خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نشان جدید شبکه مستند؛ کپی یا اصل؟

هنوز دو روز از رونمایی آرم جدید شبکه مستند نگذشته بود که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ادعایی درباره‌ی کپی بودن آن مطرح شد.

به گزارش شفقنا رسانه، شبکه مستند سیما روز سه شنبه در کانال تلگرامی خود با انتشار تصاویری از رونمایی آرم جدید شبکه در یک مراسم درون سازمانی خبر داده و درباره‌ی روند طراحی آن نوشته است: «نشان جدید، بر اساس نوشته کلمه “مستند” طراحی و اجرا شده است و از دو بخش زرد رنگ که حالتی گرافیکی از کلمه مستند و بخش طوسی رنگ که آیینه‌وار تکرار شده تشکیل شده است. در این نشان علامت “بی نهایت” مستتر است. این تکرار باعث به وجود آمدن سه دایره شده است که معرف سه نقطه ی موجود در کلمه مستند است.»

54555

این جمله‌ها البته بخشی از توضیحات این شبکه در متن تلگرامی خود درباره‌ی روند طراحی آرم جدید است. اما شباهت این طرح با آرم شرکت «پاسیفیک لینکس» (Pacific links)، تاسیس ۲۰۰۹ به طوری است که به نظر می‌رسد تفاوت این دو فقط در رنگ بندی آنها و تقطیع دایره ها باشد، و همین موضوع صحت ادعاهای این شبکه را در روند تولید کار زیر سوال می‌برد.

Untitled-1

عرفانیان، روابط عمومی شبکه مستند در پاسخ به ادعای مطرح شده درباره‌ی کپی بودن آرم این شبکه به شفقنا می گوید: ما برای طراحی این لوگو چند ماه وقت صرف کرده‌ایم و حتی رئیس سازمان و معاونت سیما نیز این لوگو را تأیید کرده‌اند.

او با اشاره به مشترک بودن عنصر دایره در بسیاری از طرح‌های گرافیکی ادامه می‌دهد: دایره عنصری مشترک در بسیاری از طرح‌ها است، برای همین عده‌ای معتقدند لوگوی جدید شبکه مستند شبیه لوگوی شرکت خودرو سازی آئودی آلمان، فروشگاه شهروند یا شرکت پاسیفیک لینکس است.

audi11Untitled-3photo_2016-03-08_09-11-49

عرفانیان درباره‌ی روند طراحی و تایید می‌گوید: طبیعتاً وقتی لوگوی یک شبکه تغییر می‌کند، رئیس سازمان و معاون سیما هم باید نظر بدهند و بدون موافقت آنها این تغییر امکان پذیر نیست. این کار نیز با فکر و برنامه‌ریزی طراحی شده است و در نهایت طراح آن توانست با توضیحات خود مسئولان و صاحب نظران را قانع کند.

او البته توضیحات دیگری هم درباره‌ی تفاوت‌های این نشان‌‌ها بیان می‌کند: لوگوی ما یک لوگوی تلویزیونی است و با نوع چاپی آن متفاوت است. این لوگو ویژگی‌های خاص خود را دارد و براساس نوشته کلمه مستند طراحی شده است و هرکدام از بخش های زرد و طوسی آن معنای خاص خود را دارند.

عرفانیان ادامه می‌دهد: لوگوی طراحی شده جدید شبکه، حرکات و موشن هایی دارد که با مشاهده آن روی صفحه تلویزیون بهتر می‌توان نظر داد. امیدوارم روز ۲۵ اسفند همزمان با پنجمین سالگرد تأسیس شبکه مستند و رونمایی از لوگو، ویژگی‌های تلویزیونی این طرح، نظر دوستان منتقد را تغییر دهد.

بنا بر این گزارش، آرم فعلی شبکه مستند هم به آرم نشنال جئوگرافی شباهت بسیاری داشت که در زمان راه‌اندازی این شبکه انتقادهای بسیاری نسبت به آن مطرح شد.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا