خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک جنگلبان دیگر به دست «شکاردزد» ها کشته شد

چندی پیش یک کارشناس شکارچی های غیر قانونی را از با لفظ «شکار دزد« از شکارچیان قانونی جدا کرد، یکی از همین شکاردزد ها مستقیما به قلب یک جمگلبان شلیک کرد و او را به قتل رساند

به گزارش روزنامه همدلی، «ضارب با آوردن یک قبضه اسلحه دولول شکاری از داخل خودرو از پشت سر به قلب جواد غلامی طبسی فرمانده یگان حفاظت چناران شلیک کرده و وی را در همان محل به شهادت می‌رساند.» این تازه‌ترین خبری است که می‌توان از وضعیت جنگلبانان در رسانه ها خواند.
جواد غلامی طبسی که قربانی سودجویان در خراسان رضوی شد، متولد سال 68 بود. او امسال زندگی مشترک خود را آغاز کرده و همچنین در آزمون مقطع دکتری موفق به کسب رتبه اول رشته مرتع‌داری شده بود. این جنگلبانی شهید با دستور کتبی دادستان و به‌ منظور رفع تصرف اراضی ملی به وسعت ۲۰۰۰متر مربع  که از سوی یک فرد متخلف تبدیل به باغ و استفاده شخصی شده بود، به محل مراجعه کرده بود، اما در محل اجرای حکم، به دست فرد متصرف اراضی ملی از پشت سر مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و به شهادت رسید تا یک نفر دیگر به لیست بلندبالای جنگلبانان شهید اضافه شود.
این اولین بار نیست که قاچاقچیان چوب یا متصرفان اراضی ملی لوله تفنگ خود را به سمت جنگلبانان و محیط‌بانان نشانه می‌گیرند و با هر روشی قصد جان آنان می‌کنند. همین پارسال دو جنگلبانی توسط یک چوب‌بر در بابلسر با خودرو زیر گرفته شدند.
 جنگلبانان شهید
محیط‌بانان و جنگلبانان در خط مقدم حفاظت از حیات وحش، منابع طبیعی و اکوسیستم‌های طبیعی در حالی امنیت این مناطق را تضمین می‌کنند که گاهی جان و سلامت خود را در راه محافظت از زیستگاه‌ها و حیات وحش در برابر شکارچیان، قاچاقچیان و متصرفان اراضی ملی به خطر می‌اندازند. درست مثل ناصر پیروی، رئیس اداره منابع طبیعی ماسال تالش، او به دلیل مقاومت در برابر اشغال ۵ هکتار از جنگل‌های ماسال  به نحو فجیعی در ۷اردیبهشت ۱۳۸۴ سر بریده شد.
یکی از متهمان قتل گفته است: «او مرد سرسختی بود و نسبت به جنگل حساسیت خاصی داشت. من و همدستانم مدتی بود به خاطر مالکیت بخشی از جنگل با جنگلبانی کشمکش داشتیم و او سرسختانه مقابل ما ایستاده بود. ما هم تصمیم گرفتیم برای رسیدن به اهدافمان او را از سر راه برداریم. به همین دلیل تصمیم به کشتن او گرفتیم. طبق نقشه‌ای که طراحی کرده بودیم چهار نفر از همدستانم در جاده رشت- ماسال، با به تن کردن لباس نظامی یک پست ایست و بازرسی قلابی راه انداختند و هنگامی که پیروی از خانه‌اش به سمت جنگلبانی در حرکت بود او را در جاده متوقف کردند. پیروی نیز به این گمان که آن‌ها واقعاً پلیس هستند با آنان همکاری کرد، اما همدستانم او را به‌زور سوار خودرو کردند و به کلبه‌ای در جنگل‌های ضیابر صومعه‌سرا منتقل کردند. در آنجا پس‌ازآنکه وی را مورد ضرب و شتم قرار دادیم درحالی‌که او بی حال شده بود، با یک تیغ موکت بری سرش را از بدنش جدا و جسد را برای اینکه توسط پلیس کشف نشود در جنگل رها کردیم…»
فقط ناصر پیروی در راه حفظ منابع طبیعی کشور جان خود را از دست نداده است. فضل‌الله علیپور جنگلبان مازندرانی نیز در بامداد روز جمعه ۷خرداد ۱۳۹۵، توسط قاچاقچیان چوب در منطقه جنگلی سالده، شهرستان نور کشته شد.
شهید رشید غفاری نیز مانند همکارانش به دست قاچاقچیان چوب به شهادت رسید. او از جنگلبانان مؤمن و متعهد تالش بود که بارها توسط قاچاقچیان چوب مورد تهدید قرار گرفته بود. شهید غفاری به گفته همکارانش هم مأمور حفاظت بود، هم کارشناس، هم مامور اجرا و هم مامور انتظامی بود و برای صیانت از جنگل از هیچ اقدامی کوتاهی نمی‌کرد، سرانجام در نیمه‌شب ۱۶شهریور ۱۳۸۱ در منزل خویش و در جلوی چشم همسر و فرزندانش، توسط سلاح گرم به دست قاچاقچیان چوب به شهادت رسید. این جنگلبانی گیلانیِ در کنار دختر خردسالش در خون غلتید و این کابوسی است که تا آخر عمر خانواده غفاری را رها نمی‌کند.
 حمله و قتل جنگلبانان در ایران به نسبت کشورهای دیگر بیشتر است
به گفته برخی منابع، حمله و قتل جنگل بانان و محیط بانان در ایران  بین کشورهای جهان کم سابقه است. آن گونه که  محمد درویش، فعال شناخته‌شده محیط‌زیست گفته است در ۹۰سال گذشته در آمریکا ۲۵محیط بان کشته‌شده‌اند که علت ۹۵درصد مرگ آنان حوادث و سوانح بوده‌است اما در۳۰سال گذشته در ایران بیش از ۱۱۲نفر محیط‌بان و ۱۱جنگلبان کشته شده‌اند همچنین تعداد زیادی از محیط بانان و جنگل بانان مضروب و مجروح و دچار نقص عضو دائم شده‌اند.
مواردی از تهدید اعضای خانواده محیط بانان نیز گزارش‌شده است. چند سال پیش یکی از محیط بانان در باره تهدید قاچاقچیان چوب گفته بود: «قاچاقچیان دختر رئیس ستاد مبارزه با کالای قاچاق میاندوآب را جلوی دانشگاه آزاد علوم پزشکی اردبیل در سال ۸۲ سر بریده بودند. دختر من در سال بعد در همان دانشگاه قبول می‌شود که همان قاچاقچیان معروف تهدید کردند که یا دخترت را به دانشگاه نفرست یا او را نیز جلوی دانشگاه سرمی بریم که من نیز از ترس انصراف دخترم را از دانشگاه گرفتم.»
ضرب و شتم و کتک‌کاری جنگلبانان نیز مسبوق به سابقه است. همین یک ماه پیش دو نفر از جنگل بانان شهرستان چوار استان ایلام حین انجام وظیفه در منطقه حفاظت‌شده «دالاو» توسط عده‌ای مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند و کارشان به بیمارستان کشید. بهمن 99 نیز جنگلبان تالشی توسط قاچاقچیان چوب تا سرحد مرگ کتک خوردند. یکی از آنان به اسم «حسن ره» به رسانه‌ها گفته بود: «با چوب و داس آنقدر کتکم زدند که بی‌هوش شدم.»
در‌حالي‌كه نيروهاي حفاظتي جنگل از جان خود براي مقابله با قاچاق چوب مايه مي‌گذارند، آنان نه تنها آينده روشني براي شغل خود متصور نيستند، بلکه امکانات کافی برای حفاظت از محیط‌زیست و همچنین جان خود را در دست ندارند.
شلیک به جنگلبانان و محیط بانان در حالی است که لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگلبانان در تیر ماه سال ۹۸ به تصویب مجلس رسید همچنین قانون حمایت قضایی از محیط‌بانان طی خردادماه سال گذشته تصویب شد تا شاید مرهمی باشد بر زخم‌های محیط‌بانان و جنگلبانان کشور اما ‌پس از تصویب این قانون، همچنان حوادث ناگوار متعددی از نقص عضو و شهادت گرفته تا حمله مسلحانه برای محیط‌بانان و جنگلبانان رخ می‌دهد .

کلیه حقوق م

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا