان گفت که مهاجمان از قومیت اورومو و عضو گروهی به نام ارتش آزادی‌بخش اورومو (OLA) بودند. او بیان کرد: «این قتل‌عامی علیه اعضای قوم امهارا بود. او اضافه کرد که با پنهان شدن در جنگل زنده مانده و شنیده که عوامل حمله به زبان اورومو حرف می‌زدند.» روز یکشنبه، یکی دیگر از شاهدان عینی گفت که جامعه محلی امهارا به‌شدت به دنبال جابجا شدن، قبل از وقوع دور دیگری از کشتارهای دسته‌جمعی بود. او ادامه داد: «اعضای قومیت امهارا که در این منطقه از حدود ۳۰سال پیش و طی برنامه‌های اسکان مجدد سکونت پیداکرده بودند،‌ مانند جوجه‌ها کشته شدند.»
دولت منطقه‌ای اورومیا در بیانیه‌ای گروه موسوم به ارتش آزادی‌بخش اورومو را مقصر این حمله دانست و گفت که این شورشیان پس از ناتوانی در مقاومت کردن در برابر عملیات به راه افتاده توسط نیروهای امنیتی، دست به این حمله زده‌اند. ارتش آزادی‌بخش اورومو یک گروه انشعابی غیرقانونی از گروه جبهه آزادی‌بخش اورومو است؛ یک گروه مخالف سابقاً ممنوعه که پس از روی کار آمدن آبی احمد در سال ۲۰۱۸ از تبعید به اتیوپی بازگشت. این گروه سال گذشته با جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای که در حال جنگ با دولت فدرال در حوزه شمال اتیوپی است، اتحاد تشکیل داد. هیچ گزارشی مبنی بر دخالت جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای در حمله رخ داد در گیمبی منتشرنشده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا