خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک آمار عجیب از کنکور ۱۴۰۱

فارس نوشت: «آمار تعداد داوطلبان کنکور چه از نظر مقایسه تعداد شرکت کنندگان زن و مرد و چه از نظر مقایسه شرکت کنندگان گروه‌های مختلف آزمایشی برای دنبال کنندگان اخبار کنکور جالب توجه است، اما آمار امسال با توجه به جهش تعداد داوطلبان گروه علوم انسانی تعجب آور هم بوده است.

اگر نگاهی به آمار تعداد داوطلبان کنکور سراسری در گروه‌های آزمایشی مختلف در سال‌های گذشته داشته باشیم متوجه می‌شویم که تعداد داوطلبان گروه علوم ریاضی از اواخر دهه هشتاد رو به کاهش گذاشته است به طوریکه در سال ۸۹ تعداد شرکت‌کنندگان در آزمون گروه ریاضی بیش از ۳۲۰ هزار نفر بوده است که این تعداد سال به سال رو به کاهش رفته به طوریکه در سال ۹۰ تعداد داوطلبان گروه ریاضی ۲۸۴ هزار نفر و در سال‌های ۹۲ و ۹۳ از این تعداد هم کمتر بوده است اما از ۲۰۰ هزار داوطلب کمتر نشده ولی در سال ۹۴ تعداد تعداد داوطلبان گروه علوم ریاضی به ۱۸۱ هزار نفر رسیده است و در سال ۹۷ حدود ۱۵۴ هزار نفر در آزمون گروه ریاضی شرکت کردند.

گروه علوم انسانی اما در شرایط جهش قرار دارد به طوریکه این جهش امسال تعجب آور بوده است، در سال ۹۷ تعداد ۲۰۵ هزار و ۲۶ داوطلب در کنکور گروه علوم انسانی شرکت کردند، در سال ۹۸ تعداد ۲۸۲هزار و ۱۵۱ نفر در گروه انسانی داوطلب کنکور سراسری شدند و در سال ۹۹ شاهد حضور تعداد ۳۵۵ هزار و ۵۸۰ داوطلب در کنکور گروه علوم انسانی بودیم.

در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۷۰ هزار و ۱۱۲ نفر در گروه علوم انسانی شرکت کردند و امسال این آمار به ۴۱۲ هزار و ۵۲۵ نفر رسیده است.

این در حالی است که هر ساله تعداد داوطلبان گروه علوم تجربی با فاصله از تعداد داوطلبان گروه‌های دیگر بیشتر است اما امسال گروه علوم انسانی به تعداد داوطلبان گروه علوم تجربی نزدیک شده است، امسال تعداد ۵۷۴ هزار و ۷۵۱ نفر در گروه علوم تجربی شرکت کرده‌اند.

  • جهش تعداد داوطلبان کنکور در گروه علوم انسانی علامت تعجب بزرگ کنکور امسال

افزایش آمار تعداد داوطلبان گروه علوم انسانی تعجب مسوولان را هم در بر داشته است.

احسان جمالی معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور در این باره گفته است: انتخاب رشته داوطلبان کنکور از رشته‌های بازار محور بیشتر است، یعنی داوطلبان بیشتر به سمت رشته‌هایی گرایش دارند که مشاغل مربوط به این رشته‌ها بازار بهتری دارد، در گروه علوم انسانی نیز رشته‌هایی مانند حقوق، روان‌شناسی و اقتصاد از اقبال بهتری در میان داوطلبان برخوردار هستند که این مسأله نشان می‌دهد جوانان در انتخاب رشته به فکر آینده شغلی بهتر هستند.

وی معتقد است: البته عدم اقبال از رشته علوم ریاضی و فنی نگران‌کننده است و باید هدایت تحصیلی به این سمت هم صورت گیرد.

مهدی گلشنی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف نیز گفته است: علت اقبال جوانان از گروه علوم تجربی مشخص است، یکی اینکه رشته‌های پزشکی در این گروه است و خانواده‌ها علاقمند به دکتر شدن فرزندانشان هستند و دیگری درآمدزا بودن رشته‌های پزشکی است.

  • توجه به آینده شغلی؛ علت انتخاب رشته داوطلبان کنکور

در این زمینه با چند نفر از داوطلبان کنکور امسال و سال‌های گذشته که حالا دانشجویان کشور هستند، گفت‌وگو کردیم.

همگی در یک نکته با هم اشتراک نظر داشتند و آن هم اینکه رشته‌های گروه ریاضی آینده شغلی ندارد.

دانشجوی دانشگاه آزاد گفت: زمانی در دهه هفتاد دانش آموزانی که سطح درسی بالا داشتند رشته ریاضی را انتخاب می‌کردند و به نوعی اگر دانش آموزی می‌خواست به فامیل نشان دهد که درسش خوب است و شاگرد زرنگی است به رشته ریاضی می‌رفت، این جذب بی رویه در رشته ریاضی سبب شد تا عرضه و تقاضا در بازار کار نامتوازن شود و به همین دلیل آینده شغلی این رشته نابود شد که این مسأله برای کشور تهدید است.

داوطلب کنکور ۱۴۰۱ در گروه علوم تجربی نیز گفت: اگر رشته‌ای دارای آینده شغلی خوبی باشد مسلما تعداد داوطلبان آن رشته نیز افزایش می‌یابد، رشته‌های پزشکی در کشور ما از آینده شغلی و درآمد بالایی برخوردار هستند، علاوه بر این موقعیت اجتماعی خوبی هم دارند بنابراین طبیعی است که تعداد داوطلبان این رشته‌ها افزایش یابد.

دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی نیز گفت: من دانشجوی رشته ریاضی محض بودم اما به دلیل نبود آینده شغلی از این رشته انصراف داده و به دانشگاه علمی کاربردی آمدم که رشته مهارت محور را آموزش ببینم تا آینده شغلی مناسبی داشته باشم.

  • پورعباس: انتخاب رشته داوطلبان کنکور با توجه به بازار کار صورت می‌گیرد

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز گفته است: آمار تعداد داوطلبان کنکور در گروه‌های آزمایشی مختلف نشان می‌دهد که دیگر داوطلبان به دلیل توصیه‌های والدین و حضور در میان فامیل رشته انتخاب نمی‌کنند و به بازار کار و آینده شغلی می‌اندیشند، این موضوع می‌تواند امیدوار کننده باشد.

با توجه به روشن شدن اهمیت هدایت تحصیلی برای مسوولان پیش بینی می‌شود گروه علوم ریاضی نیز در چند سال آینده از انزوا خارج شده و تعداد داوطلبان این گروه نیز افزایش یابد اما خوب است که توازن در رشته‌ها برقرار باشد تا اقبال بی رویه به یک گروه(به هر دلیل) سبب بروز مشکلات در سال‌های آینده نشود».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا