خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیش‌بینی بیماری‌های آینده به کمک هوش مصنوعی

خبرگزاری ایسنا نوشت: تقریبا سه سال پیش بود که به‌ دلیل شیوع گسترده پاندمی کووید۱۹، سازمان ملل روز ۲۷ دسامبر را «روز جهانی آمادگی برای مبارزه با اپیدمی» اعلام کرد تا دولت‌ها آماده مبارزه با هر نوع پاندمی احتمالی باشند. به تازگی هم بیل گیتس، بنیانگذار شرکت بزرگ مایکروسافت هشدار داده که جهان خود را برای همه‌گیری بعدی آماده کند، چرا که می‌تواند بسیار بدتر از کووید ۱۹ باشد.

قطعا کسی نمی‌تواند آینده را تشخیص دهد اما رسوخ تکنولوژی به حوزه سلامت با بهره‌گیری از هوش مصنوعی توسعه پیدا کرده و به همین بهانه ۳ ربات هوش مصنوعی در پاسخ به سؤالات همشهری به بیماری‌ها و پاندمی‌هایی که در آینده می‌تواند افراد را تهدید کند پاسخ دادند.

بیماری‌های عفونی، غیرواگیر، ناشی از خشکسالی و البته بخشی هم ناشی از مقاومت‌های دارویی به‌دلیل مصرف خودسرانه. نکته جالب این که این ربات‌ها یک تدبیر مشترک هم با سازمان ملل داشتند؛ اینکه کشورها آمادگی‌ مقابله با این شرایط را داشته باشند.

JWGPT :ظهور نسخه‌های جدید بیماری

ربات اول اطلاعات بیشتری از بیماری‌های آینده دارد و  این بیماری‌ها ممکن است به‌صورت طبیعی از حیوان به انسان منتقل شود یا نتیجه تغییرات زیست‌محیطی، تغذیه، شرایط بهداشت عمومی و رفتار انسان باشد. که ازجمله آنها موارد زیر است:

۱- عفونت‌های مقاوم به دارو که به‌دلیل استفاده نادرست و غیرضروری از آنتی‌بیوتیک‌ها رخ می‌دهد.

۲-بیماری‌های ناشی از خشکسالی که کاهش منابع آب شیرین، کاشت نامناسب محصولات کشاورزی و تغییرات آب و هوایی منجر به کمبود منابع غذایی، سوءتغذیه و کمبود ویتامین‌ها می‌شود.

۳-ظهور نسخه جدیدی از ویروس HIV/AIDS درصورت ‌کنترل نشدن

GPT۳.۵-turbo : غلبه بیماری‌های عفونی

ربات سوم هم تأکید می‌کند که قادر به پیش‌بینی آینده نیست اما بیماری‌های عفونی و ویروسی را محتمل‌ترین بیماری‌ها در آینده می‌داند. همچنین بیماری‌های جدید می‌توانند از عوامل مختلفی مانند سرریز مشترک انسان و دام، جهش پاتوژن‌های موجود یا تغییر در شرایط محیطی ایجاد شود. GPT۳.۵درباره شیوع یک پاندمی جدید هم اعلام می‌کند که تمامی همه‌گیری‌ها غیرقابل پیش‌بینی هستند و می‌توانند از سوی عوامل مختلفی ازجمله بیماری‌های عفونی جدید، تغییر در الگوهای سفر و تجارت جهانی ایجاد شود.

GPT-۴ : بیماری‌هایی که کمین کرده‌اند
ربات دوم هم در پاسخ به این سؤال که «آیا می‌داند پاندمی بعد پیش روی جهان چه خواهد بود» پاسخ داد: «احتمال ظهور اپیدمی‌ها و همه‌گیری‌های جدید در آینده همیشه وجود دارد. در طول تاریخ جوامع با شیوع و بیماری‌های همه‌گیر مختلفی مواجه شده‌اند، به همین دلیل آمادگی برای چنین شرایط بسیار مهم وجود داشته باشد.» این ربات همچنین توصیه می‌کند که منابع موثق مانند سازمان جهانی بهداشت(WHO) و مقامات بهداشتی محلی به‌شدت پیگیری شود.

پیش‌بینی GPT-۴ درباره بیماری‌های آینده‌

ظهور بیماری‌های عفونی جدید مشابه شیوع‌های قبلی ازجمله سارس، مرس و ابولا
ظهور بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و دیابت با توجه به سبک زندگی و پیری جمعیت.

اقدام کلیدی از نگاه

GPT-۴

  1. در جریان باشید
  2.  بهداشت را خوب رعایت کنید: مانند شستن دست‌ها با آب و صابون، استفاده از ضدعفونی کننده‌های دست، پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه یا عطسه با دستمال یا آرنج و اجتناب از تماس نزدیک با افراد بیمار.
  3. واکسیناسیون: چون نقش مهمی در پیشگیری از شیوع بیماری‌های عفونی دارد.
  4. ترویج اقدامات بهداشت عمومی: پایبندی به فاصله‌گذاری فیزیکی، پوشیدن ماسک درصورت لزوم و رعایت آداب تنفسی.
  5.  آمادگی سیستم سلامت
  6. تحقیق و توسعه برای درک بهتر بیماری‌ها

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا