خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برنامه پیشنهادی اصلاح طلبان برای حمایت از دولت

حمید شجاعی در آرمان ملی نوشت:  اصلاح‌طلبان همواره در تلاش بوده‌اند که کنش‌هايي معطوف به حل مشکلات جامعه و کشور داشته باشند. به همين جهت در مقاطع زماني مختلف و متفاوت به کنشگري پرداخته‌اند. چه زماني که حدفاصل سال‌هاي 76 تا 84 دولت را در اختيار داشتند، چه دوره 8 ساله پس از آنکه به حاشيه سياست ايران رفتند و چه زماني که از سال 92 تا 1400 با حمايت از دولت روحاني باز هم به عرصه سياست‌ورزي عملي بازگشتند و چه در مجالس مختلف که بروز و ظهور داشتند همواره به دنبال اين مهم بوده‌اند که محوريت مطالبات مردم را به‌عهد بگيرند و به نحوي صداي مردم بي‌صدا باشند. حمايت سرمايه اجتماعي اصلاح‌طلبان از اين جريان در انتخابات‌هاي مختلف نيز مويد اين مطلب است که يک رابطه دو طرفه ميان جريان اصلاحات و مردم برقرار شده است. هر چند که اصلاح‌طلبان درصدد بودند در سال‌هاي پس از 96 نيز سرمايه اجتماعي خود را همچنان حفظ کنند اما به واسطه برخي اتفاقات رخ داده در جامعه به ويژه ماجراي آبان 98 اين سرمايه اجتماعي به طرز قابل توجهي کاهش يافت و نتيجه آن در انتخابات مجلس در اسفند 98 و رياست‌جمهوري در خرداد 1400 خود را نشان داد. هر اندازه نيز اصلاح‌طلبان تلاش کردند تا سرمايه اجتماعي را احيا کنند از طرفي ردصلاحيت برخي نامزدهاي آنها باعث شد تا نتوانند چهره‌هاي موثر و قابلي را به ميدان رقابت بفرستند و از طرفي نيز عدم حضور حداکثري مردم پاي صندوق‌هاي رأي مزيد بر علت شد تا اصلاح‌طلبان نتوانند برنامه‌هاي از پيش تدوين شده خود را براي حضور در دولت و حل مشکلات کشور به منصه اجرا برسانند. به همين جهت نيز جبهه اصلاحات به مناسبت يک سالگي دولت سيزدهم؛ برنامه تدوين شده خود در انتخابات 1400 را تحت عنوان «دولت توانا- جامعه توانا» در جهت اداره بهتر امور کشور به آيت‌ا… رئيسي؛ رئيس‌جمهور کشورمان پيشنهاد کرده است. برنامه‌اي جامع و کامل که در آن تلاش شده تمام شئون جامعه و حوزه‌هاي مختلف در بر گرفته شود. حال اينکه برخي رسانه‌ها از اين برنامه پيشنهادي برداشت ديگري داشته‌اند اما واقعيت آن است که اصلاح‌طلبان از ابتداي روي کارآمدن دولت نيز به اين نکته مهم اذعان داشتند که آماده کمک به دولت هستند و دست ياري خود را به سوي دولت در جهت بهبود شرايط جامعه و مديريت بهتر امور کشور دراز کرده‌اند. حال اين بسته به دولت است که بخواهند چه رويکردي در خصوص برنامه پيشنهادي اصلاح‌طلبان و کمک آنها داشته باشد.

برنامه پيشنهادي

جبهه اصلاحات ايران همزمان با يک سالگي پيروزي آيت‌ا… سيدابراهيم رئيسي در انتخابات رياست‌جمهوري، برنامه پيشنهادي خود را به وي براي اداره کشور منتشر کرد. برنامه پيشنهادي جبهه اصلاحات ايران که در 30 صفحه و 187 برنامه تنظيم و تهيه شده است داراي 12 سرفصل بوده که در مورد هر يک از آن توضيحات و راه‌حل‌هايي پيشنهاد شده است. جبهه اصلاحات ايران در توضيحات برنامه‌هاي خود براي دولت سيزدهم (1400- 1404) آورده است: «اين برنامه‌ها در جهت اهداف راهبردي‌اي است که در پايان متنِ برنامه‌ها ذکر شده است. در صورت تاييد صلاحيت‌ نامزدهاي مورد اجماع اين جبهه، اعلام تعهد به اين برنامه‌ها، از شرايط حمايت جبهه اصلاحات ايران از نامزد نهايي و مبناي رصد و پايش عملکرد او در صورت راهيابي به پاستور بود. اين برنامه‌ها همچنين مبناي مطالبه‌گري اين جبهه از دولت سيزدهم است.» «محيط زيست»، ‌ «مبارزه ساختاري با فساد»، ‌ «فرهنگ، هنر و رسانه»، ‌ «عدالت آموزشي و توسعه ملي»، ‌ «حمايت موثر از آسيب‌پذيرترين شهروندان»، ‌ «عدالت جنسيتي»، ‌ «عدالت در سلامت»، ‌ «حقوق سياسي و مدني»، ‌ «کرونا»، ‌ «فقرزدايي و کاهش نابرابري»، «احياي توسعه اقتصادي» و «رفع تحريم‌ها و توسعه محور کردن سياست خارجي» از جمله رئوس برنامه پيشنهادي 30 صفحه‌اي اصلاح‌طلبان به رئيس‌جمهور است. اصلاح‌طلبان در برنامه پيشنهادي خود به سيد ابراهيم رئيسي، از رئيس‌جمهور خواسته‌اند تا براي امضاي توافقنامه‌ها و قراردادهاي استراتژيک اقتصادي ميان ايران و چين، هند، اتحاديه اروپا و روسيه تلاش کند. آنان البته همچون گذشته بر تداوم تلاش دولت براي احياي کامل برجام و مذاکره براي رفع هرچه سريع‌تر انواع تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران و تصويب لوايح مرتبط با گروه ويژه اقدام مالي FATF äíÒ ÊǘíÏ ˜ÑÏäÏ.

دولت از برنامه پيشنهادي استفاده کند

يک فعال سياسي اصلاح‌طلب در خصوص ارائه برنامه اصلاح‌طلبان به دولت در جهت اداره کشور اظهار داشت: اين برنامه پيشنهادي است که جبهه اصلاحات به رئيس‌جمهور داده که حاصل تلاش‌ها و تجارب جريان اصلاحات است که تدوين شده است و علي‌القاعده مي‌تواند به عنوان يک برنامه پيش روي دولت قرار بگيرد تا دولت از اين تجارب و برنامه پيشنهادي استفاده کند. جواد امام به«آرمان ملي» گفت: اينکه اين برنامه مورد استقبال رئيس‌جمهور قرار بگيرد و بخواهد از آن استفاده کند به ما برنمي‌گردد. ما يک تکليفي داشتيم و براي اداره امور کشور فکر کرديم و برنامه‌اي تدوين کرديم و آن را در طبق اخلاص تقديم آقاي رئيسي کرديم. عضو جبهه اصلاحات ايران افزود: اگر صاحب اين سلايق و تجربه‌ها را کنار زدند و تشخيص اين بوده نيازي به حضور آنها نيست باز هم به‌خاطر دغدغه‌هايي که جبهه اصلاحات داشته اين تجارب را به دولت اعلام کرده و ارائه داده است. امام بيان کرد: ما اميدواريم که براي خروج از اين وضعيت دولت از اين ظرفيت‌ها استفاده کند. حال اينکه اگر دولت نخواهد از اين پيشنهادات و ظرفيت‌ها استفاده کند جريان اصلاحات مسئول آن نخواهد بود. دبير کل حزب مجمع ايثارگران اصلاح‌طلب تصريح کرد: البته اينجا بحث اراده است و اينکه بگوييم در شرايط موجود اين برنامه‌ها چه ميزان قابل تحقق است اين شرايط نيز مسببيني داشته است. اگر اراده‌اي بر تجديد نظر در رويکردها نباشد شاهد ادامه همين وضعيت خواهيم بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا