خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی | «به محسن رضايى تذكر دادم در امور داخلی عراق دخالت علنى نشود»

به‌کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

‌‌سه‌شنبه 7 اسفند 1369 

خبر اعلان عقب‌نشينى عراق از كويت، همه را بهت‌زده كرده است. تصور نمى‌شد به اين آسانى و زودى از پاى درآيد. فكر مى‌شد نقطه ضعف چند مليتى‌ها در جنگ زمينى باشد كه برعكس درآمد. بدتر اينكه متحدين، اعلان عراق را نپذيرفتند. اول گفتند كه شخص صدام بگويد و پس از آنكه صداى صدام، از راديو عراق پخش شد، گفتند بايد تمام دوازده قطعنامه شوراى امنيت سازمان ملل را بپذيرد.  

‌‌چهارشنبه 8 اسفند 1369 

امروز عراق ضعف ديگرى نشان داد و پذيرفت كه كويت جزو عراق نيست و حاضر است خسارت‌هاى كويت را بپردازد ولى آمريكايی‌ها باز هم قانع نشدند و به جنگ ادامه مى‌دهند. صحبت از رفتن به سوى بغداد يا تصرف بصره است. 

‌‌پنج‌شنبه 9 اسفند 1369 

مسائل جهانى از جنگ، به سوى آينده منطقه مى‌رود و ذلت و خفت عراق مشهود است.  

شب آقاى علي فلاحيان آمد و گزارش اطلاعاتى داد.  

‌‌شنبه 11 اسفند 1369 

آيت‌الله خامنه‌اى، در سخنان امروز خودشان، به شدت به آمريكا و صدام حمله كرده‌اند. 

 در تبليغات غربى‌ها، خبرهاى گوناگون از شورش در بصره خبر مى‌دهند. 

شب آقاى محسن رضايى، فرمانده‌كل سپاه پاسداران، خبر داد كه چند نفر از مأموران ما از بصره خبر مى‌دهند كه مأموران دولت مركزي، از بصره اخراج شده و مردم اداره شهر را به‌عهده گرفته‌اند. مردم در كنار مرز آمده و از ما كمك مى‌خواهند. غذا و دارو به آنها داده شده است. 

‌‌يكشنبه 12 اسفند 1369 

ديشب، قطعنامه جديدى در شوراى امنيت سازمان ملل تصويب شده كه كار عراق را مشكل‌تر كرده است.  

آقاى محسن رضايى اطلاع داد كه قيام مردم در بصره اوج گرفته و به شهرهاى العِماره، ناصريه و سَماوه هم كشيده و از ما كمك مى‌خواهند؛ گفتم در حد غذا و دارو بدهند. 

عصر در جلسه هيأت دولت شركت كردم. شب با آيت‌الله خامنه‌اى جلسه داشتم. در ارتباط با سخنان ايشان در مراسم ديروز مذاكره شد. درباره آينده عراق و حركت‌هاى مردمى در بصره هم مذاكره كرديم.    

 چهارشنبه 15 اسفند 1369 

در گزارش‌ها، مسأله قيام مردم عراق در رأس است. دولت‌هاى غربى بى‌تفاوت برخورد مى‌كنند، ولى در رسانه‌ها، اظهار نگرانى از ايجاد حكومت اسلامى به سبك ايران در عراق دامن زده مى‌شود و ايران را با حدس و گمان، پشت جريان معرفى مى‌كنند. 

آقاى محسن رضايى، فرمانده كل سپاه خبر داد كه خانقين و تعدادى از شهرهاى شمال عراق آزاد شده و ارتش نتوانسته است در مقابل مردم، كار مهمى انجام دهد. سياست را تلفنى به تصويب رهبرى رساندم.  

به خانه آمدم. آقاى محسن رضايى، فرمانده‌كل سپاه، تلفنى اطلاع داد كه ارتش عراق، قسمت اعظم شهر بصره را از مردم پس گرفته است. 

‌‌پنج‌شنبه 16 اسفند 1369 

درگيرى مردم با حكومت، در عراق ادامه دارد. در بعضى جاها، مردم عقب رانده مى‌شوند و بعضى جاها برعكس. به آقاى محسن رضايى، فرمانده‌كل سپاه، تذكر دادم كه دخالت علنى در امور داخلى عراق نشود. حداكثر، به نيروهاى بدر عراقى كمك كنند. 

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1369

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا