خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کشور گشایی اقتصادی روسیه

اعتماد آنلاین نوشت: در حالی که همه نگاه‌ها معطوف جنگ اوکراین و حضور نظامی روسیه در این کشور است، روس‌ها کشورگشایی متفاوتی را فرسنگ‌ها دورتر از آن در دست اجرا دارند.

به اعتقاد کارشناسان، با وجود آنکه آمریکا و اتحادیه اروپا تقابل سختی را در چارچوب اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه دولت روسیه در دست اجرا دارند، افزایش ارزش پول ملی این کشور نشان داد پوتین با دست پر در این جنگ اقتصادی حاضر شده و روس‌ها دستاوردهای قابل توجهی هم داشته‌اند.

این کارشناسان بر این باورند، امروز کرملین تمرکز بسیار زیادی روی ادامه فروش نفت خود داشته و این کار را حتی به بهای رقابت با متحدان و حامیانش در این جنگ و ایضاً فدا کردن آنها در قربانگاه منافع خود به انجام می‌رساند.

در همین راستا، سخنگوی شورای اقتصادی دولت آمریکا از خریدهای گسترده اما پنهانی نفت روسیه توسط چین و هند سخن گفته و آن را به باد انتقاد گرفت.

سیسیلیا روس که با بلومبرگ گفت‌وگو می‌کرد پکن و دهلی نو را متهم کرد حجم خریدهایشان از نفت روسیه را رسانه‌ای نمی‌کنند.

افزایش خریدهای صورت گرفته از روسیه توسط این دو کشور به معنای کاهش سهم فروشندگان سنتی انرژی از بازار است که یکی از آنها به‌طور حتم عربستان سعودی بوده و ایران نیز تا حدود قابل توجهی در این بازار حضور دارد.

رسانه‌های عربی همچنین به نقل از مؤسسه رفینیتیو ایکون خبر دادند، روسیه در حال افزایش فروش بنزین و نفت به آفریقا و خاورمیانه است و هر چه فروش انرژی روسیه به اروپا کاهش پیدا می‌کند، حجم صادرات آن به مناطق جدید هم افزایش پیدا کرده است.

به نوشته این رسانه‌ها، قیمت‌های بسیار وسوسه‌انگیز کالاهای روسی باعث شده بسیاری از مشتریان آسیایی تمایل به خرید مواد خام از روسیه داشته باشند. این در حالی است که این منطقه به‌ویژه در بخش انرژی بازاری سنتی برای روسیه محسوب نمی‌شود.

روزنامه الاهرام هم در گزارشی در این رابطه خبر داد، شرکت فولاد تاتا استیل هند در نیمه دوم ماه مه گذشته ۷۵ هزار تن زغال کُک از روسیه وارد کرده است. این در حالی است که خرید هند از منابع انرژی روسیه نیز روز به روز شاهد افزایش قابل توجهی است.

منابع مطلع در بازار انرژی همچنین تاکید دارند، چینی‌ها طی ماه مه گذشته ۵۵ درصد بر حجم واردات نفت خود از روسیه افزوده‌اند تا عددها نسبت به ماه قبل از آن ۲۵ درصد افزایش را نشان دهد.

به اعتقاد کارشناسان، گرچه پیشروی ارتش روسیه در خاک اوکراین به آهستگی انجام می‌شود، اما کشورگشایی‌های اقتصادی کالاهای تخفیف خورده روسیه در سطح جهان به‌سرعت ادامه دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا